hopphjälp..

Vita_N_6520

Trådstartare
Skulle behöva lite tips o hjälp vad ja ska göra åt olaterna som min häst håller på med.
Hon brukar kunna göra så att hon precis i landningen tvärstannar o gör nått sorts bocksprång så att det nästan är omöjligt att sitta kvar.
Jag har haft henne sen början av sommaren o hon va ännu värre innan ja började rida henne..
Nu brukar hon bara göra så ibland.
Ibland är det för att man råkar hålla kvar ltie för länge i munnen, en annan gång för att hon har för dålig fart o ibland kanske för att hon råkar slå i bommen..
De senaste gångerna har ja åkt av nästan en gång varje gång vi hoppat, och sen sitter ja upp igen o hon sköter sej hur fint som helst..

Hon tycker att det är kul att hoppa och är duktig.
Vi har itne kommit upp i några direkta höjder än (runt 80cm) men när man hoppar på den nivån så skärper hon sej lite mer..

Ibland kan hon göradessa "skutt" även om man inte hoppar.

Det verkar inte som att det är för att hon har ont nånstans, utan vi tror att hon varit hos nån ryttare som inte klarat av henne innan.
För det märks att hon i grund och botten är oerhört välriden.

Finns det nått man kan göra för att få bort det hon hålkler på med?
Nån som varit med om det innan?
Börjar bli lite jobbigt att ramla av varje gång man hoppar :crazy:

Sv: hopphjälp..

Ge henne en uppgift direkt efter hindret, och nu menar jag en uppgift som hon kan se, enklast är väl att lägga ut en bomserie. Redan i upphoppet kan du även förbereda dig på att skänkla rejält så fort framtassarna har tagit i marken. Var noga med att ge en rejäl eftergift över hindret. Du kan ju också prova att rida på gags tills hon har slutat med ovanan.
(OBS!!!! Nu menar inte jag att man ska sätta på ett annat bett och så pfft var problemet borta, utan under en period, tills hon ev slutar då man byter tillbaka till "sitt" bett.)

Jag tror du svarade lite på din egen fråga när du skrev varför hon gör så. Tycker du först och främst ska koncentrera dig på hur du rider henne så att du vet att du absolut inte stör. Hon verkar vara känslig på det viset att om du tar lite för hårt i landningen eller hon slår i så "surnar hon till".

Inte så jätteovanligt även om det inte är ett dugg kul. Hennes kraftiga reaktion är dock inte supervanlig. Var på ridläger när jag var 9-10 år och fick en ponny som tvärnita i landningen på något märkligt vänster (ungefär som din). Flög som en pallevante och fläkte upp läppen mot underlaget. INTE SKÖNT ALLS! Så jag vet hur jobbigt det kan vara.

Men som sagt. Jobba på din sits och prova hoppa med lite längre tyglar än vanligt så att eftergiften blir större.
Löshoppa gärna regelbundet så att hon bygger upp ett eget självförtroende för hinder och hoppning. Visst hon tycker det är kul redan, men hon verkar ju tappa modet lite grann när något händer. Jättenyttigt även för att bygga ryggmuskler!! :)

Kämpa på du. Ta hjälp av instruktör! ;)

Jag rider alltid för instruktör när ja hoppar :p
Vet inte om det kan ha lite med det att göra, hon tycker kanske att det är lite för mycket flr henne..
För när ja hoppade själv i sommras så ställde ja ju inte lika mycket krav på henne, hoppade inte bana osv utan hoppade bara enstaka hinder lite lätt..
Så hon ska få en liten viloperiod från allt vad arbete heter nu ett tag (allt hårt arbete)

O jag är ganska mjuk och följsam över hindren, det va därför just jag fick ta henne på foder (min ridlärares häst).
Kan ju hända aatt ja nångång hamnar efter i språnget men jag har som ren reflex att låta tyglarna glida/elelr ta tag i manen om det blir så..

MEn tack för råden..

det här inlägget fick mej nog själv att reflektera lite mer om det hela :p

ja tror inte att ja vågar ha bomserier efter h8indren som hon är nu :crazy:
ja tror att det är större risk att hon gör som hon gör om det är så..

o skänkla ordentligt blir hon ännu surare av :p
testade att göra det en gång efter att hon slängt av mej, men då blev hon minst lika sur. haha..

o gags vet ja knappt vad det är så det ska ja nog inte ge mej in på.. :crazy: :p

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 815
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 568
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar