Hopptävling

J

jojjogalopp

hej min dotter ska på en liten hopp tävling som kallas blåbärs hoppning,alla får rida i vilken gång art dem vill,Vad jag kom och tänkte på säkerhets väst,Jag har ingen just nu men får väl köpa in en sådant fall,
Har tänkt mig att köpa i alla fall
men jag tänkte om det är någon som vet det

Sv: Hopptävling

Alla under 18 måste ju ha väst på tävling fr o m i år, så jag föreslår verkligen att du köper en

Väst är ju helt klart att föredra men en sk. blåbärshoppning är ju ingen "riktig" tävling så det är inte säkert att man måste följa TR.

Fråga arrangerande klubb vad som gäller hos just dom.

Går barnet på ridskola? Isåfall kanske du kan få be att få låna en väst därfirån? Kanske kan lämna nån pant som säkerhet?

Som tidigare inlägg sagt så enligt TR ska alla ryttare på hopptävling ha säkerhetsväst tom det år dom fyller 19år.

Vår klubb har anammat det regeln på klubbtävlingar och ridskolan kräver det även på sina blåbärstävlingar.
Vi kräver även att dom har stövlar(inte graningestövlar) alt skor+shortchaps och långärmat utan huva.
Vi har även gått ut och skrivit i reglerna att man även bör ha det på dressyrtävlingar i klubben pga en läskig olycka som hände på framridningen sista klubbdressyren.

Som tidigare inlägg sagt så enligt TR ska alla ryttare på hopptävling ha säkerhetsväst tom det år dom fyller 19år.

Vår klubb har anammat det regeln på klubbtävlingar och ridskolan kräver det även på sina blåbärstävlingar.
Vi kräver även att dom har stövlar(inte graningestövlar) alt skor+shortchaps och långärmat utan huva.
Vi har även gått ut och skrivit i reglerna att man även bör ha det på dressyrtävlingar i klubben pga en läskig olycka som hände på framridningen sista klubbdressyren.

Varför inte Graninge? :confused:

Graningestövlar och liknande är väldigt grova och risken att fastna i stigbygeln är extra stor även om du har säkerhetsstigbyglar.
Vet flera ridskolor (iallafall runt om stockholm) som förbjudit graningestövel vid ridning.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 075
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 489
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka