Hopprädsla

V

ViktoriaAhlberg

Hej! Jag är en tjej på 15 år som har en unghäst som blir 6 nu i sommar. Jag själv är smått hopprädd och är väldigt nervös för att min hoppstammade sexåring ska vägra på hindren. När vi löshoppade henne i sommras så visade hon ingen markering för att hon skulle vägra men då står man ju på sidorna och eventuellt bakom och det kanske gör skillnad tänker jag då. Hon hoppade upp till 1.35 (:D) meter då och hon hoppade bättre ju högre vi höjde. Nu till min fråga. Jag vill ha tips för hur jag ska övervinna min rädsla för att hoppa högt för jag vill inte hoppa lågt hela tiden då hon är hoppstammad (e: Carte dór eu: Chapman) och för att hon hoppar så slarvigt men jag vågar än så länge inte hoppa högre än typ 40 centimeter vilket jag gjorde då hon var fyra. Det var första gången hon hoppade.

Jag skulle bli jätteglad om jag fick tips för hur jag ska lite på henne mer och om man skulle kunna se några tecken på vägran och sånt i till exempel löshoppningen eller när man travar / galopperar bommar.

Sv: Hopprädsla

Hoppar en häst ens 40 cm ? :D

Nej jag skojade bara.. Min ponny kan konsten att hoppa ryttaren ur sadeln på 70-80 cm.

Mitt tips är att anlita en bra hopptränare o inte hoppa högre än du känner dig redo för.

Varför köper man en hoppstammad unghäst om man är hopprädd?

Jag hade tagit hjälp av någon som är duktig på att utbilda hästar och inte hopprädd att hoppa henne dom första gångerna så att hästen känner sig säker och bekväm.

Du som ryttare bör låna en säker häst att hoppa tills du känner dig säker på hinder.

Kombinationen av en unghäst som behöver stöd och utbildning och dessutom kan hoppa lite konstiga språng i början och en osäker ryttare är verkligen inte bra och kan sluta ganska illa med en rädd ryttare och en väldigt osäker häst.

Skaffa en bra tränare och var tydlig med hur läget är så blir det bra till slut!

Vet precis hur du känner. Var i exakt samma sits för 4 år sedan.
Jag kontaktade ridskolor ang träning på deras hästar men fick aldrig svar. Tisslut hittade jag en Privat tränare som hade hästar han gav lektioner på. Jag fick då komma och prov hoppa en maxad D ponny. Det var min räddning. Denna ponnyn var den säkraste jag någonsin ridit. Han laddade och stannade aldrig på hindren. När jag blev mer säker fick jag låna en stor häst att hoppa. Framgång och mot gång givetvis men tillslut fick jag med mitt hoppsto som också är unghäst till honom. Han tog det i den takt som passade mig men han skyndade ändå långsamt. Så Få tag i en tränare och bli säker på hoppningen på en säker häst först. För att hoppa osäker på en unghäst är inte bra. Det är de tips ja kan ge dig :)

Låna en mer rutinerad och säker häst är ett jätte bra tips!

Och sen är det ju faktiskt så att man ska hoppa lågt tills dess att man känner sig så säker och trygg på små hinder att man knappt reagerar när det blir högre.

För mig krävdes det att jag jobbade i ett stall där jag hade hitler som chef.. jag hade inte hoppat högre än 1 meter när jag kom dit, hon höjde en träning upp ena oxern till 130 och jag höll på att svimma.
Våran konversation lät såhär:

Jag: Nej inte så högt
T: Hoppa nu
Jag: Nej det är för högt
T: HOPPA NU
Jag: Jag vågar inte..
T: EMMA, nu styr du mot det där jävla hindret och hoppar!!!
Jag: okej..............

Å jag hoppade till slut, och anledningen till att jag hoppade trots min rädsla var att jag litade på T till 110%, jag vet att hon aldrig skulle sätta upp ett hinder som hon inte trodde jag skulle klara.
Och så har det varit mycket för mig, det har krävts en hopptränare som jag verkligen litar på för att jag ska våga.

Hoppar en häst ens 40 cm ? :D

Nej jag skojade bara.. Min ponny kan konsten att hoppa ryttaren ur sadeln på 70-80 cm.

Mitt tips är att anlita en bra hopptränare o inte hoppa högre än du känner dig redo för.

Haha ibland ;)

Men det gjorde min b-ponny som aldrig stannade eller någonting sånt. Hon bara tog i väldigt mycket så att man inte riktigt hängde med hur man än gjorde :p Men jag tror att det kan vara lite det som gjorde att jag blev hopprädd. Konstig orsak kanske men men. Jag vet inte riktigt men det kanske inte är helt omöjligt? eller?

Jag ska börja hoppa för Arnols Assarsson (stavning på efternamnet?) så det kommer nog att bli bra :) Tack för tipset.

Varför köper man en hoppstammad unghäst om man är hopprädd?

Jo, jag ska berätta. Man köper ett hoppstammat ungsto för att säljarna behövde få bort henne fort på grund av att de inte hade tid och hon har väldigt fin stam. Och för att jag var allroundryttare på min ponny och älskar att hoppa men är samtidigt hopprädd så vi ville köpa en häst med hoppstam i och med att det är lättare att lära en häst med hoppstam dressyr än att lära en dressyrstammad häst att hoppa. Stor skillnad och jag ville ha möjligheten att kunna hoppa i framtiden. Jag tillsammans med en annan tjej och våran tränare har ridit in henne och det gick super utan olyckor :). Fick du svar på din fråga?

Jag var i samma sits som du när min häst var ung, vi var nybörjare och osäkra båda två. Jag själv har inte tagit ett enda språng på säkert tio år, och har inte varit intresserad av hoppning alls, och har inte heller haft hästar som hoppats.

Jag tog hjälp av en intresserad och duktig medryttare för att "hoppa in" min häst, för att inte förstöra något själv med min osäkerhet. Det är nog det bästa man kan göra. :)

Tack för tipset Pinky, det ska jag kolla på :)

Tack för alla tips från er alla andra också :) Ni har verkligen hjälpt mig <3.

Vi har en treåring som jag skulle rida lektion på förra veckan. Han är inriden och allting, vi tog hjälp av samma ridlärare som med Cassie och det har gått super. Förra veckan var alltså första gången som jag skulle rida på honom utan longerlina. Våran granne var där och han hade lagt ut bommar över hela ridhuset så jag fick hålla koll på en treårig hingst som ska visa upp sig när han ser sig själv i spegeln och jag fick hålla koll på alla bommar i hela ridhuset vilket blev väldigt jobbigt då han ville över bommarna och blev väldigt stark och svår att styra. Men när jag skulle göra en volt så drog han över två bommar i trav utan att tveka och det var han själv som drog dit från första början. Det fortsatte två gånger till.

För att fatta mig kort så hoppade jag tre bommar på en treårig, dressyrstammad hingst, efter Don Primero, utan att det var meningen. Alla bommar blev i trav och han var så otroligt stadig över alla bommar och han var inte rädd för dem eller någonting. Det var otroligt roligt eftersom att jag var beredd de sista gångerna och då kunde jag förbereda mig och ställa mig i fältsits över bommarna. Det var så roligt så jag vill bara skrika!

Mamma och jag har kommit överens om att jag ska hoppa honom första gångerna eftersom att jag kände mig så säker på honom. Jag kände inte alls någon rädsla på honom och ändå är han yngre än vad Cassie är. Nu var det bara bommar men jag tror att han kan vara ganska rolig att hoppa på och han har världens taktfasta galopp :) Ville bara berätta det för er som har varit så snälla och hjälpt mig.

börja att hoppa 40 cm och sen så höjer du typ 5 cm per språng

Håller med många förgående.

Ta hjälp av en tränare som hoppar din unghäst. En hopprädd ryttare ska inte hoppa in en unghäst.

Håller med vad några tidigare skrivit - ta hjälp av en tränare eftersom det är en unghäst. Unghäst och osäkra ryttare = ej bra kombination.

Det du kan träna på själv på egen hand för att bli säkrare på hästen i hoppning är att ställa upp tre st upphöjda bommar på en stor volt. Trava och galoppera över dessa bommar. Det är en jättebra mängdträning och kan få dig att känna hästens reaktioner och steg när det är ett hinder. Det kan vara ett bra sätt för dig att bli tryggare i hoppning. Det blir inte en sån "åh nu är det hoppning, blir lite nervös" utan mer, "jaha, bommar vi ska över".

knapplån

Att ta hjälp av en duktig tränare är ett av mina råd. En tränare som vet vad den håller på med och som kan få dig att känna dig säker.
Sen tycker jag även att du ska fundera på varför är du rädd? VAD är du rädd för? Bottnar det sig i ett "kontrollbehov" eller har du varit med om någonting? Känns det som om du tappar balansen och därför är du osäker?

Ibland får man fråga/hjälpa sig själv lite.

Håller med Remix, ta hjälp av en tränare som hjälper dig. Sen ska du inte börja hoppa högre hinder innan du känner dig säker på låga. Framförallt när du har en unghäst är det otroligt viktigt att du som ryttare och ledare inger trygghet så hästen inte blir osäker.

Att ta hjälp av en tränare vore nog det bästa. Annars kan du hoppa den höjden du är van vid, och sen höja lite i taget. T.ex. höj bara till 45 först, sen höj till 50 och så kan du träna så. Jag har själv en ponny som kan få för sig att stanna ibland, men bara man själv inte tvekar så hoppar han alltid, tänk andra sidan av hindret! Din häst kan ju hoppa, så du behöver inte oroa dig för att den inte ska klara hindret. Du behöver inte höja så mycket, det räcker med ett par centimeter i taget så du tränar successivt. Lycka till! :)

Att ta hjälp av en tränare vore nog det bästa. Annars kan du hoppa den höjden du är van vid, och sen höja lite i taget. T.ex. höj bara till 45 först, sen höj till 50 och så kan du träna så. Jag har själv en ponny som kan få för sig att stanna ibland, men bara man själv inte tvekar så hoppar han alltid, tänk andra sidan av hindret! Din häst kan ju hoppa, så du behöver inte oroa dig för att den inte ska klara hindret. Du behöver inte höja så mycket, det räcker med ett par centimeter i taget så du tränar successivt. Lycka till! :)

Tråden är 3,5 år gammal, så jag tror faktiskt inte att TS problem fortfarande är aktuellt....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag har ett ganska stort bekymmer i ridningen jag är väldigt hopprädd! Jag har en väldigt duktig häst som hoppar allt man styr på...
Svar
15
· Visningar
1 559
Senast: Magiana
·
Ridning Hej! Tänkte starta en tråd för oss hopprädda (om det är fler än jag vill säga) där vi kan peppa varandra! Såklart får även ryttare som...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 528
Senast: Blimblom
·
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·
Hoppning Min hopprädda dressyrkompis hade tänkt övervinna sin hopprädsla och ställa upp i en liten träningshoppning senare i höst. Jag har hjälpt...
2
Svar
33
· Visningar
6 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka