Hoppövningar, olika nivåer!!

K

Kaffikakk

Hej! Jag håller nu hoppträningar åt flera grupper, problemet är att de är på SÅ olika nivåer! En hoppar 1,10 en annan max 50 cm- Fy f*n de e så jobbigt att hitta på en vettig träning åt såna ekipage. Plus att det kan vara blandat unghäst med ponny. Jej, kul att trixa med avstånden. Ponnyn behöver kort kort medans unghästen långt långt... *morrar*

Samma gäller dressyren. En får hästen fint i form och kan slutor, öppnor m.m medans den andra knappt kan lyfta rätt galopp.

HJÄLP!!!

Ideér nån???!!! :crazy:

Sv: Hoppövningar, olika nivåer!!

Du har ingen möjlighet att ha ponnyer för sej ?Det där med höjden är ju bara att höja och sänka mellan ekipagen.En sak till ang. storleken ,man kan ju variera så att de får länga resp. korta sej.Hmm i dressyren kan du ju ha mera krav på den som kan mera.Vete sjutton om detta är till ngn hjälp men det funkar i den gruppen jag rider i.

Men om du har flera grupper så kanske det går att fördela om lite så att grupperna blir mer jämna kunskapsmässigt? För det tror jag är ett större problem än att blanda häst och ponny.

I den grupp jag tränar i är vi sex ekipage varav två är ponny och fyra är storhäst och det går alldeles utmärkt. Vi tränar t ex mycket på att rida olika antal galoppsprång mellan två hinder och hoppar vi bana så får den/de som vill hoppa lägre börja och så höjer vi efterhand.

Tack för svar, båda två! :laugh:

Kanske jag har för "krångliga" övningar, jag använder mig ofta av gymnastik hoppövningar och då kan ju avstånden krångla till det. Jag brukar köra travbom - 2,2m - kryss - 3m - kryss - 6,5m - oxer. Unghästen får nästan bromsa in i oxern medan ponnyn kan ha svårt att kravla sig över oxern...

Tyvärr finns det ingen möjlighet att ha ponnysar / unghästar /stora hästar i olika grupper, eftersom tiden inte skulle räcka till (blir mörkt) .

Så nu behöver jag bra hopp övningar, den va bra med att träna olika avstånd, har du fler bra övningar? Vad ska jag anvönda för avstån? 21m? (men suck, då är ju deras ridplan så liten så det blir dålig anridning samt snäv sväng efter sista hindret...)

Finns flera olika varianter. Och kom ihåg, du behöver inte göra en krånglig övning för att ryttarna och hästarna ska bahöva tänka. :grin:

Numero uno...

HUSET:
Finns massor med bra varianter och man kan hoppa nästan åt vilket håll som helst.
Du sätter hinder som ett hus. (Med skorsten, tak och grunden)
Denna övnignen skall du inte mäta in avstånd i utan låt eleverna själva lära sig att hitta rätt avstånd. Det passar både den erfarne som den lite grönare. Det är bara att höja/sänka.
ungfär såhär:

---- ------ II

---- / ----------- \

---- I ----------- II

HIPPSON.SE = en mycket bra sida med flera olika ridövningar, klicka dig bara fram på "Ridövningar".

Smått och gott:
Hoppa mycket på böjt spår, Studs och KOMBINATIONER.
Kombinationer är väldigt bra för dom lite grönare eftersom hästen i princip gör jobbet, höj upp 6 hål och den passar bra för dem erfarna.

Ett tips ang problemet med grupperna..
Dela in grupperna efter erfarenhet och storlek. Har du en duktig storhästryttare med mindre häst kan den lika gärna vara med i gruppen för ponny och tvärtom. Att föredra är att isåfall hellre ta med ponnyryttaren i hästgruppen eftersom om ponnyryttaren är mera "kunnig" brukar det inte bli ngt större prob. med avstånd förutom i kombinationer och studs.

Är det föräldrar med på träningarna?
Be dom vara med och höja/sänka!!
Då kan du bara säga "Japp, då höjer vi allt 3 hål!"
Och du slipper springa så du har träningsverk i en vecka.

Good luck. :)

Senast ändrad av en moderator:

Banan blev inte så bra men du ser ju på ett ungefär,

Senast ändrad av en moderator:

När det gäller avstånden så spelar det egentligen inte så stor roll så länge de inte står alltför tätt och de ska heller inte vara speciellt höga.
Senast vi tränade detta så hade vi tre hinder på ena långsidan. 16m mellan 1 o 2 och 19m mellan 3 o 4 (ja vi har stort ridhus:D).
På 16m sträckan skulle storhästarna växla mellan 4 o 5 språng och på19m blev det 5 eller 6 språng. Ponnyekipagen fick gå på ett språng mer än storhästarna.
Ibland har vi två hinder med kanske 21m mellan och så ska vi rida på så många språng som möjligt.

Zoowies förslag "huset" gillar jag också eftersom den kan varieras i princip hur mycket som helst.

Hoppa på en båge är också smart för då kan de storgalopperande ekipagen ta ut bågen lite grann och de kortgalopperade kan rida lite rakare för att avstånden ska stämma.

Idag har vi kört en bra balansövning då vi fick rida med extremt korta läder och stå upp hela tiden.
Vi började på ena långsidan med en kombination räcke-oxer-räcke med 6m mellan, i hörnen hade vi små plastbockar som vi hoppade över i en båge, nästa långsida innehöll 4 studs med 3m mellan och sedan ytterligare en båge med två plastbockar i de sista hörnen. Blev ungefär som en stor oval och där skulle vi bara ligga och rulla på i ett jämnt tempo stående i de askorta lädren. Pust!! Lite träningsvärk imorgon kanske:angel:. Fast det var kul!

Tack snälla ni, roligt med nya fräscha övningar. Huset låter riktigt bra, det ska jag använda på nästa träning. Thänx! :D

Att rida med kortare stigbyglar låter också som en super idé, lite annorlunda och roligare!
Jag har nångång haft eleverna att hoppa utan stigbyglar, vilket är svårt men ack så nyttigt!

Hur mycket ska man "blanda sig i"? Jag upplever mig själv väldigt engagerad och jag hoppas att de inte tar "illa upp" för att jag säger som det är och hur de ska göra. Mången människor vill ju inte höra sanningen, men man måste ju veta var problemet ligger för att lösa det? Eller hur?

jaaa sätt föräldrarna i höja/sänka lägga ner/upp - jobb...så slipper de sitta o bli stela på läktaren :angel:

Hur mycket ska man "blanda sig i"? Jag upplever mig själv väldigt engagerad och jag hoppas att de inte tar "illa upp" för att jag säger som det är och hur de ska göra. Mången människor vill ju inte höra sanningen, men man måste ju veta var problemet ligger för att lösa det? Eller hur?

Tycker du ska "lägga dig i" ganska mycket för det är det man lär sig på. Nånting som jag uppskattar med min tränare är att hon tar ett par minuter med varje ekipage efter träningspasset. Då går hon igenom vad som har funkat bra, varför det funkade bra, vad man behöver träna mer på och vad man kan göra för att rätta till det som inte funkade. Då har man lite att fundera på och ta med sig till nästa träning.

jaaa sätt föräldrarna i höja/sänka lägga ner/upp - jobb...så slipper de sitta o bli stela på läktaren :angel:

Ja, våra ponnyföräldrar börjar bli riktigt vältränade för dom hjälper till att både bygga fram och plocka bort hinder efter träningen:rofl:.

Vad bra, så brukar jag faktiskt göra efteråt.
Man uppskattar det ju själv när man rider för tränare, man vill ju höra deras uppfattning om träningen.

Mer övningar någon?
:banana:

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Hoppning Hur kan två klasser som på pappret ska vara samma klass vara så olika?? Hur ser det ut med direktiv till banbyggare egentligen? Är det...
Svar
16
· Visningar
2 829
Senast: gurkan345
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka