Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter oändliga timmar på internet på jakt efter lite recensioner på olika sadlar och märken samlat på ett ställe så hoppas jag att vi kan göra en sån här!
Vad har ni för hoppsadel?
Vad är bra/dåligt med den?
Hur är kvalitén?
Cirkapris?
Osvosv
Vill se bilder!
Beror vell på hur man rider och så, jag hade en santa cruz celine hoppsadel till min C-ponny och rent ut sagt älskade den! köpte bara större knästöd fram till den. Satt som en gud i den. Kan rekommendera den! men som sagt alla gillar inte och kan inte rida i alla sadlar men den passa mig iaf och den höll jätte bra, lädret var jätte bra och hållbar sadelJag börjar väl då!
Jag har en santa Cruz celine, köpte den direkt från sadelutprovaren endast ett halvår gammal.
Dålig kvalité på läder, vill ha mer framskurna kåpor än dessa, lite för bred midja för mig plus att jag verkligen inte kan hoppa med denna! Tappar balansen direkt, men inte med andra sadlar.
Sadeln är knappt ett år gammal och den är redan trasig, och jag har knappt ridit i den. Dålig kvalité helt enkelt!
Nypris är ca 8900 kr direkt från santa Cruz of scandinavia och begagnat verkar ligga på runt 5000 kr
![]()
(Lånad bild)
Jo självklart är det så! Tror dock jag har långa överben, för mina knän sticker lixom utanför när jag kortar lädren för hoppningen, och då tappar jag balansen. Plus att jag tycker att sadeln känns ganska plastig, tror inte heller att jag vill ha kalvskinn längre, ska ju vara det i sitsen på denna, men upplever att det repas så otroligt lätt! Sen så har stoppningen aldrig velat vara bra, har haft den inne på omstoppning 3 ggr inom loppet av ca 6 månader, varav jag har ridit med den i kanske 4 månader, sen märkte jag även för några dagar sedan att den är trasig, kardborren har släppt från lädret där klossarna sitter och "järnet" sticker ut på ena sidan, har lossnat från lädret på något konstigt sätt..?Beror vell på hur man rider och så, jag hade en santa cruz celine hoppsadel till min C-ponny och rent ut sagt älskade den! köpte bara större knästöd fram till den. Satt som en gud i den. Kan rekommendera den! men som sagt alla gillar inte och kan inte rida i alla sadlar men den passa mig iaf och den höll jätte bra, lädret var jätte bra och hållbar sadel![]()
Jo självklart är det så! Tror dock jag har långa överben, för mina knän sticker lixom utanför när jag kortar lädren för hoppningen, och då tappar jag balansen. Plus att jag tycker att sadeln känns ganska plastig, tror inte heller att jag vill ha kalvskinn längre, ska ju vara det i sitsen på denna, men upplever att det repas så otroligt lätt! Sen så har stoppningen aldrig velat vara bra, har haft den inne på omstoppning 3 ggr inom loppet av ca 6 månader, varav jag har ridit med den i kanske 4 månader, sen märkte jag även för några dagar sedan att den är trasig, kardborren har släppt från lädret där klossarna sitter och "järnet" sticker ut på ena sidan, har lossnat från lädret på något konstigt sätt..?
Så på söndag så kommer sadelutprovaren ut igen och denna gången så ska en ny sadel provas ut igen -.-
Och funderar på vilka märken jag vill att hon ska ta med sig, ingen här som har prestige och som kan göra en liten utvärdering om dom?![]()
däremot är inte utformningen vidare bra för hästarna
Det får du gärna utveckla lite, om du vill? Jag blev nyfiken, eftersom jag lyckats missa att "folk skyr dem som pesten" sas. Jag tänker att det beror ju på hästen.. Nu är inte heller jag överdrivet imponerad av just Prestige:s utformning av bommen (jag hade velat ha mer vidd på bredden, så att säga) . Men "en bra sadel är en sadel med en bom som är hel och som passar hästen, och som passar ryttaren som ska rida i den". Jag har inte träffat många som säljer Prestige, men har träffat några ekipage som de funkar bra för och har varit med och provat ut/kikat på ytterligare ett par. Prestige har ändrat på formen på sin bom på senare år (tänker på "svängdheten"), enligt de uppgifter jag fick förra hösten, just för att de hade problem med passformen.
Håller dock med om att de sadlar du rabblade upp är trevliga och absolut värda att prova/kika på!![]()
@pulkaskurk Äsch, då får jag snoka lite. Menade inte att skriva dig på näsan (hoppas att det inte verkade så), utan blev bara nyfiken som sagtNörd som jag är
![]()
oj, jag har faktiskt bara hört bra om prestigesadlarna, i och för sig så har jag ju inte hört med min sadelutprovare om just de sadlarna, hon är endast för amerigo, vilket jag inte har en aning om hur de är förutom att jag vet att de är dyra, har ju tyvärr inte hur mycket pengar som helst :/'Min' sadelmakare och flera andra sadelmakare tar inte i Prestige sadlar ens med tång.
Enkelt förklarat är de tydligen uppbyggda för att ryttaren ska sitta väldigt bra, däremot är inte utformningen vidare bra för hästarna :/
Låter rimligt med tanke på att jag bara hittat sadelutprovare som säljer dem och de har ju inte ens i närheten samma kunskap om sadlar som sadelmakare.
Jag har haft flera Prestige som jag satt väldigt bra i men de var inte lika bra för hästarna
Men Bates, Cliff Barnsby, Morris & Nolan, Albion, Crown, Jeremy Rudge och Lippo tycker jag är väldigt trevliga sadlar utan att vara hutlöst dyra.
oj, jag har faktiskt bara hört bra om prestigesadlarna, i och för sig så har jag ju inte hört med min sadelutprovare om just de sadlarna, hon är endast för amerigo, vilket jag inte har en aning om hur de är förutom att jag vet att de är dyra, har ju tyvärr inte hur mycket pengar som helst :/
Men bates har jag kollat en hel del på, men de är luftstoppade, och jag har ingen kunskap alls om luftstoppade sadlar, har hört att det är dåligt med tanke på att man inte kan stoppa dem efter hur hästen ser ut? Lippo om jag inte har helt fel är ju från samma tillverkare som pessoa, som jag inte heller har hört något bra om, tydligen så ska man hålla sig ''borta'' från santa cruz, pessoa och globus, då de endast är budgetalternativ, annars tycker jag att lipposadlarna är mycket snygga!
Jag söker efter en sadel som ska ha smal midja, mycket stöd, gärna djup i sitsen och högt framskurna kåpor. min häst ser ut såhär från sidan så får ni kanske ett hum om hur de ska se ut, vissa märken är ju mer svängda än andra!
(februari 2014)
![]()
(augusti 2014 väldigt konstig bild dock haha)
![]()
Efter oändliga timmar på internet på jakt efter lite recensioner på olika sadlar och märken samlat på ett ställe så hoppas jag att vi kan göra en sån här!
Vad har ni för hoppsadel?
Vad är bra/dåligt med den?
Hur är kvalitén?
Cirkapris?
Osvosv
Vill se bilder!
@Nocturne Angående luftstoppning så är min erfarenhet att det är helt ok, så länge "kuddarna" håller sig hela och inte går sönder eller blir sneda. Jag är personligen inget fan av CAIR, eftersom systemet är väldigt oreglerbart (fast det låter ju som att de har ändrat lite på det - det låter bra!) och eftersom det ofta blir en grop i "stoppningen" någonstans på mitten av bossan där "luftkuddarna" överlappar varandra (om man öppnar bossan så är det två kuddar: en fram och en i bak, som är kilformade och överlappar varandra på mitten). Det är också lätt hänt med tiden att de blir sneda i "stoppningen", och då är det inte sådär jättemycket att göra åt saken (beroende på hur sadel och bossa är konstruerade - på vissa sadlar går det att ersätta CAIR med t.ex. ullstoppning om detta händer. Om det inte går att ordna till "stoppningen", så är det till att kassera sadeln..). Då tycker jag att FLAIR är bättre - de "luftkuddarna" går att reglera till viss del (det finns ventiler på dem, så att det går att fylla/släppa ut luft etc). Passar sadeln bra, ska det dock inte vara något problem så länge "stoppningen" håller sig jämn, hel och fräsch. Det är mycket en smaksak också - jag ska medge att jag inte är något jättefan av permanentstoppade sadlar heller, eftersom jag vill kunna reglera och finlira med stoppningen.