Hoppsadel till rakryggad häst - Albion?

Liselott76

Trådstartare
Söker hoppsadel till rakryggat halvblod med ganska platt rygg.

Har nu en äldre Albion Style dressyr MM 17" som passar riktigt bra, kanske att han kommer behöva en MW när han musklat sej mer.

Har letat begagnade Albion K2 hopp men dom verkar lite svåra att få tag i. Nån som har tips på andra sadlar (skriv gärna även vilken bomvidd som motsvarar Albions MM) som skulle kunna passa?
Vill helst ha en ullstoppad sadel.

Här är en bild från förra sommaren, han är ännu lite rakare nu:
http://i9.photobucket.com/albums/a91/lrudh/IMG_0828.jpg

Sv: Hoppsadel till rakryggad häst - Albion?

Ryggen var ju inte spikrak, men lite åt det rakare hållet. En crown borde passa skitbra:) De är vida i bomvidderna, så 29-30 är nog normal. Kanske 30 passar bra på din? 32 är x-vid, vilket jag har till min ganska rakryggade häst av kallblodstyp. Fina sadlar med bra läder, sköna att sitta i tycker jag. Kostar runt 10-14 000 nya, kan fås i snyggt skick för typ 8000 beg.

Senast ändrad:

Han kommer upp med ryggen ganska ordentligt vid ridning - kanske är det som gör att det är lite bökigt att hitta en sadel som ligger bra.
Hoppsadeln jag har nu ligger bra när man sadlar men sen har den ruggat lite baktill efter ridpasset.

Har provat en Crown, men den tippade liksom framåt. Kan ju iofs varit för att den var för vid.

Jo den var nog för vid, lätt hänt iom att de är så vida för sin storlek. Ryggar den baktill ligger den inte stilla. Det kan typa på att den är för rak och bryggar också. Jag misstänker förfarande att en crown i smalare storlek skulle ligga bra:) Annars fins ju globus med ganska lik form som albion, men de är högst tvivelaktiga i kvalitet....

Liknande trådar

Utrustning Vi har tyvärr hamnat i sadelträsket igen :( Måste byta ut hästens hoppsadel som jag tycker mycket om för den kommer ganska snart att...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Theodor
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag letar hoppsadel åt min 3 åriga valack. Har funderat en hel del och jag tror att jag behöver testa en sadel som är bred/bred kanal...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur