Sv: Hopplös?

Traumabehandling ingår men kommer i ett senare skede när det finns mer stabilitet. Utan stabilitet och färdighetsträning är det inte helt ovanligt att traumaexponeringen leder till självskadebeteende och ibland suicid.

Exakt efter som jag är suicid och destruktiv med självskador har jag inte kunnat inleda något sådant.

Jag drabbas ofta av minnen som är obehagliga och jag kan då inte styra vad jag gör. Kan tro att de händer igen.
 
Sv: Hopplös?

Visst är det enkelt och simpelt, men minnen kan inte göra dig illa. Du kan göra dig illa genom att minnas, men minnen i sig kan inte göra dig illa.

Det gör ont i själen och hjärtat, det är hemskt att det hänt hemska saker. Men det är inte ditt fel, du måste förlåta dig själv för att du gjort dig själv illa när du mått dåligt.

Fjantigt och tramsigt när hela världen stormar runt dig, men ändå viktigt att komma ihåg. Var snäll mot dig själv. Det är du värd. Du måste bli din vän.
 
Sv: Hopplös?

Traumabehandling ingår men kommer i ett senare skede när det finns mer stabilitet. Utan stabilitet och färdighetsträning är det inte helt ovanligt att traumaexponeringen leder till självskadebeteende och ibland suicid.

Ja men självklart måste alla faser finnas med i en traumabehandling. Men det finns ju andra behandlingsmetoder som visat sig vara mer effektiva vid trauma än DBT.

Och med tanke på TS situation så verkar det inte vara en metod som passar särskilt bra i nuläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplös?

Får se vad de blir av det. Just nu känns det som om psykiatrin väntar på ett lyckat självmord
 
Sv: Hopplös?

Ge dom inte det!

Kämpa på, du kommer upp tillslut! Du är bara 25 år, det är ingenting du har hela livet framför dig. Ibland önskar man att man kunde gå in och bära allt det onda åt de som mår sämst :( men i stället kan man bara stå vid sidan och vifta med kämparflaggan.
 
Sv: Hopplös?

Jag vill inte ge dom det men åren går och minnena består mitt PTSD är kronisk. Vet att borderline inte är det men vet inte vilken diagnos som är värst för mig
 
Sv: Hopplös?

Har inte så mycket att komma med mer än en kram. Jag har följt dina trådar genom åren och tänker på dig när du inte skrivit på länge.

Du är inte hopplös!
 
Sv: Hopplös?

Jag förstår att det är jobbigt för dig, skickar en kram genom kabeln och hoppas att du orkar fortsätta kämpa!
 
Sv: Hopplös?

Nu är det semester tider och. Vill inte ligga här hela sommaren så tänker höra om det kan funka att bli inlagd under början av trauma bearbetning
 
Sv: Hopplös?

EMDR brukar främst rekommenderas vid enkla trauman, tex en enstaka våldtäckt där man inte känner förövaren.
Vid multipla trauman och trassliga relationer brukar det krävas annat. Eller rättare sagt mer. PTSD är komplext..

Inte häromkring i alla fall. Vet flera som blivit hjälpta av EMDR trots att det handlar om år av övergrepp och har blivit föreslagen det själv, trots att det handlar om många övergrepp för mig också.
 
Sv: Hopplös?

Jag skrev inte att det inte kan hjälpa, däremot brukar det inte vara förstahandsvalet om det inte är en del i en större intervention.
 
Sv: Hopplös?

Sista DBTn idag nu väntas fyra veckor utan samtalskontakt förutom de jag får på boendet. Får antagligen åka hem i början av nästa veckan :)
 
Sv: Hopplös?

Visst är det enkelt och simpelt, men minnen kan inte göra dig illa. Du kan göra dig illa genom att minnas, men minnen i sig kan inte göra dig illa.

Det gör ont i själen och hjärtat, det är hemskt att det hänt hemska saker. Men det är inte ditt fel, du måste förlåta dig själv för att du gjort dig själv illa när du mått dåligt.

Fjantigt och tramsigt när hela världen stormar runt dig, men ändå viktigt att komma ihåg. Var snäll mot dig själv. Det är du värd. Du måste bli din vän.

Har du haft ptsd? De minnena är inte som vanliga minnen, det är flashbacks, och man blir ofrivilligt transporterad tillbaka till det som hände, och måste uppleva det igen och igen. De minnena gör en väldigt illa, faktiskt, det är som att bli transporterad till sin värsta mardröm, fast du är redan vaken och kan inte komma undan. När traumat läkt blir minnena till vanliga minnen, som man kan styra själv över, och som man kan minnas och samtidigt veta att det händer inte nu, det var då. Så är det inte medan man är traumatiserad, då blir man mentalt förflyttad tillbaks till det som hände när ett minne triggas. Allt möjligt kan fungera som triggers, det går heller inte alltid att förutse, vilket är en anledning till att de blir så obehagligt och skrämmande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 101
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 590
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp