Hoppsadel med mkt stöd?

Lydia

Trådstartare
Tips på hoppsadel med mkt stöd/ djup? (eller ev allround men de brukar väl inte vara lika bra.. lite "antingen eller" istället för "både hopp och dressyr").
Jag ska åka till sadelutprovade men vore skoj att "läsa på" lite innan om olika modeller etc..

Jag är kort(157) och fortfarande rätt kraftig
Vill ha sadel med mkt stöd och djup sits, men inte helt "fastlåst" iaf?
Jag har en dressyrsadel som ska säljas (dominus dressyr, den verkar för "böjd" för att passa henne, hon har blivit mkt rakare i ryggen tror jag), och så har jag en nyköpt bomlös som jag räknar med att kunna ha när jag rider dressyr och lugna uteritter (Star Trekk Espaniola).
Sadeln får kosta max 15 000, det är smärtgränsen. Men gärna en billigare såklart ;)

Jag brukar inte rida bra i sadlar som "tippar en framåt", som en del dressyrsadlar har gjort på just den hästen jag haft förut..
Får jag jättedålig "stolsits" om man sitter och "åker" i hoppsadel för mkt? :o:rofl: Alltså om man typ skrittar ut länge och mkt tex.. :grin:

Såhär ser hästen ut i dagsläget:
uppstalld.JPG

halsar.JPG

Sv: Hoppsadel med mkt stöd?

maxpriset är helst upp till 10 000, men i nödfall max 15000, inte en krona över liksom :p

Hon har kort sadelläge glömde jag skriva.. (45 cm?)

Senast ändrad:

Passiers hoppsadlar ger otroligt skönt stöd på rätt ställe tycker jag, men den är nog för svängd för din häst.

Jag gillar hoppsadlar med mycket stöd:): Har tidigare haft en Kieffer Inn AT, den är rak i bommen, har gigantiska stöd och djupt säte. Kieffer har även andra modeller med stora stöd, ex Donau. Nu har jag en Stübben Siegfired CS och den har också ganska stora, men inte gigantiska stöd. Är en flatback, men jag tycker den är djupare än många andra flatbackmodeller.

Kieffern:
25173228.jpg

Stübben:
27595322.jpg

Jag är liksom du kort och för mig passar Kieffer Inn alldeles utmärkt med STORA stöd och mocka i sätet.Går att få tag i beg till bra pris!
Även Norbert Koof har stora stöd!

Pessoa Don Neco tror jag den heter. Rejält med stöd både för skänkeln och sätet. Dock ngt djup sist. Fälttävlansadel. :)

Pessoa Don Neco tror jag den heter. Rejält med stöd både för skänkeln och sätet. Dock ngt djup sist. Fälttävlansadel. :)

"dock något djup sits", hur menar du? Att den har något för djup sits eller ngt för lite djup? Det är ju djup sits jag vill ha nämligen.

kikade på kieffer inn (på nätet), och såg en bild underifrån. Är mellanrummet mellan bossorna på undersidan så mkt avsmalnande? Ska ju vara typ 4 fingrar emellan hela vägen?

Jag köpte en gammal passier hannover som hoppsadel, mkt stöd och djup sits. Hade också en gång i tiden en stubben MF special, men det var för väldigt många år sedan.

Ska bli "spännande" att se vad jag kommer hem med för sadel från utprovaren senare i sommar.. :D

Jag älskar verkligen hoppsadeln som jag hade till "min" förra ponny.Har dock ingen aning om vad det är för märke på den.Men den var rätt djup iallafall :) Och man blev absolut inte framknuffad.

Likadan som den här, fast en hoppsadel :p
mobil3-003_40162902.jpg

Här ser man stöden på hoppsadeln iallafall.Sätet är precis likadant som på allround sadeln.
mobil3-015_40163737.jpg

:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama