Hoppnörd goes dressyrnisse

Equilina

Trådstartare
Som rubriken lyder, jag tänkte prova på dressyr :D
Har tävlat hoppning upp till nationell nivå i många år, men aldrig dressyr. Jo förresten, jag red avdelningsridning på b-ponnytiden tillsammans med 5 andra hoppekipage, jättelyckat :angel:

Har nu ögnat igenom TR II men har ett par frågor:

Sporrarna: Som jag förstår får man rida med helt flata sporrar, som en bygel liksom? Stämmer det?

Kavajen: Vad räknas som midjekort? Är denna för kort?
(Pikeur Skarlett)
51254_1246183912.jpg

Har kikat på LC-programmen, gör man inte halt-hälsning i början av dem? :confused:

Blir man utskrattad om man dyker upp i hoppsadel? :angel: Har för avsikt att skaffa även dressyrsadel men det lär dröja ett tag till innan jag kommer loss... :D

Hur duktig måste man vara för att rida LC-LB? Hästarna är ju som sagt hopphästar, är det "pinsamt" /ser illa ut om de inte går i form 100% hela tiden?

Något annat klassiskt nybörjarfel jag ska tänka på?

Jag kommer säkert med fler frågor under tiden :)

Tacksam för svar!

Sv: Hoppnörd goes dressyrnisse

Ska försöka svara på i alla fall några av dina frågor..

Sporrarna.. Ja, det går bra att rida med sporre utan utskjutande del, dvs bara en bygel. På lokal tävling behöver du dock inte ha sporrar alls!

Pikeur Skarlett är okej att tävla dressyr med.

Nej, folk ska inte skratta åt dig om du tävlar i hoppsadel - LC/LB är där ganska många hoppryttare som rider i sina hoppsadlar, i högre klasser vill man kanske själv ha en annan sadel för att komma till bättre ridning.

Enligt TR så är formen tillräcklig för klassen i princip om hästen kan gå programmet utan att tappa balansen, vilket betyder att det inte behövs nån form knappt alls i LC, om hästen är lite ostabil i formen kommer du ju att få kommentar om detta och poäng därefter, men det finns ingen anledning att inte starta, så att du kan få lite feedback på vad du ska tänka på till nästa gång!

Lycka till :)

Glöm inte ta av benskydden innan du skall in på banan! :D

Tänkte ta det säkra före det osäkra och lämna dem hemma första gången :D

Enligt TR så är formen tillräcklig för klassen i princip om hästen kan gå programmet utan att tappa balansen, vilket betyder att det inte behövs nån form knappt alls i LC, om hästen är lite ostabil i formen kommer du ju att få kommentar om detta och poäng därefter, men det finns ingen anledning att inte starta, så att du kan få lite feedback på vad du ska tänka på till nästa gång!

Lycka till :)

Även om det står så i TR så märker man ju när man är ute och tävlar att dommarna har ändå rätt höga krav på att pållen ska gå i form.
Klart att den inte behöver gå i form 100% av programmet för att bli godkänd, dvs över 50% men för att ta sig till placering så behöver ju hästen gå i form.
Om den inte går i form ett steg i programmet så blir man ju inte godkänd.

Såå, det jag vill ha sagt egentligen är väl att dommarna ändå har rätt höga krav på formen för att vara en LC.

Det var därför jag skrev "enligt TR", eftersom det är så enligt TR. Sen är det ju alltid så att rosettplockare finns överallt, och de som rider i LC med hästar som absolut inte hör hemma i LC, lägger ribban för de som faktikst hör hemma i LC, och därav får dessa lägre poäng. Alltså, man SKA enligt TR bli godkänd om han rider hästen i en för klassen tillräcklig form, att man sen inte blir det i verkligheten är nog de flesta medvetna om, men bara för det ska man inte behöva stanna hemma.

I mitt fall var det häromdagen: Dressyrnörd goes Hoppnisse!

Min kompis ville se sin häst hoppa, av ngn anledning tyckte hon att jag skulle hoppa upp och "ta några språng" som hon sa..:eek:

Slutade med att vi flaxade över ett räcke på 1.40!!! :eek::eek::eek:

Jag hade adrenalin skakningar, utblandat med ren skräck och chock i timmar efter(kändes det som)

Men kompisen var nöjd...skrattade så hon tjöt åt mitt kritvita skräckslagna ansikte...:rofl: Hon glömde tom av att titta på hästen...

Fast efteråt kände jag mig allt lite stolt iaf...att dom gammla ränderna ändå sitter, låååååångt inne..:D

Det var därför jag skrev "enligt TR", eftersom det är så enligt TR. Sen är det ju alltid så att rosettplockare finns överallt, och de som rider i LC med hästar som absolut inte hör hemma i LC, lägger ribban för de som faktikst hör hemma i LC, och därav får dessa lägre poäng. Alltså, man SKA enligt TR bli godkänd om han rider hästen i en för klassen tillräcklig form, att man sen inte blir det i verkligheten är nog de flesta medvetna om, men bara för det ska man inte behöva stanna hemma.

Jag menade inte att man skulle stanna hemma för det. I så fall hade jag stannat hemma från flera tävlingar då ponnyfan :love: hade lite egna idéer om hur man skulle gå

Förresten - jag kom på att jag glömde svara på en av dina frågor - nej, det ska inte vara nån halt i inridningen i LC-programmen! :)

För att orutinerade hästar inte ska behöva börja med att stå stilla....

Heja! Jag skulle gärna vilja följa en blogg med den rubriken! KAN du inte göra en sådan här? Det vore så himla kul att höra dina erfarenheter (om ALLT! Många hoppnördar tycker att dressyrtävlingarna är öken! Boooooring!).
Tipset är att på framridningen jobba med bjudning, lydnad och övergångar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka