Hoppsasteg

evis

Trådstartare
Ja, nu undrar jag över den allmänna kunskapen och erfarenheten här på sidorna. Vi har varit till veterinär som visserligen höll med i min reflektion att han "kände av" vänster bak knä/lårmuskulatur men att det var så otroligt lite så jag fick order att fortsätta "rida in" honom och komma tillbaka om han verkligen var oren.

Nu har vi börjat komma igång igen och han känns absolut inte ojämn, han känns riktigt fin. Men vissa dagar så gör han så att han tar hoppsasteg i travfattningarna. Jag vet inte något bättre sätt att beskriva det, än att han "hoppar lite halvt jämfota" upp i trav.
Igår märktes det extra väl i höger böjning (höger varv) några gånger. Inte alls varje fattning och sedan i traven känns han väldigt ren och taktfast, men ibland vid fattning alltså...

Det är också varvet (höger) som jag har svårare att "släppa fram" hans innersida i, jag har lätt att fastna i högertygel på honom och blockera med min högerhöft - när jag släpper fram höften och lättar på innertygeln så går det bra men det är svårt, svårt. Det är extra svårt på just honom, av någon anledning så lockar han fram elaka "fasthållar"-reflexer hos mej som inte alls märks av på samma sätt på andra hästar - vet ej riktigt varför... Han går gärna på dubbla spår i hö varv och tar in vänster bak inunder kroppen (men det beror alltså på mej till störst del, plus att han verkar lite halvt omedveten om sitt höger bak).

Ofta brukar vi kunna hitta till frust och pust och arbete och "avslappning" till vänster, men inte till höger. Men igår efter en hel del travjobb så släppte massor och han frustade och pustade även till höger. Men hoppsastegen var alltså "värre än vanligt"?

Jag avskyr att fråga mej "har han ont?", jag undrar förstås vad som felas. Vänster länd har jag reflekterat över att han ev kan känna av lite (tillsammans med höger höftböjare/iliacus?? är det logiskt?), samt vänster bakknä då. Träningsvärk eller annan sorts "värk", jag vet inte??
Igår tog det emot vid stretch av höger bak bakåt - knästräckare?
Vänster bak är oförskämt fräsch vid stretch men gillar inte rörelsekoll av höft/knä där såna här dagar.

Visst finns det fler som har hästar som gör dessa hoppsasteg?
Bog, CarolaLind mfl vad säger ni om sånt här?

Sv: Hoppsasteg

Jag förstår precis vad du pratar om. Det är en känslig kille.

Men min fundering är, gör han det även när han är ordentligt uppvärmd?

Men har han lågon låsning, så kanske det är därför?

Hur har du det i din högra sida?

När jag var låst i bröstryggen så var båda han och Rikkan det, fast jag inte red...

Hur står det till framtill på honom?

Jag undrar om detta förkortade steg kan komma från SI leden?

(men hag gör inte samma steg som det du kunde se på filmen jag skickade till dig?)

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
Men min fundering är, gör han det även när han är ordentligt uppvärmd?
Nej, inte riktigt på samma sätt i alla fall, de riktiga hoppsaskutten kommer i princip i de "första" fattningarna vi gör. När han blivit "varm i rocken" och vi kommit ihop oss lite bättre så blir fattningarna bra. Men jag vet inte om det beror på att jag har bättre koll på vad jag gör och hur jag tajmar mej (märkte till exempel igår hur otroligt känslig han är för om jag låser höftleden det minsta och spjärnar i stigbyglarna - det gör jag mer i vänstersidan, då blir han väldigt tvärsmot) när jag "kommit igång".
Jag får prova rida Trollfuxa före honom så jag i alla fall är ganska fokuserad och "med" när jag sitter upp...

Rikkan skrev:
Men har han lågon låsning, så kanske det är därför?
Det är mycket möjligt men jag vet inte riktigt var isåfall, är inte så bra på att avgöra detta. Ska klämma och känna lite mer och återkommer.

Rikkan skrev:
Hur har du det i din högra sida?
Jag har lite problem i SI-led vänster sida just nu, har lite ont i SI-korsbensleds-området överhuvudtaget (men mest mot vänster sida). Vet inte riktigt hur det är med bröstryggen, jag KÄNNER mej inte låst i bröstryggen men det kan mycket väl vara att jag bara inte är medveten där och inte känner ifall jag är låst.
Jag har nu ett bra tag tänkt leta reda på Feldenkrais-pedagog här i Umeå, ska ta tag i det på riktigt nu.

Rikkan skrev:
Hur står det till framtill på honom?
Återkommer om det, men inga reaktioner/konstigheter vid rörelsekoll light i lederna fram igår.

Rikkan skrev:
Jag undrar om detta förkortade steg kan komma från SI leden?
Jo, kanske (gah, se ovan om det jag skrivit om mej). Att Si-leden har med länden att göra också kanske? Vänster sida precis som mej.
Men jag tycker det är svårt att se och känna, han ser väldigt jämn ut för mitt öga, och för vad mina händer kan känna. Det är i länden som han reagerar lite vissa dagar (träningsvärk?).

Rikkan skrev:
(men hag gör inte samma steg som det du kunde se på filmen jag skickade till dig?)
Jag har inte fått fram filmen så jag vet inte..

Förresten, hoppsa-stegen gör han även när jag jobbat honom vid hand och ibland även på promenader, men det är ju mycket möjligt ändå att det är jag som är roten i det onda.

Men han har aldrig gjort dem varken vid tömkörning eller arbete på lina/lösarbete. ???

Jo, ibörjan så hade han sånna skutt ganska ofta. Både vid löslongering och på lina. På töm, tror inte det.
När han blev skritt tränad i backe så blev han bättre. Men det har hänt så mycket med honom, och mitt minne är inte vad det borde. Har inte heller kvar träningsdagboken så att jag kan titta om jag noterat ngt.

Han har lätt för att få träningsvärk.
Och jag fann ut att lååååååååånga uppvärmningar var det bästa. Och även att lätta i tömkörnings pass där vi "bara" gick efter vägen, böj, serpenntin och volt först på hemvägen, så att han fick röra sig "ledigt" och mjuka upp. Då blir han jätte glad!!
För mycket träningsverk, -vila en vecka.
Annars har han fungerat bäst när han tränar varierat 5 dagar i veckan.
Men jag tänkte inte först å främst på lederna, utan om det är ngt kring bogen eller manken?

Tänk på att det tar tid.

Leta upp en pedagog är smart. Själv har jag ju hållit på i 5 år med att få kroppen smidig och rak, så att förvandla en häst kan nog ta lite tid det också...;)

Rikkan skrev:
Men jag tänkte inte först å främst på lederna, utan om det är ngt kring bogen eller manken?
Jo, rörelsekollen är ju egentligen mest en koll ifall musklerna är med. Men jag känner inget speciellt i bogen/manken - fast jag tycker dte är svårt på honom också, tror jag sagt det innan, jag upplever honom så himla jämn överallt och jag är inte helt bekant med hans kropp liksom, och hur det "brukar" kännas.
MEN igår reagerade han ganska häftigt på sadeln, mitt fel, han är inte riden på ett tag och jag slarvade och satt upp på en gång utan något "kontakt"-jobb från marken, och för första gången nånsin så bockade han med mej. Jag tror det är sadeln han reagerade på. Kanske hade det även med hoppsastegen att göra. *ljusbubblesmiley* Är ev fundersam på att den kanske är för trång, ska prova rida barbacka.
Vi ska ägna lite tid åt kontaktövningar här framöver, var ju verkligen onödigt att han skulle bli "rädd" för mej/sadeln.

Jag är inte alls kunnig på detta omr. egentligen utan kan bara dela med mig utav lite personliga erfarenheter.

Jag hade förut en häst som efter en vintervila gjorde samma sak vid galoppfattningarna. Han värmde också ur det ganska så omedelbart. Ingen hälta vid undersökning. På honom så fick jag fortsätta sätta igång honom och så småningom försvann det. Gick alltså att "rida" bort.

Det låter även som att det skulle kunna röra sig om en liten, liten upphakning. Men det är samma sak där. Det försvinner när han är igång igen för det brukar som regel bara ge "problem" under igångsättningsperioder när de är lite svaga i muskulaturen.

Men i bakhuvudet finns ju också att små skador kan bli stora och att små skador oftast i början går att värma ur men att med tiden så går inte det längre. Så ibland kan man känna sig kluven till om man ska fortsätta sätta igång eller avbryta och felsöka ännu djupare.

Jag har funderat mkt på fenomenet på sista tiden då jag har två mkt duktiga tränare i min närhet som är varandras motsatser. Den ena är otroligt snabb på att se ev skavanker och är mkt duktig på att se om sadlar etc är problemet osv. Känner också otroligt snabbt påbörjan till skador och kan kräva utredningar av vet. som från början påstått att hästen är fullt frisk. Men efter påstridighet från henne så har de fortsatt och felsökt och mga gånger tillslut hittat ngt.

Den andre är precis tvärtom. Hennes filosofi är att i princip allt (utom rena hältor) går att rida bort med bra ridning. Diskussion kan ibland uppstå mellan henne och andra tränaren om orenheter som nr 1 anser som hälta och nr 2 anser att det bara är just en tillf. orenhet.
Men tränare nr 1 har alltid sjuka hästar. Det är alltid ngt som är fel. Hon känner och ser precis allt och allt upptäcks också. Hon har nästan aldrig ngn häst som är igång under längre tider.

Den andre däremot har bara "friska" hästar. Och ibland så kan man se henne rida ngn som man nästan tycker ser så j-kla oren ut att det nästan känns på gränsen till om den verkligen är ridbar. Men en tid senare så är den mjuk, ren och går väldigt bra. Trots att den en tid innan visade jättemga tecken på att den nog inte var riktigt fräsch.
Och så har det varit med flera hästar i hennes närhet.

Vilket alltså får mig att fundera kring: Är det alltid det bästa att lägga märke till alla detaljer (som trotsallt vid undersökning inte är halta) som gör att man ändå anser att det är ngt som är fel. Eller ska man som tränare nr 2 ha så stor förlitelse till att de flesta snedheter, muskelsvagheter etc ger skumma signaler men att de i de flesta fall med korrekt träning går att rätta till och kommer att rättas till??

Förlåt utflummandet av din tråd men ditt beskrivna problem väckte lixom tankarna till liv i mig igen...
Ni kan bara ignorera mitt babblande om ni tycker det blev för utflippat:D

Nej, det du skriver är absolut inte utflippat anser jag och kanske extra träffande för mej.
Jag har ett jäkla felsökar-öga och jag kan liksom inte ge mej med att leta fel, problem, smärtor osv. Det ställer till det rätt mycket för mej för jag kommer verkligen aldrig till ridning/arbete känns det som!
Och dessutom har jag nog ganska ofta lite svårt att se det som blir bra på grund av det där felsökandet....
Även om hästen är fräsch så åker jag mest med i rädsla för att "göra fel" (= göra så att hästen FÅR problem). Det blir ju så fel alltihop då istället - när man bara åker blir dte ju inte mycket bättre i längden heller.

Just nu vill jag ge mej fasiken på att verkligen komma igång och träna med valacken. Han är begåvad och fin, men ganska känslig, så det är förstås svårt - men kommer bli bra om jag bara tar mej an det och "vågar".
Har ju faktiskt tagit tag i detta med den andra hästen. Hon dras med en hel del grejer och jag har gett upp flera gånger innan att träna henne för att jag tycker det är alldeles för jobbigt i och med att jag hela tiden frågar mej hur ont det gör etc. Jag har haft henne i 3 år och inte tränat sammanhängande mer än sporadiskt.
Men stoet älskar att arbeta och trivs egentligen inte alls med att "bara gå". Så nu i höst har jag då helt enkelt tänkt att sätta igång henne och ge mej fasiken på att hitta ett sätt att jobba och träna henne som hon trivs med och funkar med - både kroppsligt, psykiskt och själsligt. Och när jag då ändå skulle rida henne så har jag försökt se till att inte åka runt utan faktiskt formge och be om arbete. Och se på fasiken om inte hästen blivit så jäkla mycket finare och mår bättre, både i kropp och själ.

Hur känns han då framtill bakom bogbladen och ner längs där sadelgjorden ska ligga, öm?
Snälla. Värm upp honom före du sitter upp och rider, och berätta vad du känner då. :)

Nej, inte öm bakom bogbladen vad jag kan känna - där har han tidigare varit lite spänd vänster sida (triceps o co) men inte nu??
Plus att han haft tendenser att bli lite "spänd" i "inåtroterare" på högersidan (bröstmusklerna), men det kommer och går och är olika från dag till dag - vissa dagar reagerar han, andra inte (vid rörelsekoll) och jag ser inget riktigt mönster.
Ev någon ömhet längs där sadelgjorden låg direkt efter ridningen?? (men inte sedan)

Red barbacka igår och han kändes fin utan några tendenser till att bli stressad över tat jag satt på (jag förstår egentligen inte vad som hände i söndags), men travade inget.
Tänkte prova tömköra nu.

Knä-lårmuskulatur, -låsning T 13, 14 och oftast 15.

Bidrager till C2 diagonalt.

Kolla käken, tänderna framifrån, har han ett jämnt bett?

Aha!
Jag fattar! Fast ska klämma och känna lite mer sedan.

Så här är det också - jag tycker han har svårt att böja sej ok genom halsen till båda håll men på olika sätt. TIll höger vill han "svänga ut" mitten på halsen och undviker på det sättet att ställa i nacken, till vänster vill han inte ställa i nacken men viker där hellre av i nedersta halskotan. Böjer man stillastående avsuttet så går det lätt till höger att ställa i nacken och synkroniserad rörelse bak från höften, men till vänster är det som om han känner sej trängd och vid eftergift så bågnar han iväg till utgångsläge (ibland). Uttrycket i ansiktet är mest att han känner att han inte kan ha "koll" (han är lite av en "väktare" och ska hålla koll på allt och alla - med en ganska hög huvudföring på grund av dte) när han böjer sej till vänster???
Har detta med C2 höger sida att göra månntro??

Hur känner jag låsningar i t13-14-15?
Jag har lagt märke till att han emellanåt har en viss liten reaktion i muskulaturen på vänster sida i området kring T15, förutom då det som är i länden. Det känns som om där blir en "grop" + något spänd framåt från den.

Han gillar inte när man fixar med käken, jag tror faktiskt att han "ömmar" på båda sidor? Vet inte hur jämnt det är (får kika lite vidare, men jag tycker dte är svårt att se), vet inte om bettet är jämnt, (där vet nog Rikkan mer). Vi ska åka till duktig hästtandläkare när han kommer upp hit, Flingan har haft en del bekymmer med tänderna innan tror jag.

Men viktig information - tidvis tidigare så har han haft en tendens att lägga över tungan över bettet och ut den, alltid på höger sida. Mest när han "just ska till att komma till jobb" och vid böjning till vänster. Även vid arbete vid hand då jag i princip inte tagit något i handen så jag tror inte det är en reaktion på min hand/bettet utan snarare något med nacke/halskotor (i kombination med handen/bettet förstås)?? (C2:an?)

Vad gör jag åt det här då? :D

(Gud, det låter som om han har tusen fel... och det kanske han har, men han har minst lika många rätt! :) )

Oj, nu kom det massor med ny info. :bow:
Bra att CL kan komma med konkreta tips, för det kan inte jag....;)

Har aldrig varit rent öm i käkarna förut. Känn på tänderna. Det borde vara dags för en koll på honom. Han har aldrig varit svårt sned, utan bara vass, men sist tog tandläkaren för mycket, så han borde i praxis vara jätte vass nu.:crazy:
Har dragit illasittande vargtänder som irriterat honom. (P-M A) Broskbildning i gluggarna hade börjat komma upp, men fanns inget för mig att göra just då. Jätte känslig i munnen!!! Tidigare när han lagt tungan fel så har det berott på vassa tänder. Vilken bett anväder du då?
Han gillar inte många typer och kan på ett märkligt sätt bara för den skull.
Hoppas du kommer till rätsida med hans beteende. Vore jag dig så skulle jag fixa låsningrna före jag tränar avancerade böjningar med honom. Det går nog bra det här oxå.:banana:

Du nämde något om sadeln tidigare. Hur sitter den? Var du bara nojjig eller är den för trång?

Han är nog inte rent öm i käkarna kanske men jag upplever det som att han inte vill jag ska fixa med dem (ttouch-cirklar, lite "massage"/handpåläggning *flin*). Han vänder undan huvudet. Om jag framhärdar så får man den här typiska "okej då, du får väl" för att sedan tugga, gäspa, frusta. Som att det ÄR något?

Vi har använt typ alla bett som går att hitta ;). Tungan har inte åkt ut under så många pass och inte nu på ett bra tag, försöker komma ihåg vilket bett vi haft då... Rollerbit första gången, jag tror inte det var på grund av bettet i sej (även fast det är ett skarpt och lite halvläskigt bett tycker jag med) utan att bettet påverkade nacken?? (fast jag vet inte, det var tränarens reflektion också)
Sedan har tungan kommit ut även på något/några andra bett men jag kommer tyvärr inte ihåg vilka speciella.

Jo, vi tränar inga avancerade böjningar - mest letar vi bakben just nu :) och den psykiska biten med hjälperna, att flytta lite hit och dit. Jag tror att mycket ligger i min kropp, särskilt de bekymmer jag känner av i högervarv uppsuttet (vid hand går höger varv som en dans). Är jag verkligen supernoga med att se till att tänka på min vänster sida och ge högerhanden + sluta spjärna i vänsterbenet och släppa fram högerhöften, så säger han "äntligen, tack" och rätar ut sej superfint och frustar och pustar.
Men det är så svårt att veta vart jag ska gå. Feldenkrais är jag supernyfiken på i alla fall... :)

Jo, jag funderade över sadeln - stillastående sitter den riktigt bra men det kan ju vara så att den blir för trång när han rör sej och musklerna blir större. Han är ju ganska bred :o och musklig över ryggen och den här sadeln är nog på gränsen för smal i bomvidd.
Jag ska försöka se om jag kan låna en bomlös att prova rida i och se vad han säger om det :).

Klart det är nått. Han har inte varit så förut.
Hästens reflektion är viktigare än tränarens, anser jag...;)
Fråga tandläkaren, men visst han han en smal och flack mun? Isf så ska man väl inte ha stor tungfrihet på betten, är inte roller av sådan modell? Ta med dina bett när ni åker på undersökning och få hjälp att testa och kolla hur dom då ligger i munnen.
Han funkade jätte bra med rak jaktstång.

*visslar* Gisa vem som har en sådan sadel på sadelbocken här inne i stugan....L undrar varför det måste stå en sadel där ytter jackorna hänger ...*hehe*

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 889
Senast: unoannis
·
Dressyr Red ett riktigt bra träningspass igår för en ny tränare som ska komma till stallet ca en gång per månad i fortsättningen. Efter att jag...
Svar
11
· Visningar
1 533
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar