Felicia

Trådstartare
Hej, nu ska jag få hem min foderponny om ett par veckor. Hon är en superfin tjej på 7 år som är superpigg på att hoppa. Jag verkligen älskar hoppning men känner att jag behöver förbättra mig på min sits. Har hoppat åttio centimeter, men både dom som kollar och jag säger att jag lutar mig för mycket framåt. Jag vill verkligen få till sitsen! I landningsfasen, när frambenen slår i marken, visst ska man luta sig tillbaka då? Jag skulle gärna vilja få lite tips om hur man får till en bra hoppsits och hur man kan tänka på att luta sig tillbaka i landningen. Enligt mig går det så fort i hoppet att jag inte riktigt hinner med att tänka på min sits :meh: är verkligen besvärad över detta då jag älskar hoppning och vill lyckas i det! Så skulle vara super tacksam om ni kunde skriva lite till min fördel här! Jag har inga problem med dressyren, utan många säger att jag är en talang på dressyr, men det är ju hoppning jag gillar! Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde skriva iväg en lite kommentar!
;)
 
Sv: Hoppsits

Jag tycker att serier och studs är väldigt bra övningar där ryttaren får träna sin egen sits och balans utan att behöva tänka så mycket på vad hästen gör. En bra tränare som kan hjälpa dig på vägen är A och O men det kanske du redan har? :)
 
Sv: Hoppsits

Vad kul med hästen! Precis som Speedway säger: serier och studs är guld för sitsen. :) Hoppa långa serier med varierat antal galoppsprång så hittar du balansen medans hästen jobbar. "5 och en halvan" tycker jag är toppen för att träna sits om man vill hoppa lite högre och har hjälpt mig till att bli mer balanserad i landningarna. :)

Något du kan öva på mellan hopp-passen är bålstabiliteten, att bli stark i mage och ryggparti för att inte falla framåt i landningarna.
 
Sv: Hoppsits

Tänk på ditt skänkelläge!
En stadig skänkel som ligger på samma plats genom hela språnget ger dig en stabilare sits.
*Häl ner
*Underskänkel intill hästen.

En ryttare som håller sig fast med knäna får ofta en lös underskänkel som flaxar bakåt i språnget och då tippar lätt överkroppen för långt fram.

Du ska inte försöka att luta dig bakåt i landningen utan sitt upprätt.
Hoppar man stora språng så kan det se ut som om man lutar sig bakåt men det ska inte kännas så.
 
Sv: Hoppsits

En sak jag använder mig mycket av är barbacka hoppning. Tänk även på vart din hand är när du landar, den ska vara intill hästen och inte en halv meter över (har börjat se det väldigt mycket)
Jag lärde mig hoppa barbacka från första början och mina hopptränare kommenterar ofta min fina sits:love: och den har jag fått helt av egen träning:D ingen tränare eller nått.
Hoppas det går bra!
 
Sv: Hoppsits

Skaffa en riktig hopptränare istället för att fråga människorna här på buke, visst kan du få mycket hjälp med din sits men om man ska gå riktigt långt måste man få hjälp in real life ;)
Lycka till med din foderponny, kram! :D
 
Sv: Hoppsits

Underskänkel är dina ben från knäet och neråt.
Låren brukar man kalla för överskänkel. Enkelt förklarat. ;)
 
Sv: Hoppsits

En bra grundregel för hoppsitsen är att du ska kunna dra en rät linje mellan axel, knä och tå när du står i den lätta sitsen. Sen är det det naturligtvis en fördel om du kan ha någon på marken som hjälper dig ibland med att titta på din sits. Om du inte kan ha det så ofta så be att någon filmar dig vid något tillfälle när du hoppar så att du verkligen får tillfälle att studera din sits i detalj. Då är det lättare att se vilka problem du har i sitsen och vad som händer i hoppet med din kropp i anridningen, när hästen hoppar upp och när den landar. Be att bli filmad från olika håll, framifrån, från sidan o.s.v.

Sen kan det vara bra att fokusera på olika saker olika gånger så att du inte försöker jobba med allt på en gång. Du kan t.ex. bestämma dig för att jobba mot en stadig skänkel först och när du har uppnått det så tar du nästa sak i din sits som du behöver jobba på att förbättra.

Sen som andra redan har tipsat om ta hjälp av en bra hopptränare så att du får regelbunden träning och tips på vad du ska jobba med mellan gångerna. Lycka till!
 
Sv: Hoppsits

Ett tips är att inte luta dig framåt innan hindret. Ser många ryttare som åker upp i lätt och framåtlutad sits flera språng innan innan hindret. Rid mot hindret och håll dig upprätt för att sedan i själva avtrampet låta språnget bestämma hur din sits ska påverka hästen. Med andra ord, följ med i sadeln balanserad och rid på ända fram till avtrampet :) Då är det mindre risk att du hamnar i obalans och tippar framåt under språnget. (Och mindre risk att man äter grus om hästen får för sig att välja en annan väg än över.. :o )
 
Sv: Hoppsits

Hej, nu ska jag få hem min foderponny om ett par veckor. Hon är en superfin tjej på 7 år som är superpigg på att hoppa. Jag verkligen älskar hoppning men känner att jag behöver förbättra mig på min sits. Har hoppat åttio centimeter, men både dom som kollar och jag säger att jag lutar mig för mycket framåt. Jag vill verkligen få till sitsen! I landningsfasen, när frambenen slår i marken, visst ska man luta sig tillbaka då? Jag skulle gärna vilja få lite tips om hur man får till en bra hoppsits och hur man kan tänka på att luta sig tillbaka i landningen. Enligt mig går det så fort i hoppet att jag inte riktigt hinner med att tänka på min sits :meh: är verkligen besvärad över detta då jag älskar hoppning och vill lyckas i det! Så skulle vara super tacksam om ni kunde skriva lite till min fördel här! Jag har inga problem med dressyren, utan många säger att jag är en talang på dressyr, men det är ju hoppning jag gillar! Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde skriva iväg en lite kommentar!
;)


Som andra har skrivit tycker jag att du ska ta hjälp av tränare när du tränar hoppning (markarbete) tillsammans med hästen. Och be om hjälp med att filma/fotografera så att du kan se utvecklingen. Och för att komma ihåg hur det känns när det ser rätt ut.
Förutom skänkelläget kan framåtlutning hänga ihop med att händerna är i magen, så tänk på dem med..

På egen hand satsar du på att träna din egen styrka och balans. Skaffa gärna en balansplatta, balansera på trappsteg etc.

Bra balansövning:
Du behöver drygt 1 meter toapapper, en balansplatta och en stängd dörr. Lägg pappret runt dörrhandtaget och ta tag i vardera änden. Ställ dig på balansplattan och håll balansen. När du kan göra det utan att pappret går sönder så kan du omväxlande böja och räta ut på knäna.

Att titta på andra som hoppar är inte heller fel. Både på riktigt och på film. Har du möjighet åk till en tävling/meeting (ju högre nivå desto bättre) och titta på vartenda ekipage. Även om alla (speciellt proffs?) har olika stil och du är på helt annan nivå så är det faktiskt oerhört lärorikt att se hur andra gör. Om man vill kan man koncentrera sig på olika saker, t ex överliv, händer, över-/underskänkel etc. Minns en gång när jag och en av mina döttrar var på en internationell tävling. Det enda vi såg var vinkeln tåspetsarna ;)

Lycka till med din ponny!
 
Sv: Hoppsits

Vad kul med din ponny! Ett tips är att hoppa mycket barbacka, man bygger upp mycket muskler, tränar sin balans och man lutar sig hellre bakåt en framåt! Att hoppa serier, kombinationer eller studs är också en bra övning för sitsen.
Hoppas att det går bra med dig å din ponny! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 098
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp