Hoppinstruktioner tack!:D

Annie_92

Trådstartare
Jag har väl aldrig varit så jätte-intresserad av hoppning och kanske det är just därför som jag inte tycker att jag har utvecklats särskillt, men nu har jag plötsligt fått för mig att jag ska bli riktigt duktig på de!
:bump: Så nu vill jag ha tips för att utvecklas inom hoppning, hur ni sitter innan, under och efter ett hopp med både händer och ben, står ni i fältsitts hela tiden under en bana eller bara över hindret o.s.v. Ja vet, behöver verkligen en instruktör först och främst igentligen, men jag har valt att ta det i denna ordningen för att förhoppningsvis inte skämma ut mig alltför mycket när jag väl rider för en.:p haha..
Tänkte först inte ta med bilder, men hittade 2 gamla (dock löjliga) hopp.:angel:
Inget ni behöver gå efter..:D

Med bomlös sadel på min runda baskjir!^^
13065913.jpg

Barbacka förrförra sommaren på foderhästen Amigo..
6932269.jpg

Och ja, jag kollar så att hans man är nog välryktad. kan man inte göra det mitt under ett hopp??:angel:

Kom just på att dom här bilderna har gått långt över min gräns "för pinsamt att visa", men whatever...:angel:

Sv: Hoppinstruktioner tack!:D

Jaaa du... Det bror ju helt på vad du har för någon häst ;) Om du tex har en häst som är väldigt seg är det ett tips att sitta ned fram till hindret. Det som dom flesta gör fel är att kasta sig fram, inte trampa ned hälarna och att rycka hästen i munnen.. :P Tänk på att ha lagom långa stigläder, att räta upp dig men samtidigt ge eftergift. :)

mihi, kanske börja rida i skor med "klack" och inte i gympadojjor:rofl:

haha,:angel: gympadojjorna var en engångsföreteelse!:D Ska aldrig hända igen!:bow:

Va mycket bra info ja knappt tänkt på!:) T.ex. de där me att sitta ner på en seg häst och vise versa. =)

Senast ändrad:

Jag börjar med allmänna tips utifrån dina frågor.
I hoppning är det framförallt tre saker du ska tänka på:

*Rätt väg
*Rätt balans
*Rätt tempo

Rätt väg!
Det börjar med blicken. Du ska hela tiden ha fokus framåt och mot nästa hinder. När du väl fått en rak linje mot hindret fäster du blicken längre fram - rakt fram. Du ska alltså INTE titta på hindret i vare sig anridning eller över hindret. Om du rider med blicken framåt (nästan lite halvt uppåt) kommer detta även hjälpa dig i din hållning = du kommer inte luta dig så mkt framåt utan blir mer upprätt i både ridning och över hinder.

När du börjar hoppa fler än ett hinder i taget sen ska du redan över hindret skifta blicken mot nästa hinder!

Med blicken kommer du automatiskt skifta din kropp/tyngd/ridning åt det håll du vill att hästen ska gå åt. Tänk på att rida mkt med skänklarna och vikten - något du förmodligen redan gör eftersom du rider bomlöst. Alltid händerna som sista utväg i styrningen!!

I en högersväng stöder du upp hästen med vänster skänkel och formar kring högerskänkeln.
I en vänstersväng stöder du upp hästen med höger skänkel och formar kring vänsterskänkeln.

Rätt balans!
Rätt balans krävs ju i all ridning. Du behöver ha balans själv för att kunna kräva att hästen arbetar i balans. Hästen har naturligt 60% av sin vikt på framdelen. Sen kommer vi ryttare med vår utrustning och lägger på x antal kilo och rider vi till råga på allt obalanserat kan tyngden bli t.ex. 70/30! Målet är att få hästen trampa under sig och höja nacke och rygg så att den skiftar över vikten till bakdelen så att den istället bär 50/50 istället för 60/40 eller 70/30.

Balansen börjar ju i markarbetet, men om vi snabbt hoppar framåt och bara tar det för språngets skull så är det viktigt att du har rätt längd på stiglädrena och kan balansera dig idem. Dvs kunna rida i den lodräta sitsen, samt lika balanserat när du står i fältsits.

Rätt tempo!
Mkt viktigt. För att hästen (och du) ska klara språnget utan att hoppa av för långt ifrån, för nära, riva, krascha eller tappa balansen är det viktigt att ni lär er hitta rätt tempo. Det får absolut inte gå för fort!! I all ridning gäller det att det är bättre att det går för långsamt än för fort. För fort = okontrollerat och mkt hög olycks/skaderisk!

Men du skrev ju att hästen din är åt det latare hållet så för högt tempo blir väl kanske inte ditt problem :angel:

Det gör inget om den är lite lat i början. Travhoppa gärna tills det känns bra och balanserat för er bägge. Sen kan ni hoppa i galopp och är hästen då lite slö så kan det ju bero på att den antingen är lat (och då gäller det att ryttaren blir lite mer alert i sin ridning) eller att den helt enkelt inte orkar mer i dagsläget pga. att den är otränad för uppgiften. Dvs den behöver bättre kondition och mer muskler och med tanke på din runda pålle så gissar jag på att den inte bara är lat... ;)

NÅVÄL! Till bedömningen då. Ser bara första bilden, så kan bara kommentera den.

*Bra eftergift - hellre för långa tyglar än för korta när man är ovan.

*Med tanke på hinderhöjden går du med lite onödigt mkt i språnget, men! - hellre med för mkt, än för lite (dvs hamna efter i språnget) när man är ovan.

*Du behöver korta dina stigläder för att få en stadigare hopp-sits. Och ska du fortsätta hoppträna ska du nog överväga att inte göra det i en bomlös = det är inte bra för hästen!!

Skulle vilja se fler bilder där du har kortat stiglädrena och bilden är tagen rakt från sidan istället för snett framifrån.

LYCKA TILL! :bump:

oj, tack så jättemycket för all bra information!:bow:
njao, ja skrev ju inte att han e lat utan att han e rund!:p Han e inte så lat som han ser ut faktiskt, haha.:p Det där va i somras och han e inte lika rund som då nu iaf.=) Men mer muskler behöver han, och det ska han få.:)

ojdå, hade ingen aning att det inte är bra att hoppa med bomlös.:o ha bara hoppat nån enda gång me han, så hoppas det inte skadat han. Men nästa gång jag hoppar blir det antagligen på en ridskolehäst, ha tänkt rida där en termin nu.

Jag har tagit såna kort från sidan
med "vanliga" kameran, men jag kan ju alltid
försöka ta kort med digital-kameran på nåt vanligt kort.:)

Jag återkommer!:bump:

oj, tack så jättemycket för all bra information!:bow:

Varsågod! :)

njao, ja skrev ju inte att han e lat utan att han e rund!

Förlåt, det var jag som läste lite snabbt när du svarade den första som skrev. Då skrev du såhär:
Va mycket bra info ja knappt tänkt på! T.ex. de där me att sitta ner på en seg häst och vise versa. =)
och jag var för snabb och tolkade det som att det var ett bra tips då din häst var seg. Nu när jag läser lite noggrannare ser jag ju att du även efteråt skrivit ...och vise versa

ojdå, hade ingen aning att det inte är bra att hoppa med bomlös.:o ha bara hoppat nån enda gång me han, så hoppas det inte skadat han. Men nästa gång jag hoppar blir det antagligen på en ridskolehäst, ha tänkt rida där en termin nu.

Nej, nej. Inte SÅÅ allvarligt! Någon gång då och då över små hinder dör ingen av! :p Det är bara att man inte ska göra det för mkt/ofta. Och framför allt inte när man börjar rida mer och mer i fältsits och hoppa lite högre.

Jag återkommer!:bump:

Gör gärna det!

Tycker att du har fått till en väldigt bra och enkel beskrivning för ryttare som är gröna inom hoppning. :bow:

hopp_o_galopp hade en fin beskrivning! Du kan ju också börja med att ta någon erfaren till hjälp, så nin kommer igång på rätt sätt.

Oja! :bow: Väldigt bra information! Och jag är jätteglad att jag fått den!:)
Korten/kortet som jag lovade att fixa från en annan vinkel kommer antingen nästa fredag eller lördag och är tagna sommaren 2006, men som sakt har jag inte utvecklats särskillt, så det är väl ungefär som jag hoppar nu.:P
Nästa gång jag hoppar blir det för instruktör och kommer jag ihåg kan jag be någon ta kort då och se om jag lärt mig något.:)

mvh//Annie

Ja, gör gärna det! Ska bli kul att följa din utveckling! :)

Jag har en liten fråga;
varför är det inte bra att med en bomlös sadel? ...du har säkert rätt, men jag förstår inte riktigt bara:confused:

Eftersom den inte har någon trä/plastbom som fördelar trycket (för tryckutjämnande paddar är trots allt inte lika effektiva som en bom) blir det punkttryck där stiglädrena fäster i sadeln.

Därför bör man inte hoppa i bomlös sadel.

Ok, nu ser man mycket tydligare. Säger som någon redan gjort tidigare att du behöver räta upp överlivet. Skänkelläget ser fint ut.

Liknande trådar

Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·
K
Ridning Hejsan, nu när jag skriver detta är jag rätt så desperat. Så döm mig inte ! :angel: Jag har en medryttarponny som jag rider och tar...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Jeenny914
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar