Sv: hoppning kvällstid
Härom året var det en tjej i mitt stall som skulle hoppa i utomhusbelysning som bidrog till skuggor framför och efter hindrena. Hästen var inte alls duktig på att hoppa så hon tog väldigt många risker när hon valde att hoppa då.
Avsprångspunkten som du sa blev helt tokig, tror han hoppade av två meter innan och landade med knäna mitt i hindret så hela ekipaget gick omkull.
Förvisso var den hästen en usel hoppare, kallblod samt konstig i huvudet, men ändå..
Skulle INTE hoppa utomhus när det är mörkt. Är så lätt hänt att det bildas skuggor och hästen får svårare att bedöma sin avsprångspunkt och kan hoppa av helt tokigt.
Däremot om det är väl belyst skulle jag kunna tänka mig att göra lite bomjobb utomhus fast det är mörkt. Men som sagt skulle aldrig utsätta min häst för att hoppa i mörker, hon skulle lätt tappa självförtroendet och inte våga hoppa av till slut eftersom avståndbedömningen kan bli så fel om hästen ser skuggor!
Härom året var det en tjej i mitt stall som skulle hoppa i utomhusbelysning som bidrog till skuggor framför och efter hindrena. Hästen var inte alls duktig på att hoppa så hon tog väldigt många risker när hon valde att hoppa då.
Avsprångspunkten som du sa blev helt tokig, tror han hoppade av två meter innan och landade med knäna mitt i hindret så hela ekipaget gick omkull.
Förvisso var den hästen en usel hoppare, kallblod samt konstig i huvudet, men ändå..