Hoppning vs. Dressyr - vad är lättast/svårast?

E

emax

Några frågor som dök upp när om dagen:

Självklart beror det ju på hästens och ryttarens förutsättningar - men generellt: Är ex. LA och LA på jämförbara nivåer?
Vilken av dessa grenar kräver mest av ryttaren respektive hästen?
När jag kollat på annonser tycker jag mig se att någonstans runt medlesvårgränsen blir hästen antingen en "hopphäst" eller en "dressyrhäst". Är det så, i så fall varför?
Ska man som ryttare eftersträva att vara ungefär lika bra på båda?

Anledningen till att jag undrar är att jag helt enkelt inte är så insatt, och att jag insett att min egen "ridkunskap" inte är så jämnt fördelad. Jag har ingen egen häst eller några tävlingambitioner, alltså rider jag för min egen utvecklings skull. Gör det något om man som ryttare är mindre bra på något, eller ska man satsa på att försöka komma ikapp sig själv om man vill utvecklas?

Flummigt, jag vet, men jag hoppas kunna få något utrett för mig.

Sv: Hoppning vs. Dressyr - vad är lättast/svårast?

Jag tycker att LA hoppning är lättare än LA dressyr. Vet inte riktigt varför.

Jag skulle nog säga att det beror på vad både du och hästen har talang och läggning för. Och om vi pratar tävlingsresultat eller själva utförandet så att säga.

Till viss del håller jag med Elisha, det är exempelvis lättare att komma undan med slarvig ridning i hoppning eller ta sig runt en bana på en duktig häst/ponny fast man själv inte är så rutinerad.

Men sen är det svårt att jämföra hopp och dressyr iom att dressyr är en bedömningssport där du ska göra domaren nöjd.

Jag skulle säga att LA dressyr är lättare. För där kan man få göra en mindre miss och kan ändå få bra resultat. Hoppning går ju på tid vilket försvårar "bra ridning". Det skulle bli ett helt annat resultat om dressyrprogrammen gick på tid men om man fick under 65% blev man diskad.

I dressyren så kan man ha små missar utan att det kostar en segern. Men i hoppningen kan en miss betyds katastrof.

I hoppningen kan man komma undan med dålig ridning bara man har en bra häst som ställer upp (typ 90% av ponnyryttarna enligt mig), i dressyren måste man faktiskt rida själv.

I dressyren krävs ingen avståndsbdömning och mod på samma sätt som i hoppningen.

Så jag skulle inte säga att det ena är svårare än det andra.

de skulle vara intressant att få höra om de är hopp eller dressyryttare som tycker vilken gren som är lättast:angel:

Lisa89 lär ju vara hoppryttade iaf :angel:

När jag snackade med en bangyggare så sa han att han bygger LA banor som är ganska lika LA dressyr tex.Asså om man tex i dressyren ska vända upp snabbt i dressyren så bygger han liknande i hoppningen.

Jag har själv alltid tyckt att hoppning ser lättare ut, men om jag själv skulle ut och tävla skulle jag troligtvis ha lättare för dressyren. LA dressyr: Inte helt orimligt. LA hoppning: Out of the question.

Hur jämnt utbildad är du respektive din häst?

Dressyrprogrammen går visst på tid. :angel: Du ska hålla dig inom en viss gräns, det får varken gå för fort eller för långsamt. Så det så.

Dressyr är ju lätt att starta vilken klass som helst - det händer inget om det inte reder ut det - du får bara väldigt låga poäng.

I hoppning kan du ju dö om du inte reder ut det.

Skulle dock påstå att dressyr är svårare rent tekniskt. Om du ska lyckas på tävling alltså. Det krävs mycket för att få till en bra ritt. I hoppning kan du komma undan med både taskiga vägar, fel tempo och va i varenda hinder utan att riva. I dressyr kommer du definitvt sist då.

Jag som gammal hoppryttare som börjat intressera mig för dressyr på äldre dagar tycker givetvis att dressyren är mycket svårare än hoppningen.

Det krävs mycket mer finlir och samspel på ett helt annat sätt när man rider dressyr än hoppning.

Jag är personligen mer imponerad över en häst som gör ett bra dressyrprogram i LA än en häst som tar sig runt och placerar sig i LA hoppning.

För dressyrryttare kanske det är tvärt om.

Om man vinner beror alltid på motståndet. (jag är hoppryttare, så ni vet, inte för att jag tror att det eg spelar någon roll då jag även tränar mkt dressyr med min hoppehest)

Men just att det är farligare med hoppning tycker jag gör att det blir svårare. Sen är det ju svårt att få till en prefekt öppna också, men inte på samma sätt. Dock äre ju skitsvårt att jämföra. Är ju hetl olika saker med olika mål..

NEJ. Klart NEJ. Det går INTE att jämföra hoppning och dressyr på LA nivå. Det är för det första helt annat jobb som ligger bakom de olika grenarna, för det andra så är dressyr en stil gren som kräver väldigt mycket av både ryttaren och hästen medan hoppning kan hästen göra själv till en viss nivå.

Jag låter kanske nedlåtande till hoppning vilket jag inte menar att vara men det är hästens förmåga som styr i de lägre klasserna. Jag kan hoppa min ponny 80 cm utan mycket träning- varför? Jo för att hon själv kan taxera och räkna ut- jag behöver bara styra dit henne och hon avgör vad som gäller.
Även en av världens mest kända uppfödare, Leon Melchior som startade stuteriet Zangersheide (där bland annat Robin Z kommer ifrån) erkände att bara man hade pengar och en bra häst kom man långt i hoppningen, han sa själv att han inte var en särskilt bra ryttare utan att hästen räddade honom många gånger.

I dressyr finns det inga moment där hästen kan själv avgöra vad som gäller och där kan hästen inte rädda dig. Det är bara träning och träning och träning som gäller.

Jag har ju sett båda sidor, tävlat i hoppning också, och ser väldigt många som hoppar som kråkor genom hela banan och ändå får placering. Jag har sett människor på VM nivå som ser ut som om de ska falla av hästen vilken sekund som helst. Sådant ser man inte på dressyr eftersom dressyren KRÄVER stil och samspel mellan ekipaget, annars kommer man inte vidare.

Sedan så finns det de som hoppar som gudar också. RG Bengtsson :love: :love: Jag önskar att fler vore som han. DÄR kan man jämföra dressyr och hoppning alltså *dreglar*

Det blir lite kvasi-debatt över detta... Vilket är svårast att tugga, kokt eller rökt skinka? Vilken bil är svårast att köra, en blå eller röd?

Det beror naturligtvis på vem man frågar, för en dressyrryttare är dressyr LA enklare än hoppning och tvärtom, och eftersom dom inte går att jämföra så kan man heller inte ge ett vettigt svar...

Själv tycker jag båda två verkar skitsvåra, eftersom jag inte rider över huvud taget utan ägnar mig åt att blogga om hästvärldens underligheter... Den här debatten skulle nog faktiskt passa in i min blogg när jag tänker efter :D

Senast ändrad av en moderator:

I dressyr finns det inga moment där hästen kan själv avgöra vad som gäller och där kan hästen inte rädda dig. Det är bara träning och träning och träning som gäller.

Mja, pratar vi så lätta klasser som LA (och i viss mån även medelsvåra :crazy: ) kan man då och då komma /oförtjänt/ högt upp i resultatlistan med dålig ridning - om man har en snygg häst med bra gångarter, med extra plus för flotta travökningar och gigantisk skritt.

---

Jag vill nog mena att vilket som är svårast beror helt på vad man har för egna förutsättningar och vilken häst det handlar om.
Ett dressyrprogram är ju visserligen väldigt mkt finlir med, men det går alltid att kravla sig runt på vilken krake som helst, (fast jag antar att det är någorlunda bra resultat tråden handlar om).
Att knipa nån placering i LAhopp är kanske inte så svårt, men en bra runda är desto svårare att få till...

i hoppningen behöver man dressyr för att kunna få dom i rätt form dressyren är grunden till allridning men jag tycker dressyren är svårast för det är mer rörelser och såå jag tycker 120 är inte alls svårt att hoppa med min häst :angel: men LA är ju mycket svårare hoppning är den ju att trava och galoppera men jag brukar dressyr hopp ibland och då kan det vara lite klurigt i olika svängar :angel:

*kl*

Tycker också det är svårt att jämföra men ser man till LA/LA så ger nog ändå hästmaterialet mer "gratis" i hoppningen än i dressyren.
Scenario:
Jag, som hoppat en del i mina dagar men aldrig på tävlingsnivå utan som max klubbisar på 90cm, skulle ändå inte tycka det var någon stor sak att med lite förberedande trimning ta mig ut och hopptävla på en häst som redan gått ganska högt och inte är "svår". Hästen avgör hur höga hinder som känns "högt". Men runt 1.10 skulle nog gränsen gå, att högre än så tror jag ändå är svårt att lyckas med något vettigt om inte även ryttaren är hyfsat skicklig.
Om jag skulle skaffa en dressyrhäst som redan "kan" en del så skulle det förmodligen bara gå ett par ridpass innan jag måste börja rida själv och inte bara gå på det hästen kan. Och ffa - för att kunna utföra förvänd galopp måste jag sitta i bra balans och kunna känna rörelsen i kroppen, för att hästen ska gå i en bra form måste jag kunna rida den i bra form, för att vi ska plocka bra poäng i programmen måste jag som ryttare vara NOGA, inverka rätt osv.

Så upp till LA tycker jag ändå det skiljer lite. Och faktiskt skulle jag nog se en ryttare som tävlar MSV dressyr eller uppåt som bättre ryttare överlag än en som tävlar hoppning på samma nivå. Hoppning är en gren - dressyren är grunden. Det finns hoppryttare som även är duktiga på dressyr, men om man glömmer bort dressyren och lyckas bra i hoppningen är man likförbaskat inte en duktig ryttare i mina ögon.

Jag tävlar både dressyr och hoppning. Om hästen är bra både på dressyr och hoppning. Så tycker att dressyr är mkt svårare!!!

Då säger jag.... blå skinka.

Tanken är väl att det ska motsvara varandra, LB och LB liksom.

jag som inte håller på med något av det skulle säga att dressyr är svårare. Att få min skogsmulle att gå som en dressyrhäst på tävling skulle vara en oerhörd sensation men att få den över några hinder kan den ju lära sig rätt snabbt. Men att hoppa 140 skulle den ju självklart inte klara.

Men om man jämför LB Dressyr eller LB Hoppning. Så helt klart hoppning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka