Hoppning för äldre nybörjare

R

roover

Tjenis, är påväg att fylla nitton om några månader, ska börja rida nu igen i vår. Hur lång tid brukar det ta innan man kan börja tävla i hoppning? förstår att det är induviduellt, men ungefär för en äldre nybörjare, hur lång tid kan det tänkas ta? Jag har inte ridit på tre år så det blir lite pånytt-skolning för mig :)

Får gärna ge mig tips att tänka på nu i början, jag kan ju trots allt rida men har hoppat som högst ca 50cm. Inte mycket :P

Hjälp mig med tips snälla!
Mvh /jannica

Sv: Hoppning för äldre nybörjare

Det beror ju på hur ofta du kommer att rida, hur mycket hjälp du kommer få, hur modig du är och hur lättlärd du är med?

Vet en dårpanna som red i lumpen för första gången i sitt liv och 11 månader senare red han galna galoppörer... :smirk: Han var väldigt orädd av sig...

Men kan man lära sig att rida galoppörer på ett år så kan man säkert lära sig att hoppa iaf clear round med...

Hur mycket kunde du när du slutade?

Skaffa en tränare så att allt blir rätt från början, så slipper man sitta och lära sig av en massa fel som man har fått när man har hållit på hemma.

3 års uppehåll är inte så lång tid, utan det som man har lärt sig brukar sitta i rygmärgen.

Vet en som började att lära sig rida på äldre dar 30+, han hade aldrig ridit förr. Det tog faktiskt inte så lång tid innan han började tävla, kanske ett halvår eller nått.

Jag började rida när jag var 21, och hade då hållt uppe i 7 år ungefär, tävlat klubbtävlingar som liten. JAg tävlade några clearrounder strax under 1m efter ca 3 månader. Så du borde ju inte ha några problem...:bump:

Jag och Splittan är kompisar IRL.;) Trodde de flesta visste det vid det här laget. Tonen är rå men hjärtlig.

när?

När är nästa klubbtävling? längre tid borde det inte ta.

sen om du travar runt på markbom eller skuttar över 80 får vi väl se

glt

Beror på hästen också..om du hittar nån som passar dig super så kan det ta kort tid..

Tacktack för tipset! =) Alltså, jag red på ridskola en dag i veckan och aa, jag kom upp till "k3" om du vet vad det är? Jag har haft rätt lätt för mig, en av de bästa i gruppen! :D men oj, det är nog jätteinduviduellt hur fort det går :P Men jag ska ge mig fan på det, det är ju kulkul :D

Mvh /janne

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3