Hopptävlingar för pigg och stark häst

matildadahlgren

Trådstartare
Jag har ett dressyrsto som jag hopptränar ca en gång i veckan. Hon blir väldigt pigg och stark i hoppningen och undrar om ni har förslag på hoppövningar som är bra med en sådan häst?

Jag skulle nog säga upphöjda bommar, studs, gärna så hästen måste bromsa lite för att hoppa och kanske även blanda lite dressyr och hoppning i samma pass så hästen får annat att tänka på och inte blir pigg och stark kanske?

Jag har haft lite samma problem med min som varit mest dressyrriden tidigare.

Hon taggade till lite väl mycket och kunde stressa sig över ett hinder och liksom oförsiktigt gasa sig igenom kombinationer.

Hon behövde självförtroende, så att hon förstod att hon inte behövde den farten för att ta sig över.
Detta fick hon bl.a. genom att vi hoppade var och varannan dag. Så fort vi var i paddocken så kunde vi lägga in något avdramatiserat språng då och då. Så att det inte behöver vara en så stor grej att hoppa hinder.

Hon behövde också lydnadsträning.
Det är liksom inte ok att rusa hur som helst.
Ironiskt eftersom hon är så väldigt lyhörd annars och utbildad MVSA...
Så tex. tre låga hinder på rad med halter före och efter varje hinder. För att hon skall vänta på mig, och förstå att hon klarar sig utan fart.

Jag travhoppade mycket enkelhinder och fokuserade mycket på tempot och vägen efter hindret.

Efter någon vecka kunde hon hoppa avslappnat och runt på böjt spår.
Så då lade jag in mycket studsar på volt och linjer samt korta anridningar för att hon skulle få så många bra språng i sig som möjligt och på det sättet bygga styrka.

Idag hoppar hon fantastiskt och mjukt helt utan stress men med rätt tryck då jag rider henne framför skänkeln.

Och så klart: träna träna träna.
Med tränare och på egen hand.

Så att ni får styrkan att hoppa utan hög fart och självförtroendet att veta om det :):up:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
862
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar