Hoppning på gräs - broddar!?

Cyllene

Trådstartare
Vågar man åka och hoppa på gräs utan bakskor? Jag kan ju sätta i rejäla broddar fram - men bak blir det ju svårt utan skor.

Jag hade inte tänkt att åka dit och plockade av bakskorna pga sommarvila, men nu blev jag sugen!

Det är en unghäst som är ganska sansad och 1 m-klasser. Men man vet ju aldrig hur sprattlig en unghäst är.

Hade ni vågat åka?

Annars får jag hoppas på att det regnar idiotmycket i helgen så de måste ha den på grusbanan! :D

/C

Vet du hur banan är? Vi har en oskodd ponny, och vissa ställen vet man blir snorhala redan av morgondaggen, dit åker vi inte. Vissa andra banor håller trots att det till och med regnar.

1m är ju ingen höjd direkt, så på det sättet kvittar det ju.

Om hästen är relativ sansad så tycker jag att du ska åka för det vore värre om den hade skor utan broddar. Hästar halkar ju mindre då de går barfota än om de går med skor! Självklart beror det på hur banans skick är, men om den är helt ok så skulle inte jag tveka.
Lycka till!

*lånar tråd*

Men om jag ska tävla i sommar på gräs i hoppning och har skor runt om med två broddhål i varge.. tycker de där gräsbroddarna är så förbaskat långa/höga/stora, blir de inte ganska ostadit om man bara har två broddhåll då?

Jag skulle säga att det beror på hästen. Med min pålla skulle jag aldrig våga åka för hon är så himlans stor.
Vid närmare eftertanke så skulle jag nog inte åka alls. OM det hände något så skulle jag banna mig själv så jäkla hårt om jag åkt utan broddade skor...

Det finns ju olika sorters gräsbroddar också. Dom jag använder är stora, men ganska platta. Att ha feta höga broddar är inte nödvändigt.

Våra ponnyer tävlade på gräs i helgen. Den ena är skodd runtom, den andra är bara skodd bak. Men vi upptäckte att hovslagaren hade riktat skorna så mycket på ena ponnyn att vi inte fick i broddarna. Eftersom framhoppningen också var på gräs så märkte vi att det funkade, så hon fick starta iallafall, men hade det varit halkigt så hade det inte blivit nån start alls.

Jag hade inte åkt med någon häst och speciellt inte en unghäst utan möjlighet att brodda. Onödigt att riskera något tycker jag.

Mmm. Har bestämt mig att inte åka om det är på gräs. Ska ringa och kolla underlaget innan.

Tack för svaren!

/C

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 561
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar