Bli en följsammare hoppryttare - övningstips?

Sv: Bli en följsammare hoppryttare - övningstips?

Ohh, den här tråden gillar jag =) Är själv hopprädd med exakt samma problem, hamnar efter i upphoppet. Hoppade en lite högre höjd igår (kan iofs inte varit högre än 50 cm, men ändå ;) ) och det kändes inte alls bra då. Ska också prova serie med studs och nåt galoppsprång emellan.

Tackar för dom tipsen! O kul att det gick bra i tävlingen =)

*kl*

Hon klarade sig alldeles utmärkt ensam på tävling oxå (eller okej, utan mig alltså, de var flera med ;)) och de hoppade 40 cm felfritt.

Nu har vi dock ett nytt, visserligen rätt trevligt tycker jag, problem - hästen satsar järnet så fort hon vänder honom mot ett hinder (30 räcker alldeles utmärkt att bli tokglad över tycker hästen ;)). Först fick vi arbeta med att hålla en bra galopp så han började bjuda på hindren och fick bra språng, nu hade vi behövt öva på att behålla den galoppen och inte ha en häst som kastar sig i väg ur svängen. Hästen blir rak, stark och lång.

Tips på övningar som ryttarinnan kan klara ut trots att hon inte är jättehoppvan ännu och som inte stör hästen i onödan, eftersom vi är osäkra på hur mycket hoppad han är innan? Tex göra halt framför hindret/vända från hindret ser jag inte riktigt som lämpligt om han nyss börjat bjuda på hinder och hittat en bra galopp och bra avsprångspunkter och som ryttare tycker jag man behöver vara rätt rutinerad för den typen av korrigeringsridning.

Han arbetas på marken mycket med att bli smidigare och lydigare att forma men där blir han inte stark på samma sätt. Därför vill vi göra lite markarbetesövningar med bommar/små hinder för att fortsätta arbeta med samma sak.

Kanske är dags för en uppdatering.

De har varit ute och hoppat sin första P&J denna våren för några veckor sedan och hoppade 50 cm felfritt och har även deltagit på sin första "riktiga" hoppträning med mycket bra resultat där ryttarinnan vågade hoppa en rätt stor oxer och hemma med mig har de hoppat hela 75 cm utan problem :D

Eftersom jag vet att tralala läser mina svar så undrar jag om det finns någon form av före/efter bilder eller kanske filmer? Eller åtm något på hur det ser ut nu? Om det är till allmän beskådan alltså :p

Eftersom jag vet att tralala läser mina svar så undrar jag om det finns någon form av före/efter bilder eller kanske filmer? Eller åtm något på hur det ser ut nu? Om det är till allmän beskådan alltså :p

det finns både före- och efter filmer och kort, frågan är dock om jag vågar skämma ut mig och visa hur hemskt det ser ut :eek::eek:

jaja, det är väl lika bra att skämma ut sig då :D

2007: (vid den här tiden hoppade jag MAX en gång per år)
19-Hopp.jpg

film

augusti 2010 - här har the_connemara tränat mig typ 1 ggr, första gången jag hoppar på flera år...
DSC_0287.jpg

kort
kort
kort
kort
kort

mars 2011, träning för the_connemara
film

1 maj 2011 - pay&jump 50 cm
DSC_0058.jpg

kort
kort

maj 2011, hoppträning (ej för the_connemara)
film

Mitt otränade hoppöga ser dock inte så mkt skillnad, men däremot känns det som väldigt stor skillnad eftersom jag inte är skräckslagen längre, nu är jag bara rädd :eek::D

något jag kan rekommendera är att travhoppa in i en kombination, där får ryttaren tänka på sin egen sitts och hästen får träna sin teknik. du har alltså en travbom framför kryss 3m emellan till ett nytt kryss, detta blir alltså ett studs. sen 6.50 till ett litet räcke(ett galoppsprång) , sen 6.50 till en liten oxer. du kan även bygga på detta med ett till räcke efter oxern där du har 6.70-6.80 emellan och efter det kan du ha ett studs till som avslut då med kryss där det är 3.50 emellan. när hon kommer in så ska hon komma in i lugn trav, väldigt lugn trav. om nu hästen är osäker som du nämnde tidigare. så börjar du med travbom och studs och ha bara bommar på backen där hindren ska vara och så bygger ni upp allt successivt, när häst och ryttare känner sig mer säkra och avslappnade så bygger man upp.. ryttaren ska stå i lättsits under hela övningen, detta är även en bra balans/gymnastiköving.. hoppas ni får nytta av denna öving och lycka till. avstånden beror ju även på hur högt ni hoppar, så ni får ju anpassa lite själva. men dessa avstånd ska funka upp till 1m.

Vad roligt med före- och efter bilder/filmer..!

Hur har det gått sedan sist?

Ett problem som många dressyrryttare har när de ska hoppa är att de liksom inte lämnar sadeln. De sitter stadigt fastklistrade medan de ganska motvilligt utövar denna livsfarliga akrobatik ( :angel: ) och det syns tydligt i första filmsnutten - men det är stor skillnad i den senaste. Starkt jobbat..! :D

Däremot betyder en lättare sits inte att man automatiskt slutar att rida och bara åker med. Där måste simultankapaciteten vakna och aktiveras. Dressyrens "Nu galopperar långsamt jag på långsidan" är ett minne blott, nu är det "Okey, nu har vi landat och vi verkar ha rätt galopp, så nu ska jag bara komma ihåg vart nästa hinder är, och ta mig dit utan att tappa varken modet, farten eller rytmen. Och just det, titta på hindret var det ja, ytterskänkel i svängen här, andas och nuuu äääär deeeet nääära..!"

Eftersom hästen verkar jäkligt kool (läs: snäll, stadig och rör sig utan hastiga rörelser) hade jag inte haft så långa avstånd mellan hinderna, utan låtit dem komma tätare - just för att hålla ryttare och häst lite mer alerta och fokuserade på uppgiften. Långa avstånd gör oftast att tempot ändras och man tappar flytet och rytmen, vägen blir någon annan än man först tänkte sig, avståndsbedömningen somnar och ett tu tre så är båda så trötta av att galoppera att man nästan inte tar sig fram längre.
Och det är såklart inte bra. Det är då de här jobbiga sprången kommer, när häst och ryttare är helt i ofas med både varandra och hindret.

Mina tips:
- Kortare transportsträckor
- Jobba med att rida mellan hinderna och träna på att hitta väg och rytm
- Träna upp avståndsbedömningen.

Att träna upp avståndsbedömningen kan vara ganska svårt.
Mina ponnytjejer får göra det genom att räkna galoppsprång. De sista fyra-fem sprången innan hindret räknar de (högt, så att jag kan höra) "ett, två, tre, fyra, fem", vilket för att de behåller både tempo och rytm, och får aktivera hjärnan - samtidigt. ;)
Bara att försöka bedöma hur långt det är när det är fem språng kvar kan vara en utmaning. Men det är väldigt nyttigt..!

*kl*
i slutet av augusti gjorde jag min lokala hopp-debut och överlevde :D
http://www.youtube.com/watch?v=Tj7VxoKS-zg
var lite nervös och fick ett stopp på 3e hindret, men sen tuffade jag till mig och red mer framåt och klarade resten av banan *stolt*:D

Och numera hopptränar jag i grupp för tränare varannan vecka så det går framåt :D

Mitt största problem är dock att hoppa mer än ett hinder i taget. Jag är så fokuserad på det hindret som jag ska hoppa och sen när jag har klarat det så blir jag så glad att jag överlevt att jag glömmer bort nästa hinder :angel: :D Men det är bara att träna vidare :)

Får se om jag kan få the_connemara att filma mig på träningen på onsdag :)

Skit med, när blev du filmad sist eg? Vi behöver ju en sista träningsfilm så vi kan få hjälp av buke inför våren! :D

sist jag blev filmad var tävlingen i augusti och imorgon är sista hoppträningen för i år så det blir nog svårt att få till :p
men det gör inget för jag tycker inte om att se film av hur hemskt jag rider :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka