Hoppning för unghäst.

T

TiliaCouronneWon

Hej, angående om höjder man får hoppa med unghäst. T.ex hur högt får man hoppa med en 3-åring, många säger att man sliter ut hästens knän/ben när man hoppar högre är 60 cm. Det är många 2-3 åringar som hoppat över en meter, man ska väll ta det lugnt med dom i början ..

Sv: Hoppning för unghäst.

Det beror väl på om det är uppsuttet eller löshoppning, samst hur ofta det hoppas..

Som föregående talare undrar jag om du menar uppsuttet eller löshoppning? Det är stor skillnad för en häst att hoppa med ryttare mot att hoppa själv.

Dock stämmer det till punkt och pricka att man ska vara försiktig med en unghäst!!! Jag tycker inte en treåring ska hoppa högre än 50 cm uppsuttet. (Nu pratar jag halvblod, höjden får anpassas om rasen är mindre ex. ponny.) En unghäst bör heller inte hoppas ofta!

En treåring? INTE hoppa uppsuttet förrän på hösten, för det första. Innan dess bara löshoppning. Men sen på hösten (om man nu nödvändigtvis måste aktivt träna hästen på hoppning redan då) så tycker jag följande gäller: Uppsutten hoppning max 1 gg/månad. Löshoppning max 1 gg/mån. Eller två löshoppningar per månad om man inte hoppar uppsuttet! Det är MER än tillräckligt på en treåring. Det är ju faktiskt barn-arbete om man tänker på det!

Allt man gör med hästen sliter på dem - oavsett ålder. Men det är ÄNNU farligare med en unghäst eftersom den inte ens är färdigvuxen! Tillväxtzonerna tex kan ta riktigt stor skada. Samt stor risk för överansträngning av leder, ligament och benhinnor.

Senast ändrad av en moderator:

Jo det stämmer bra tycker jag, jag ska själv köpa en unghäst:rofl:
(mest inrikting till hoppning) Jag ville vara riktigt säker det där med hoppningen för unghäst, vill ju inte "förstöra" den .. Tack så mycket:D

Ja man får väll det, om man nu vill att den ska få problem i benen. Det finns ju ingen regel på det, löshoppning är det ju mindre problem med, men uppsutten så tror jag att man ska tänka på hästens bästa:crazy: (vill inte låta kaxig)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar