Hopphingstar med bra spermier/ dräktighet?

mortill3

Trådstartare
Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den, sen om det är att den har den ivanliga fall el om det är transporten som gör det vet jag inte, har hämtat samma dag som hingsten har tappats och seminerat, men ändå säger min vet att det är dåliga simmare.
Varje skick med semin kostar i runda slängor 1000-lappen, alltså hitills ett par tusen, förutom språngavgiften som kostar 4000kr. "Bortslängda pengar och halvgalen man därhemma."
Måste antagligen byta hingst, hoppas på att kunna byta till annan hingst från samma ägare utan att behöva betala ny språngavg.
Men, skulle vilja ha tips på hingstar som har bra dräktighet! Hyfsade gångarter, bra hoppteknik. Mitt sto är 163 cm, ngt tåtrång, annars bra exteriör med en del fullblod i.
 
Heartbeat och Click and Cash vet jag har jättehög dräktighetsprocent.. Men jag vet ju inte vad för typ av hingst (hopp, dressyr?) du är ute efter.
 
Jag vill inte hänga ut ngn hingst, utan jag söker just nu bara svart på vitt vilka hingstar som har bra dräktighet....verkar vara dåligt med såna siffror? finns bara på äldre hingstar? Men eftersom sperman undersöks så noga på tappningsstationen, så borde de siffrorna och de siffror som blir när seminstationen där stona(sperman undersöks ju innan man seminerar stoet) finns offentliggöras...då ser man ju vilken chans man har att få sitt sto dräktigt....
vissa kanske inte klarar av transporten, och vissa kanske är dåliga från början....det är ju ingen som vet, man kan ju bara gissa.
 
Jag vill inte hänga ut ngn hingst, utan jag söker just nu bara svart på vitt vilka hingstar som har bra dräktighet....verkar vara dåligt med såna siffror? finns bara på äldre hingstar? Men eftersom sperman undersöks så noga på tappningsstationen, så borde de siffrorna och de siffror som blir när seminstationen där stona(sperman undersöks ju innan man seminerar stoet) finns offentliggöras...då ser man ju vilken chans man har att få sitt sto dräktigt....
vissa kanske inte klarar av transporten, och vissa kanske är dåliga från början....det är ju ingen som vet, man kan ju bara gissa.

På språngrulla så får du veta hur motiliteten på sperman var när stoet är seminerat.

Ett bra sätt är att helt enkelt fråga stationen vilka hingstar de seminerat med som har bäst dräktighet.
Du kan också kolla den årsvisa statistiken på asvh, den finns ju för ganska många år, den säger mer än blup iom med att där står just hur dräktigheten ser ut, inte bara levande födda föl.
 
Jag vill inte hänga ut ngn hingst, utan jag söker just nu bara svart på vitt vilka hingstar som har bra dräktighet....verkar vara dåligt med såna siffror? finns bara på äldre hingstar? Men eftersom sperman undersöks så noga på tappningsstationen, så borde de siffrorna och de siffror som blir när seminstationen där stona(sperman undersöks ju innan man seminerar stoet) finns offentliggöras...då ser man ju vilken chans man har att få sitt sto dräktigt....
vissa kanske inte klarar av transporten, och vissa kanske är dåliga från början....det är ju ingen som vet, man kan ju bara gissa.

Man får tänka på att fertilitet är färskvara. En hingst som varit superfertil ett år är det inte året efter. Det finns även de som inte har samma fertilitetsnivå hela säsongen vilket kan bero på annat än hingsten själv som hur det går till vid tappningen eller spädningsvätskan.

Att fråga stationen vilka de för tillfället har bäst dräktighet från är en bra idé, då får du färskast information.
 
Precis som Görel säger. Det är svårt att svara på!

Hasard har sett bra ut i år. Clicken brukar vara superbra.
 
Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den, sen om det är att den har den ivanliga fall el om det är transporten som gör det vet jag inte, har hämtat samma dag som hingsten har tappats och seminerat, men ändå säger min vet att det är dåliga simmare.
Varje skick med semin kostar i runda slängor 1000-lappen, alltså hitills ett par tusen, förutom språngavgiften som kostar 4000kr. "Bortslängda pengar och halvgalen man därhemma."
Måste antagligen byta hingst, hoppas på att kunna byta till annan hingst från samma ägare utan att behöva betala ny språngavg.
Men, skulle vilja ha tips på hingstar som har bra dräktighet! Hyfsade gångarter, bra hoppteknik. Mitt sto är 163 cm, ngt tåtrång, annars bra exteriör med en del fullblod i.

Vår station har i dagsläget 100% dräktighet på både Red Hot Chilli och Etalon Lux N. Det är de två som sticker ut efter kvällens dräktighetsundersökningar.
 
Hörde av en seminveterinär i veckan att Diamantino har bra simmare iår.
Det tror jag att han hade förra året med. Mina kompisar provade med annan hingst i två brunster på ett av sina ston som alltid blir dräktig på första men det tog sig inte. De bytte sen till Diamantino och hon blev dräktig
 
Det tror jag att han hade förra året med. Mina kompisar provade med annan hingst i två brunster på ett av sina ston som alltid blir dräktig på första men det tog sig inte. De bytte sen till Diamantino och hon blev dräktig

vad är det för sto? och har hon fölat ?
 
Båda mina ston tog sig på första försöken med hasard och clicken, dessutom är den stationen enkel att få skick ifrån även om hingstarna tävlar mkt. Även canterbury brukar väl ha bra dräktighet? Hip hop brukar väl också vara en hingst som väljs ifall man haft problem med dräktighet.
 
Båda mina ston tog sig på första försöken med hasard och clicken, dessutom är den stationen enkel att få skick ifrån även om hingstarna tävlar mkt. Även canterbury brukar väl ha bra dräktighet? Hip hop brukar väl också vara en hingst som väljs ifall man haft problem med dräktighet.

Canterbury hade i alla fall mycket bra dräktighet förra året och även året innan dess. Så det tror jag. Min tog sig på första försöket älder maiden-sto med honom förra året.
 
Ja bägge mina tog sig på första försöket på Canterbury förra året också :) Tyvärr resorberade den ena på 30 dygn, och den andra kastade i våras så fick ingen canterbury unge i år.. Men knappast hingstens fel. Även där fungerade skicket väldigt smidigt.
 
Ja bägge mina tog sig på första försöket på Canterbury förra året också :) Tyvärr resorberade den ena på 30 dygn, och den andra kastade i våras så fick ingen canterbury unge i år.. Men knappast hingstens fel. Även där fungerade skicket väldigt smidigt.

Just det hade för mig att du skulle få efter honom, trist att det inte blev någon. Var sugen på att se de ungarna. Jag väntar än så länge men borde vara dags inom 7-14 dagar :d
 
Har kollat språngrullan och hingsten jag valde är ju ung och tävlas inte... den gången jag mötte upp och hämtade seminen några tim efter att den hade tappats så låg rackarna på 65% överlevnad, de rest 2 semineringarna då det skickats med post, så fanns det bara 40 reso 50% överlevare.... så risken är stor att jag måste byta hingst.
Vilka hingstar av de ni nämnt nu är mest eftertraktade vid en ev försäljning, (blir det ett sto så behåller jag fölet är tanken)?
 

Liknande trådar

D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 666
Senast: Cornelia
·
Avel Jag har seminerat mitt sto 1 gång i år med resultatet icke dräktig. Min vet. säger att hon nog borde tas till en herre med rikigt goda...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: kima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp