Hopptävling med Islandshäst

B

Borkan

Hej!

Jag undrar hur det fungerar med tävlingsreglerna när det gäller islandshäst.
Kan en ung ryttare tävla på ponnyhoppningar eller? Får man använda islandshäst på ponnysm tex? Hur gäller det för klubbtävlingar mm? Han är 137cm hög.

Ps. Jag själv är absolut helt och totalt novis när det gäller hoppning... Glad om jag vågar ta mig över ETT 50cm hinder..:o :eek:

Sv: Hopptävling med Islandshäst

Islandshäsrt under 148 cm får tävla som vilken annan ponny som helst, dock krävs ju mätintyg.

Sen huruvida de har kapacitet att gå SM kan man ju diskutera...

Kan man skaffa ett mätintyg utan att slutmäta hästen? Han är bara 6år, trodde man slutmäter vid 8? :confused:

Det där med SM var bara hypotetiskt tänkt.. Det är en kraftig bit jag har, så tar han sig över 1m blir jag glad... :)

Mätintyg måste du ha för att tävla (för ponnyer, dvs de flesta islandshästar), men slutmätning sker inte förrän vid 8 år, det har du rätt i. Före det ska hästen mätas ändå. Mäter du din häst nu och han är får du tävla bland alla andra c-ponnyer :)
Lycka till!

Just det ja, om din islandshäst är född 2000 får du tävla honom som ungponny året ut (i ungponnyavdelning). Om du rider t.ex. 2 felfria LD med honom i ungponnyavdelningen får du tävla bland de "vuxna" ponnyerna sen om du vill. Lycka till! :)

Tack snälla för ditt matnyttiga svar!

Nu har jag lärt mig lite nytt idag oxå! :)

Angely skrev:
Islandshäsrt under 148 cm får tävla som vilken annan ponny som helst, dock krävs ju mätintyg.

Sen huruvida de har kapacitet att gå SM kan man ju diskutera...

Islandshästen Lokkur hoppad Ponny SM.
så det behövs inte diskuteras. ;)

till sm får du nog kämpa:smirk:

jag är inte helt säker men tror det var ´-95 ska försöka kolla upp efter bilder m.m
håll ut :P

11 år sedan? ingen islandshäst som har gjort det sen dess? :smirk:

_breeze_ skrev:

ingen aning, för mig att det var det året.
men jag håller på att kollar upp.
men själv hoppar min issis 90 cm med mig
på vilket jag tycker är bra, och jag kan skaffa bildbevis.

_breeze_ skrev:

dety är väll bra att en fjorde det för 11 år sedan,
då har det ju vart en iaf.

*knapplån*

Det är väl knappast så konstigt att det inte syns många islandshästar i hoppklasserna, de avlas ju inte för att tävlingshoppa, utan för andra ändamål. Lika lite som halvbloden avlas för trav- eller galopplöp. Därmed inte sagt att islandshästarna inte skulle kunna hävda sig ändå med rätt utbildning.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Mkt bra skrivet! Man ska inte underskatta en hästs kapacietet förrän man sett den.

nä det ska man inte jag hoppar 120 lätt med min islänning men ja har inga bilder på det ännu för ingen har haft tid och fota mej då ja hoppar :P

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 546
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Tävling Hejsan! Jag är totalt grön på allt som gäller tävlingar och sådant. Men jag har ridit och hållit på med hästar i omkring 20 år, både...
Svar
5
· Visningar
1 651
Senast: BaBoo86
·
Hoppning jag har köpt ett åttaårigt halvbldssto som har dressyrpappa Bocelli och ett fullblodssto som mamma. Mamman har tävlat fälttävlan. hästen...
Svar
3
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka