Hoppning efter hovledsinlammation

lizzie

Trådstartare
Behöver lite råd. Jag har ett 6-årig sto som den 24/11 2003 blev friskförklarad från hovleds- och kotledsinflammation. Enligt veterinären skulla jag skritta henne 2 mån, sedan 2 mån med skritt och trav. Först mars/april börja jobba henne på volt, även börja med galoppen i mars/april.

Viktigt att man tar det lungt just vid hovledsinflammation.

Men när kan man börja hoppa hästen??? Maj, Juni, juli eller vänta ännu längre???

För min del som ryttare spelar det ingen roll. JAG är inte speciellt hoppsugen, men hästen... :crazy: Så det skulle vara bra om man kan börja ta små skutt typ i maj så det blir lite mer omväxlande för pållan. :smirk:

Någon som har erfarenheter av igångsättning efter hovledsinflammation (gäller ett framben)

Som jag har fattat det påverkas igångsättningen lite av hur den är behandlad. Cortison kräver lugnare igångsättning, dvs hästen får inte dra några repor.

Våran ponny som haft knäleds och kotledsinflammation och är sprutad med tuppkam i knäet och cortison i kotan skulle skrittas i två veckor, därefter travas i två veckor sedan kunde vi rida som vanligt. Ingenting speciellt sades om hoppningen. Nu har underlaget varit så besvärligt att vi har tagit det mycket lugnare.

Förmodligen är hovleden dessutom ännu känsligare, vad vet jag. Men mitt tips generellt är att det är bättre att ge hästen MER tid än att stressa igångsättningen.

Pålla blev behandlad med tuppkam och kortison 3 ggr och gick i sjukhage från slutet av augusti till slutet av november.

Enligt veterinären så är det hovleden som gör att det är viktigt med lugn igångsättning. Därför skrittade jag henne för hand 1 månad, skrittat uppsutten 1 månad och har börjat trava lite försiktigt nu under februari, fick absolut inte gå på böjt spår förräns tidigast mars/april och då i samma veva börja med lite galopparbete.

Jag har inga ambitioner att tävla henne detta året heller (blev inget förra året pga hälta...). Har ingen som helst anledning att stressa igång pållan. Bättre att ta det lugnt och fint så att hon håller :)

Men jag fick ingen som helst information om hur man skulla göra med hoppningen i framtiden över huvud taget. Ska jag skippa hoppningen helt i framtiden? Eller kan man börja ta små skutt under våren/sommaren? Eller vänta till hösten med att börja hoppa?? :confused: Jag vill ju INTE börja hoppa för tidigt :crazy:

Anledning till att hon fått ledinflammationerna beror på ett slidestopp rakt in i ett hinder för 1 år sedan, då hon sträckte sig rejält och efter det snedbelastat. Har blivit behandlad av equiterapeut för sträckningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka