hoppning och problem ponnyer

L

lingon_barino

hej ja ska snart tävla min första hopptävling. ja har tävlat två andra tävlingar. min första var en orienterings tävling till häst den vann ja. sen en dressyr tävling där kom ja nia. men nu är det hoppningen. ja har gått ridskola 2 år snart. och är häst van sen 8 år bakåt i tiden. jo visst ja är ju lite erfaren men hoppning klarar ja inte ja har hoppat några få gånger ja ska försöka hoppa mera. men det går liksom inte. när ja hoppade sist red ja en B-ponny som inte ville lyssna men ja vill rida honom igen han lyssnade tillslut och hoppade med god marginal men hopptävlingen han blir så stressad på tävlingar så hjälp mig desutom är det min första hopptävling och han är en liten problem ponny det finns ju andra hästar ja kan rida men dom flyger ju över varenda bom och in i väggen och galloperar runt i ridhuset och kastar av folk så vad gör ja nu då och så ska min lilla dröm ponny säljas och ja har inte råd vad gör ja nu var så snälla och hjälp mig ge mig många bra tips så ja hoppas ni hänger med just nu ni kan väl ge mig hopp råd stretch övningar motions tips häst tips eller helt enkelt berätta om eran första hopp tävling:cool:

Sv: hoppning och problem ponnyer

Ojdå, andas lite nu och så kom igen och skriv dina problem ett och ett. Jag blir helt vimsig av vad du skriver så jag vet inte var jag ska börja...

samma här :confused:
TS:men försök skriva det i lite mer "klartext" så kanske vi kan hjälpa dig :idea:

Kolla om du inte kan ha en lugnare ponny som du ska hoppa med. En som inte är osäker och som du bara kan "åka" runt på litegranna så du får upp självförtroendet. T om de största grabbarna måste gå ner i höjd opm de varit borta ett litet tag.

Hmm tror jag svarade på en av frågan iallafall :D

Min första tävling blev jag ledd runt banan på en liten shettiskorsning. hade åkt av på framhoppningen och var jätterädd så de la ner hindren för mig (var bara bommar på backen) och ledde mig runt. :D

Lycka till

min första tävling trillade jag av på..... fast efter mållinjen när han plötsligt skulle ta hinder nummer ett igen utan min accept... han var 174...ajaj

ta det lugnt välj rätt häst, fråga din ridlärare

utifrån det jag har förstått så låter det som att du inte klarar av ponnyn? 2 år på ridskola, 1 g i veckan är inte så mycket. Träna mera å fråga om du kan få en häst du kan känna dig trygg med!:)

två år på ridskolan en gång i veckan är ingenting. första hopptävlingen jag var med på hade jag ridskolans snällaste polle som man bara behövde hålla i sig nästan. hade då nog ridit i typ två år.

Det låter som om du inte kan hålla i denna ponnyn på lektionerna så bra heller även om det gick bra sista gången så jag tycker ärligt talat att det är vansinne att tävla med en ponny som man inte kan lita på i början av sin "karriär".

Jag förstod inte så mycke av ditt inlägg, men om jag fattade det rätt så vill du hoppa med en B-ponny som du inte riktigt klarade av?
Fortsätt att träna och sedan varför inte vara med på några Clear Rounder typ 40-50 cm som du kan ta dig runt i travtempo.

det är en tävling för typ alla så ingen risk att ja trillar :cool: men ridhuset är ju skit läskigt :cry: för hästarna :devil:

två år på ridskolan en gång i veckan är ingenting. första hopptävlingen jag var med på hade jag ridskolans snällaste polle som man bara behövde hålla i sig nästan. hade då nog ridit i typ två år.

Det låter som om du inte kan hålla i denna ponnyn på lektionerna så bra heller även om det gick bra sista gången så jag tycker ärligt talat att det är vansinne att tävla med en ponny som man inte kan lita på i början av sin "karriär".

jag tävlade min första tävling på den så kallade *problem ponnyn* :o och gissa vad han fick mig till seger ända problemet var att han backade ut i vägen åt lingon och hoppade baklänges ner i ett dike :o oj den tävlingen var en tuff men askul upplevelse

Nyss skrev du j uatt du bara hade tävlat 2 ggr. & det va en dressyr & en orienterigstävling, skärp dig ! & bestäm dig istället ;)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama