Hoppsadel!

A

alisson

Nu behöver jag hjälp!
Jag hittar ingen bra hoppsadel till vettigt pris och behöver råd.

Jag har ett halvblod som är bred över ryggen och har en normalstor manke. Han behöver vidd 32/33. Hyffsat rak rygglinje. Det är ingen omöjlig kombination men om man sen ska hitta en som dessutom passar mig blir det svårare :crazy:

Jag är lång och smal och har jättelånga ben. Så sadlar med stora knästöd blir omöjliga, oftast om jag kortar stiglädrerna till en bra längd så kommer mina knän framför vulstrena/mitt på klossarna :crazy:
Sitsen bör inte heller vara jättestor då jag inte är det.

Så vilka märken är det ens lönt att titta på?

Just nu har jag en felchbach(lemtex) som är för smal i bommen och passar inte mig alls. Gold meadal passar inte mig. Griffin passar mig hyffsat men är inte så skön, har inte provat den på hästen, gillar dock prisklassen.
Har en wintec dressyr som ligger hyffsat nu, men när han breddar sig lite till kommer den inte passa, så känns lite dumt att köpa en till av samma märke som bara funkar på vintern.

Så vad kan ni tipsa om?

Jag har en pessoa sadel som har väldigt framskurna kåpos så den ska nog kunna passa dig. Min häst är som du beskrev din i ryggen.
här har du en länk till hemsida med just pessoa sadlar. Sadlar
min kostade som nypris 15 000:-
Bates sadlarna är också helt ok de ligger på runt 12-13 000:-
Det bästa du kan göra är att ta ut en sadelutprovare.
Lycka till och hoppas du hittar någon som passar.

Tack för tipset :). Har den stora klossar?

Jag har haft en sån tråd där förut, men jag har fortfarande ingen sadel så provade att lägga den här :p

Kolla på equilex.se och en hoppsadel som heter Gothard är mycket fin kvalite och kostar endast 8500kr.

/M

Jag har en Kieffer Lech som jag fullkomligt älskar!
Finns inte skönare sadlar..
Det finns mycket fina begagnade Kieffer sadlar och dom är inte så dyra nya.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Miljon
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 598
Senast: Equilina
·
Utrustning Har precis köpt ny hopphäst, med precis samma besvärliga sadelläge som min gamla - jättekort, rak rygg med markerad manke och en bred...
Svar
3
· Visningar
2 728
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur