Sv: Bli en följsammare hoppryttare - övningstips?
Vad roligt med före- och efter bilder/filmer..!
Hur har det gått sedan sist?
Ett problem som många dressyrryttare har när de ska hoppa är att de liksom inte lämnar sadeln. De sitter stadigt fastklistrade medan de ganska motvilligt utövar denna livsfarliga akrobatik (
) och det syns tydligt i första filmsnutten - men det är stor skillnad i den senaste. Starkt jobbat..!
Däremot betyder en lättare sits
inte att man automatiskt slutar att rida och bara åker med. Där måste simultankapaciteten vakna och aktiveras. Dressyrens
"Nu galopperar långsamt jag på långsidan" är ett minne blott, nu är det
"Okey, nu har vi landat och vi verkar ha rätt galopp, så nu ska jag bara komma ihåg vart nästa hinder är, och ta mig dit utan att tappa varken modet, farten eller rytmen. Och just det, titta på hindret var det ja, ytterskänkel i svängen här, andas och nuuu äääär deeeet nääära..!"
Eftersom hästen verkar jäkligt kool (läs: snäll, stadig och rör sig utan hastiga rörelser) hade jag inte haft så långa avstånd mellan hinderna, utan låtit dem komma tätare - just för att hålla ryttare och häst lite mer alerta och fokuserade på uppgiften. Långa avstånd gör oftast att tempot ändras och man tappar flytet och rytmen, vägen blir någon annan än man först tänkte sig, avståndsbedömningen somnar och ett tu tre så är båda så trötta av att galoppera att man nästan inte tar sig fram längre.
Och det är såklart inte bra. Det är då de här jobbiga sprången kommer, när häst och ryttare är helt i ofas med både varandra och hindret.
Mina tips:
- Kortare transportsträckor
- Jobba med att rida mellan hinderna och träna på att hitta väg och rytm
- Träna upp avståndsbedömningen.
Att träna upp avståndsbedömningen kan vara ganska svårt.
Mina ponnytjejer får göra det genom att räkna galoppsprång. De sista fyra-fem sprången innan hindret räknar de (högt, så att jag kan höra) "ett, två, tre, fyra, fem", vilket för att de behåller både tempo och rytm, och får aktivera hjärnan - samtidigt.
Bara att försöka bedöma hur långt det är när det är fem språng kvar kan vara en utmaning. Men det är väldigt nyttigt..!