Hoppning i mörker med stor lampa som lyser upp hela ridplanen

Pearlow

Trådstartare
Har hört av vissa att det inte är smart och hoppa i mörker även om man har en lampa som lyser upp hela ridbanan så att det blir ljust endå :confused:

Funderar på att hoppa idag nämligen men är lite orolig eftersom att ja vi har en lampa som lyser starkt upp hela ridplanen men kan jag hoppa då ? Lr måste det vara helt ljust ute ? :confused: :bump:

Sv: Hoppning i mörker med stor lampa som lyser upp hela ridplanen

Beror ju på lite grann. Har man för svaga och dåligt placerad belysning så blir det skuggor som kan lura hästens avsåndsbedömning. Men har man en bra och heltäckande belysning så tor jag inte det är några problem. Jg hoppar ibland imörker och skymning i "min" paddock. Men där är superbra ljus!

Jag skulle vara försiktig. Jag rider lite cavaletti då och då när det är mörkt, men har märkt att hästarna sparkar i mycket oftare då. Har man en lampa som lyser snett från ena hållet blir det skuggor och svårt för hästen att se. Skulle nog undvika att löshoppa för säkerhets skull, men märker du att hästen inte verkar ha några problem finns det väl ingen anledning att låta bli. Med försiktighet alltså!

Bara det inte är några oschyssta skuggor så borde det gå, ta det lungt bara :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 594
Senast: Pratsch
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 630
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 412
Senast: Migo
·
Övr. Hund Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 034
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24