Hoppryttare - överdrivna överlivsrörelser?

SofiaOfSweden

Trådstartare
Har på sista tiden märkt att MÅNGA hoppryttare följer med så pass mycket med överlivet att det ser ut som om de gör en sågande rörelse som når ända upp till axlarna, utan att för den sakens skull vara hårda i munnen. Provade själv härom dagen att följa med så mycket med överlivet och det funkade rätt bra, men såg ju rent ut sagt förj-vligt ut :angel:

Är det någon mer som lagt märke till det och finns det någon särskild poäng med detta ridsätt, eller är det mest en ful ovana? Det går ju att rida på ett ändamålsenligt sätt samtidigt som det ser snyggt ut, dvs. med helt stilla axlar..

Sv: Hoppryttare - överdrivna överlivsrörelser?

Vad jag har lärt mej och av egna erfarenheter så stör man bara hästen om man kastar sig framåt. Man ska vara så stilla som möjligt över hindret och ge efter lagom mycket med handen.

Syftar inte på ridning vid hoppning, utan vid allmänt trimmande, dressyr och ridningen mellan hinderna. Var därför som jag tvekade på att lägga denna tråd i hoppforumet eftersom att jag mer var ute efter "hoppdressyren".

Haha, det har jag också märkt på vissa hoppryttares dressyrsitsar. Korta läder och väldigt framåtlutad lix.:p

Ja man märker av att det är många hoppryttare som tillämpar den ridstilen när man står i ett hoppstall.
Jag antar att det är brist på bålstyrka, koordination och en tränare som berättar hur man ska sitta. Grundridnigen tycks även vara ganska bedrövlig.

Det var väl aningens generaliserande vad det gäller hoppryttarens ridförmåga.....

Kan hålla med om att hoppryttaren i allmänhet inte rider speciellt snygg, men det beror knaske på att snygg ridning på marken inte premieras inom hoppningen. Dessutom har de oftast en hoppsadel även när de dressyrar och de flesta hoppsadlar inbjuder till den sits ni beskriver. Som ts även skrev så tyckte hon ju att "sättet" fungerade.......

Att säga att det brister i grundridningen hos alla hoppryttare är kanske att ta i överkant. Hopphästen måste också var lydig, framme för hjälperna, lösgjord, uppmärksam på ryttaren mm mm exakt som dressyrhästen, sedan har man kanske lite olika metoder/stilar för att ta sig dit. Hopphästen har ju tex ingen uppvisningsform som den måste befästa.

Jag skrev inte att alla hoppryttare har brist i grundridningen, utan de som tillämpar den ridstilen som är nämd.

och det jag menar är att bara för att man har en ful ridstil så innebär det inte automatiskt att man har stora brister i grundridningen.
Så länge man uppnår det jag skrev i mitt tidigare inlägg utan att använda tveksamma metoder (typ graman, rollkur mm) så tycker jag att det är av underordnad betydelse hur det ser ut när hoppryttaren rider dressyr.

Man hamnar lätt lite framåtlutad i princip alla hoppsadlar och är du i lite framvikt men vill driva med sätet så blir kontentan av det inte så snyggt kanske men det är knappast dåligt för hästen, det finns värre saker än det....tycker jag.

Sedan finns det självklart dålig ridning i alla led men för mig är ful ridning inte = dålig ridning i alla fall

Ja allvarligt ;)

Efter att ha stått i x antal hoppstallar och ridit x antal hopphästar så har jag dragit den slutsatsen.
Jag sitter bänkad på de flesta tävlingar och träningar i vårat stall oavsett om det är fälttävlan, dressyr, hoppning - man kan alltid lära sig någt.
Det som slår mig är just det att många "fulrider" Men till vilken nytta?

Vad kommer det för gott av att flaxa runt med överlivet, då framförallt axlarna?

Framåtlutad blir man gärna av hoppsadlar, men man kan ändock sitta still?

Eftersom att ryttarna har brist bålstyrka så blir de obalanserade och då brister det i grundridningen.
Det betyder inte att hästen far illa, men att den skulle kunna gå bättre.

Håller med, nu är ju hoppning förvisso ingen uppvisningssport som redan påtalats i tråden men jag tycker ändå att dessa överdriva axelrörelser är fruktansvärda, ser inget syfte i dem. (Och jo, det fungerade för mig men det var inte så skönt eller snyggt).

Tänkte mest om det fanns någon poäng i att rida på det sättet, om man följer med hästens bogar bättre whatever eller om det bara var brister i den grundläggande sitsen, som ju verkar vara fallet.

Har på sista tiden märkt att MÅNGA hoppryttare följer med så pass mycket med överlivet att det ser ut som om de gör en sågande rörelse som når ända upp till axlarna, utan att för den sakens skull vara hårda i munnen. Provade själv härom dagen att följa med så mycket med överlivet och det funkade rätt bra, men såg ju rent ut sagt förj-vligt ut :angel:

Är det någon mer som lagt märke till det och finns det någon särskild poäng med detta ridsätt, eller är det mest en ful ovana? Det går ju att rida på ett ändamålsenligt sätt samtidigt som det ser snyggt ut, dvs. med helt stilla axlar..

det beror på hur höga hinderna är. men om man bara hoppar småhinder så ska man inte lägga sig ner eller nå sånt de är typ på 160 banorna som det oftast blir så har jag fått höra.

har själv rammlat fram en del när jag hoppar men man får en dålig balans då, men jag hade aldrig rammlat fram om inte hästen hade varit så liten :grin:

(men det ser verkligen hemskt ut när dom ligger ner på typ småhinder men visst det ser inte alltid så snyggt ut när en kändryttare gör de heller:angel:)

MvH Ida

Nej, inte över hindrena utan i markarbetet ;) Axlarna går i samma takt som händerna, som i sin tur agerar såg i hästens mun. Med andra ord ser det ut som om de skakar tuttarna :D

Nej, inte över hindrena utan i markarbetet ;) Axlarna går i samma takt som händerna, som i sin tur agerar såg i hästens mun. Med andra ord ser det ut som om de skakar tuttarna :D

AHA :d

då förstår jag. det har jag inte sett så många gånger men det ser gräsligt ut, och när dom gör så sågar dom även hästen i munnen :cry:

Men vad du ska klanka på oss (mig) som hoppryttare :mad:

Skämt åsido... Jag tycker precis samma sak som dig! Och då är jag hoppryttare. Tycker att många hoppryttare tycks sakna bålmuskler för att orka vara stabila i överkroppen. Därmed inte sagt att jag är stark i bålen men tillräckligt stadig.
Jag tror det är för att många glömmer att rida för dressyrtränare som fokuserar på sitsen. Sen ser jag ju också många som rider med händerna, tyvärr även i dressyr.

Svar på din fråga: Jag tycker inte att den stilen hjälper ett dugg. När man rör sig överdrivet mycket med hästen kan man lätt tro att hästen går fint eftersom man verkligen följer med men det inverkar ju inte på hästen på ett bra sätt anser jag.
Men din häst är ung och om du satsar på 3-punktsitsen i hoppdressyren så ska du ändå inte röra överlivet, låt ditt bäcken göra jobbet. Du har ju starkare magmuskler än din sladdriga kompis vettu ;)

Och jag avslutar med att säga: Posta huvudinlägget i hoppforumet också, intressant att se deras svar, alldeles för mycket dressyrnissar härinne på dressyren :angel:

Haha:D Jag tycker inte att jag har den stilen och har inga planer på att anamma den (hellre dör jag), men jag testade bara för att se ifall det fanns någon poäng med det. Och vistt jobbade Twister på fint men själv kände jag mig som en latinodansare :o

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka