Hopphingst till litet sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jippjapp
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hopphingst till litet sto!

Den där hingstens godkännande via Hippos är viktigt därför att de har makt över spermaimportlicenser.. Men det var ju förbannat komplicerat att söka en licens till att importera sperman själv. E

El Bundy är tillgänglig via färsk sperma från Celle, är mycket billig och är nummer 10. i hoppförärvarstatistiken i Tyskland, men han har inget licens här i Finland..

Hej på dig du!

Tack för mycket bra svar. Jo vi har fört ett antal ston till Anne. Funderade ett tag på Cardento men han har endast fryst sperma så... Vi bor ju endast 40 min från Anne, lyx :)

Casir Ask tyckte jag om.

Har ännu inte rådfrågat av Anne för det är ju en tid kvar och det är ju alltid intressant med aveln och vad folk gillar och nån kan ju faktiskt komma med ett super bra förslag som man annars inte skulle tänka på. :) Plus att jag får dödat lite arbetstid också.

Vore väl nog klokast att ta färsk sperma första gången, eller?

Du kan fråga Anne om den där fryst sperma-saken, men särskilt om ditt sto är förstföderska så kan det vara jättesvårt att få henne gravid med fryst. Det är ju bra om du bor så pass nära Anne! Jag tror också att jag har sett dig tävla ngn gång..

Casir Ask är urfin hingst. Han har bra indexer i båda hoppning och dressyr. Och han är skimmel.. :D

Beklagar mitt svenska.. Det blir alltid sämre efter en lång arbetsvecka.. :p

Om jag är intresserad av fälttävlan?! Jag är tokig i fälttävlan!! :)
Har i flera år velat komma till er och tävla, men p.g.a diverse orsaker har det inte blivit av. Men snart kanske. :)

Jaguar Mail har jag tänkt på. Är han fullblod eller var det angloarab? Nobel känner jag inte till.

Ren kuriosa så är en av världens bästa fälttävlanshästar dvs Headly Britannia som bla vunnit Badminton fått föl efter just Jaguar Mail. Vet även en hel del andra mkt bra fälttävlanshästar som man använt sig av honom.

Har själv ett mycket fint föl efter honom och min irländska fälttävlanshäst i år.

Han är själv Fransk men med mycket bra fullblodsblod i sig.

Nobel är en bra hingst efter en mkt fin pappa och han har själv meriter i svår hoppning och mkt hög dressyr. Han rör sig och hoppar mkt bra

Ja han är verkligen fin, och att man får färskt är ju ännu bättre.

Men jag tror (och hoppas innerligt) att hon ska bli dräktig. Hon har rejäla och regelbundna brunster så, men man vet ju aldrig.

Hey, din svenska är kanon. Vänta tills du hör min finska... :)

Hennes avkommor kan inte bli FWB i nuläget. Oavsett om det är en godkänd eller icke godkänd hingst. För mitt sto har inte mer uppgifter på farsan än hans namn. Hon är reggad som "statistikshäst". Men till rasen är hon hannoveranare.
Så, om jag vill ha en renrasig FWB, så måste jag för det första hitta hennes farsa och få bevisade dokument på att en betäckning har skett mellan hennes morsa och denne Cavalier Servente xx år 1991, i England. Om jag har sån tur, så ska hon omreggas till hannoveranare och detta kan ta år. Nog här i alla fall... :)
Jag jobbar på det som en galning.
För jag missar alla unghästchampionat om hon är reggad som statistikshäst när hon får sitt första föl, de blir ju då naturligtvis också reggade som statistikshästar (vet inte vad det heter i Sverige, bara friskt översatt) och har ingen rätt att delta i championat eller dylikt.

Hoppas det blev rätt nu.

Okej, jag missade att stoet inte heller hade full stam. Det kan ju ändå vara en idé att använda en FWB-godkänd hingst, eftersom stamboken är öppen kan avkommornas avkommor efter tre generationer bli fullvärdiga FWB, om jag förstått rätt.

Skulle du få ordning på ditt stos papper har du valet att avla för FWB eller Hannoveranerförbundet. Bara en liten parentes då det inte är aktuellt just nu.

Jag hittade förresten listan på de godkända importhingstarna 2008. Det är här du eventuellt kan hitta hingstarna som tipsats om i tråden, om du har tur.

Ingen fara. :)
Jag bläddrade just igenom sidan, få hingstar. Blev faktiskt lite sur där ett tag..

Olga:
Jaguar Mail är urläcker men finns endast som frysta groddar här i finland. :( Däremot finns Casir Ask med färskt.

Ja det var ju tråkigt, men Casir är jag lite tveksam till för just fälttävlan med tanke på de avkommor jag sett här i Sverige. Då hade jag betydligt hellre tagit tex Carano

Å nu blir det svårt.
Men jag tror att Casir skulle passa mitt sto bra, såg just ett videoklipp på honom och han har bra galopp, påminner faktiskt lite om mitt sto (vet inte om det är positivt eller negativt)

Carano också enbart fryst. Vi har en ett åring efter Carano som ser ut som en kamel blandat med ett spjälstaket. :)

Vad sägs om Cajus?

7ccbe471-dc42-4dbe-82ea-4b4ca6edbf2d.jpg

Hans släkt säger mig ingenting, men han har i alla fall färsk sperma... :banana:

Alltså bra att Faisy förklarar mer om att söka tillstånd än det jag skrev.

Du visste nog mer än vad jag trodde svenskar gjorde om oss här i grannlande. En applåd för det!:bow:

Cardento lade jag på mitt lilla sto (158cm) i hopp om att få upp storleken iaf lite på avkomman. Tji fick jag, avkomman blev bara 154cm som färdig.

I övrigt kan jag inte ge några direkta tips, är själv ute i hingstdjungeln nu. ;)

Cardento lade jag på mitt lilla sto (158cm) i hopp om att få upp storleken iaf lite på avkomman. Tji fick jag, avkomman blev bara 154cm som färdig.

I övrigt kan jag inte ge några direkta tips, är själv ute i hingstdjungeln nu. ;)

Haha, ja, de ärver ju nått från mamman också!

Tack så mycket alla för bra förslag! :bow:

Känns bra att få diskutera lite för det är en stor grej för mig. Inte bara att hon ska bli dräktig, men att man på samma veva avslutar hennes tävlingskarriär är fruktansvärt känslosamt.

Tack än en gång och ha en bra helg därborta! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka