Hoppning :)

K

KolarboJJ

hej igen, jag rider mkt dresyr, men har tänkt att börja hoppa, vad är första knepet?

Sv: Hoppning :)

Första knepet är att bara rida över bommar på marken!! Men har du hoppat förr, eller helt nybörjare på det?? Är du helt nybörjare så ska du ta hjälp av en tränare!!
Lycka till! :)

nybörjare är jag nog inte :P hoppat har jag gjort förut, men högst 40cm, vill börja på högre höjder. men hästen är kanske lite osäker på de eftersom hon inte hoppat så mkt förut..

Du kan ju även löshoppa hästen så att den får lära sig att hoppa själv, innan den ska kunna hoppa med dig på ryggen också! Sen kan du ju höja lite i taget när du hoppar. Gå inte för fort fram bara och sätt inte upp ett hinder som du inte tror att ni kommer klara, bättre att gå sakta frammåt!

Lycka tilll! :)
/e

Mycket bättre och börja på lägre höjder om hästen är ovan/osäker för att den ska få upp "förtroende" för hinden, om man börjar högre och det går dåligt blir ju hästen kanske mer osäker och börjar vägra osv, efetrsom den är osäker. Därför tycker jag det är bättre att börja lågt tills ni känner er säkra att börja med högre höjder :):d / Josse

Hoppa ofta men lite och lågt tills ni känner er säkra! Om du har möjlighet att ha ett litet hinder stående framme så ta 1-2 skutt ett antal dagar i veckan, så det blir rutin... och höj inte hindret förrän ni känner er 100% säkra, det tar mycket längre tid att arbeta upp säkerheten om man förstört den genom att hoppa för högt för tidigt, än vad det tar att bygga upp säkerheten utan att ha nån "katastrof" i bagaget :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar