hoppsadlar till rel. rak rygg?

beauspirit

Trådstartare
vilka hoppsadlar passar till en rel. kort och rak rygg och med rätt så hög manke?

men manken brukar inte spela någon roll, han har haft sadlar både med och utan cutback. han har inte någon vidare lång och hög manke, utan när sadeln ligger bra, och så långt bak som den ska, så är manken mkt "längre fram", om ni förstår?

jag håller på att leta efter en bra beg. för runt 6000 nu och det finns en del att välja på.
Skulle jättegärna vilja ha en Prestige men visst passar de bara hästar med svängd, överbyggd rygg? :cry:

hur är Zaldi, HdR, Kieffer m.m.?

hästen ser ut så här i rygggen

funderar på att ta ut en sadelutprovare, eller åka till en här i närheten.
men vore jättebra om ni kunde tipsa ändå :).

Har ingen kunskap alls om de märken du skrev..Kan tänka mig att Kieffer är ganska rak? Prestige är något svängda, och passar därför oftast inte till "rakryggade" hästar, oftast.
Morris&Nolan är raka...

Bäst är ju att du åker till någon som har många sadlar du får prova alla! :)

Min favorit är ju HdR Hopp Exklusiv. Snygg, bekväm och ger ett bra stöd. Dock ligger den på runt 8000kr ny, men du kan kanske hitta en begagnad.

Passa dig lite med bossorna på den sadeln bara. De är titt som tätt felgjorda så se till att en sadelmakare kollar sadeln innan du köper den!

Jag har Passier på min häst med rak rygg och hög manke. Prestige ligger som du säger tyvärr helt kass på raka hästar... :( Sadelmakaren sa att en stubben också skulle passa honom, då de har ganska rak bom.

Jag tror att en Morris & Nolan kan passa din häst. Min häst har nämligen också rätt rak rygg, jag har köpt en M&N Flatback då det var en sån sadelutprovaren rekommenderade.

Jag har en Prestige Top dressage och precis som du säger så passar Prestige inte på hästar med rak rygg. :(

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka