hopplöst fall =(

A

annapanna91

Jag har skrivit många gånger om min kompis varmblod som är sjuk.
I somras köpte in kompis henne och då var hon 1 grad halt på besiktningen. 2 veckor efter märker vi hälta och tar ut Vet. då är hästen 3 grader halt på vänster bak,samma som i början. håsten får stå från slutet på juni till slutet på agusti och hon blir bättre. vi tar ut Vet ännu en gång och då var hon bara en halv grad halt på Vbak. min kompis börjar skritta igång henne under ca 3 veckor och efter de börjar smått trava. Hästen visar täcken på hälta igen och vi tar ut Vet,hästen är 1 grad halt på Vbak och 1 grad på Vfram. (V fram pga belastning). Vet rekomenderar vila för alltid eller ta bort hästen. (försäkringen täcker inte hältor).
min kompis vill inte att hästen ska dö så hon tänker behålla den i hopp om att hon blir frisk. men de blir hon inte enligt mig för hon blir nästan svullen och varm i kotan Vbak när man bara promenerar. Jag säger till henne att de finns så mycke mer hästar att välja på som inte alls är dyra. Min kompis gnäller alltid om sin ekonomi när de gäller den hästen.
vad tycker ni hon ska göra??

Sv: hopplöst fall =(

Vad säger veterinären att det är för fel och är det en bra veterinär? Är hon röntgad? Bara vila hjälper inte alltid.

Det kostar att ha häst! Inköpspriset är en skitsak i det stora hela. Mina tre har kostat mig 3000 kr den här månaden för undersökningar, behandlingar och vaccinationer. Är man inte beredd på att det kostar så ska man inte ha djur.

vi har en Legitimerad häst veterinär,hon är väldigt bra.
Hon säger att antingen får hästen bli en sällskapshäst eller så får hon ta bort henne.
nej hästen är inte röntgad,heller inte medecinerad för något.
vet säger att de ända som hon tror att de kan vara är spatt men de är så svårt att säga om man inte har vart på klinik med hästen.
Min kompis har inte vart på klinik pga försäkrings reservationer på hälta.
Hon vet att de kostar pengar men hon blir arg i mellan åt för att hon måste köpa och fixa saker till hästen för att hon inte kan använda de.
Hon älskar hästen men både jag ocg Vet och alla som cvet säger att de bästa är ju att hästen får gå bort.......

Har själv haft ett varmblod som fick tillbaks en hälta i samma ben, det hade säkert gått och fortsatt att behandla han och han hade varit bra nån månad men hur kul är det för hästen att först komma igång nån månad sen få vila 1 månad och att det håller på sådär... + att hästen har ont :crazy: Vi valde att ta bort han så att han inte skulle fara runt hos massa andra ägare, en död häst lider inte! Det är jobbigt för ägaren, men man har ändå ett ansvar mot sin häst om den inte mår bra...
Är ju dyrare att ha en skadad häst som kanske behöver special skoning, tillskott mm.

Förlåt, men jag tycker nog inte din kompis ska ha häst öht. Jag har oxå travare & vet om hur det är med försäkringar osv. Men inte hindrar det mig från att ta hästen till klinik!

Rörelsekontroll med ev rtg/ultraljud , och behandling i 4 leder kostade mig 6.585 kr för senaste besöket.

Mitt förra varmblod blev väldigt illa sparkad av en annan häst i stallet. han var halt och stod ca 1 månad. Tog ut vet som ordinerade butta i ca 3 veckor. Då var han ridbar. Så fort kuren var slut så var hästen halt igen. Tog ut vet igen som dömde ut honom som ridhäst. Ville ha ett andra utlåtande så tog ut ytterligare en vet som också dömde ut. jag kunde hålla honom vid liv med hjälp av medicin ett tag till.
Men det var för min skull.

Hans hälta blev värre och värre av att gå i hagen och strosa. Hans problem var inte sparkarna i sig. Det var bara ytliga sår och ingen svullnad. Han var 22 år och stelnade till när han inte användes på ca 2 månader. Han hade även en gammal skada i ett ben sedan tidigare. Han blev sparkad på ett ben men när han blev utdömd var han halt på alla fyra mer eller mindre.

Jag hade i stort sett bestämt mig att ta bort honom innan vet dömde ut. Jag grät varje dag jag skulle till stallet för jag såg att hästen inte mådde bra.
När dagen D kom så mådde jag jättedåligt. När allt var klart så kände jag mig lättad, för hästen led inte längre.

Jag saknar honom otroligt mycket än idag och kan bryta ihop vid tanken av honom fst det är 1,5 år sedan. Kallar min nya häst för hans namn ibland. Men det får jag leva med.

Kommer aldrig "komma över" att denna underbara häst är borta. Jag får lära mig att leva med det.

Med det här vill jag bara säga att jag tycker din vän ska ta bort sin häst för hästens bästa. Man kan inte tänka på sig själv när man har tagit på sig ansvaret för ett djur. Djurets hälsa ska gå i förstahand.

Hmmm

Varför köpte hon hästen om den var halt och hon uppenbarligen tänkte ha den som ridhäst??
Låter som ett mysterium för mig. Eller väldig okunskap.
Mitt svar på frågan vad kompisen ska göra: inte ha djur.

mvh
/Evale

Jag förstår inte hur en legitimerad hästveterinär som "är bra" kan döma ut en häst enbart efter böjprov på gården hemma, utan röntgen/ultraljud eller annan typ av behandling? :confused:

Hästen måste i första hand få en diagnos innan man tar beslutet om den ska avlivas eller ej.

Har själv haft varmblod med resv. på hältor och ja, visst kan det bli dyrt. Men det är en chansning man får ta när man köper häst utan full försäkring (och med befintlig hälta?).

Finns hästar som reagerar på böjprov fast de inte har ont av det när den rids, många travare har någon grad... Är ju inte heller ovanligt på äldre hästar...
Säger inte att den här hästen inte hade ont när hon köpte den det kan den mkt väl ha haft, fast det inte hade gått så långt...
Är väl inte ägarens fel om hästen blir halt om hon red den och hon trodde den var frisk? Sen stod det ju även att de tog ut vet när de märkte att den var halt...
Vart ligger okunskapen ? att man köpt en häst som visar lite på böjprov ? det är väl upp till var och en om man vill "chansa" lite, är ju alltid en risk när du köper en häst om du inte kollar allting vid besiktningen...

enda anledningen till att veterinären "dömde ut" hästen var att min kompis stog och förklarade att hon har inte 6-12000 för klinik i kontanter.
Vet har rekomenderat klinik hela tiden men nu den sista gången som hon var hit de var då min kompis berättade om försäkringen Osv. för de viste inte vi innan hon köpte hästen heller.

Min kompis blev totalt lurad från första början. vi kom på tanken att hon skulle skaffa häst med hjälp av mig pga att hon väldigt okunnig när de gäller hästen hälsa m.m.
Det var förra ägaren som bestämde veterinär till vet besiktningen och han sa att hästen var 1 grad halt på vänster bak och han frågade henne vad hon skulle ha hästen till. och då sa förra ägaren åt honom att hon ska ha hästen som promenad häst. (min kompis viste inte innebörden av promenad häst) så min kompis sa ja till de.
Jag var tyvärr inte med då men jag sa till henne i telefon att 1 grad hälta på en rid häst är inte speciellt bra.
Men så är de. Nuvarande Vet har "dömt ut" hästen för att vi alla har sätt att hon blir inte frisk bara av att vila.

enda anledningen till att veterinären "dömde ut" hästen var att min kompis stog och förklarade att hon har inte 6-12000 för klinik i kontanter.
Vet har rekomenderat klinik hela tiden men nu den sista gången som hon var hit de var då min kompis berättade om försäkringen Osv. för de viste inte vi innan hon köpte hästen heller.

Då ser man enligt mig till att man har råd att klinikundersöka hästen om man vill ha kvar den. En häst lider inte mindre av en hälta pga att ägaren inte har råd med klinikbesök. Hästen har knappast överseende med ägarens dåliga ekonomi... Att ha kvar en häst som har ont oavsett är djurplågeri, och den lär inte få mindre ont så länge den inte behandlas vilket kostar pengar och problemet här är väl att pengarna inte finns? Har man inte de pengarna och inte vill plåga sin häst så tycker jag att det är skonsammast att avliva den. Tråkigt, sant och ganska logiskt...

Min kompis blev totalt lurad från första början. vi kom på tanken att hon skulle skaffa häst med hjälp av mig pga att hon väldigt okunnig när de gäller hästen hälsa m.m.
Det var förra ägaren som bestämde veterinär till vet besiktningen och han sa att hästen var 1 grad halt på vänster bak och han frågade henne vad hon skulle ha hästen till. och då sa förra ägaren åt honom att hon ska ha hästen som promenad häst. (min kompis viste inte innebörden av promenad häst) så min kompis sa ja till de.
Jag var tyvärr inte med då men jag sa till henne i telefon att 1 grad hälta på en rid häst är inte speciellt bra.
Men så är de. Nuvarande Vet har "dömt ut" hästen för att vi alla har sätt att hon blir inte frisk bara av att vila.

Lurad eller inte. Hästen lider och det är ett faktum. Folk blir lurade varje dag i olika avseenden, men det är inget som berättigar till ett fortsatt plågeri av djur. Om än tanken är god och hon tycker om sin häst - hästen lider ändå och har inget överseende med att ägaren har dåligt med pengar.

jo jag vet.. jag har sagt de till henne att de är bättre för både henne och hästen att hon tas bort.. men hon lyssnar inte på mig. jag menar jag kan ju inte bestämma sånt åt henne. jag kan inget göra.
Nåt tips om vad jag kan säga? har i stor sätt redan sagt de mesta men i allafall.

javisst... det är skit att hon köpt hästen och att den har de här problemen! Det är skit att folk köper hästar och sen inte har råd att ta hand om dom.. men nu är det ju som det är.... det var ju inte frågan i tråde!

men som många redan sagt... hästen har ont! har hon inte råd att ta den till klinik för att hitta verkliga orsaken och kunna behandla "rätt" fel, så bör hon ta bort den... att vila, vila och vila den utan att veta vad det är för fel och om det gör nån nytta är inte särskilt snällt mot hästen!

Hej!
Min häst var halt tillochfrån under en lång period, (kom inte till klinik pga div omständigheter) tillslut åkte vi till en SKITBRA vet som kommer till ett särskilt stall varannan månad och har med mobil röntgen. Vårat besök där gick på ca 2000, hältundersökning och behandling(kortison mot knäledsinflammation bak), jag var i kontakt med henne innan och hon tar 3200 för hältutredning och total röntgen av hästen, då röntgar hon tills hon hittar felet till det priset. Försök hitta ngn som erbjuder ungefär samma, jag förstår tvekan till klinik då jag har vänner som kommer hem med räkningar på 10-12'000 kronor. Tycker inte ni ska vara så negativa utan att verkligen veta vad som är fel. Jag va nära att ta bort min häst för första vet sa att han tyckte det va bäst, men jag kan lova att jag hade i hela mitt liv undrat va det va för fel på hästen och idag är jag överlycklig för att jag inte lysnnade på honom, sen kan man ju aldrig veta vad man får reda på... Vill hon inte göra sig av med hästen så röntga, vill man bara ha bilder så blir det inte så himla dyrt, då vet man ju iaf vad problemet är..

Hej!
Min häst var halt tillochfrån under en lång period, (kom inte till klinik pga div omständigheter) tillslut åkte vi till en SKITBRA vet som kommer till ett särskilt stall varannan månad och har med mobil röntgen. Vårat besök där gick på ca 2000, hältundersökning och behandling(kortison mot knäledsinflammation bak), jag var i kontakt med henne innan och hon tar 3200 för hältutredning och total röntgen av hästen, då röntgar hon tills hon hittar felet till det priset. Försök hitta ngn som erbjuder ungefär samma, jag förstår tvekan till klinik då jag har vänner som kommer hem med räkningar på 10-12'000 kronor. Tycker inte ni ska vara så negativa utan att verkligen veta vad som är fel. Jag va nära att ta bort min häst för första vet sa att han tyckte det va bäst, men jag kan lova att jag hade i hela mitt liv undrat va det va för fel på hästen och idag är jag överlycklig för att jag inte lysnnade på honom, sen kan man ju aldrig veta vad man får reda på... Vill hon inte göra sig av med hästen så röntga, vill man bara ha bilder så blir det inte så himla dyrt, då vet man ju iaf vad problemet är..

hej.
okej men då låter ju as bra!!
ja vi skulle så gärna vilja veta vad som är fel på henne.
din vet bor möjligtvis inte i stockholm eller i närheten?
Vi vet inte någon direkt Vet som gör röntgen m.m utan vi vet bara kliniker.
Hur kan man rta reda på om en sån Vet bor inärheten?
skulle va så sjukt bra att veta! :bow:

Ultuna (Uppsala) har mobil röntgen och de åker till norra Stockholm (inte för en enda häst, men om du har tur kanske kan de planera in er på vägen till något annat stall).

Vill hon inte ta hästen till klinik så är det lika bra att hon tar bort hästen. Det finns ingen mellanväg om hon inte vill kosta på en riktig utredning. Hästen mår inte bra och man är SKYLDIG att ge sina djur den vård de behöver.

Hältor går i väldigt många fall att åtgärda och i bland kan det vara en led i ett till synes friskt ben som ger hälta i de övriga. Det kan räcka med ett par behandlingar så har man en ny häst, men det krävs ju att man vet orsaken!

Din kompis bör nog inte skaffa fler hästar och absolut inte f.d. travare eftersom försäkringarna aldrig täcker förslitningsskador.

Du menar att hon ska vrida klockan tillbaka och "oköpa" hästen...? Bra förslag.

ja, hade det gått att oköpa den så hade det varit det bästa. Men nu går det ju inte och faktum kvarstår:
Kan/vill inte betala för den halta häst hon köpt för att rida på.
Alltså: bör inte ha djur= gör sig av med den hon har och skaffa inte fler. Lätt som en plätt.

/Evale

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka