Hopphingst till litet sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jippjapp
  • Startdatum Startdatum
J

Jippjapp

Nu behöver jag er hjälp. Jag blir snart tokig! Frågar säkert samma fråga som alla andra som står inför val av hingst 2009: VILKEN hingst ska jag välja?

Mitt sto, f -92. Hannoveranare. 154 cm. Skimmel. Gudomlig hoppare och fantastiskt lynne. Pappa okänd, men med lite forskning och hjälp av Buke (tack tusen gånger om Madick) heter han troligen Cavalier Servente xx. Skimmel. Mamma Lehnsherrin (e: Lehnsherr)

Jag skulle ju såklart vilja lägga en stor hingst på henne för att få upp centimetrarna en aning, men hur stor hingst vågar man lägga på henne och VEM?

Skimmelhingst?

Hon har rätt så hyfsade gångarter och högställd. Dåliga hovar dock och klen hals och litet huvud jämfört med övriga kroppen.

Förslag? Min första tanke var Cardento. Men han har fryst sperma och troligen utspädd (här i finland i alla fall) och det är hennes första seminering. Hur är oddsen med fryst sperma?

Tacksam för alla tips!

Bild på henne:

Bästa exteriör bild jag hittade... står och spanar efter syster som startade några minuter efter oss :)
_smaller.jpg

_smaller.jpg

Sv: Hopphingst till litet sto!

Ser att du är intresserad av fälttävlan?? Är det något du skulle kunna tänka dig även med avkomman eller är det ren hoppning?

Mina hingstförslag är Jaguar Mail eller Nobel.

Om jag är intresserad av fälttävlan?! Jag är tokig i fälttävlan!! :)
Har i flera år velat komma till er och tävla, men p.g.a diverse orsaker har det inte blivit av. Men snart kanske. :)

Jaguar Mail har jag tänkt på. Är han fullblod eller var det angloarab? Nobel känner jag inte till.

Tack, känner inte till honom men surfade och han såg bra ut och hade även assnygga avkommor. Vad jag förstod så står han i Danmark? Vet du något mer om honom, gångarter, lynne m.m

Aerline ger bra hopp, bra gångarter och bra temprament och är skimmel. Camaro M är också skimmel som jag har sett väldigt fina avkommor.

Elmshorn är ju en av mia favoriter då jag tävlat många hästar e honom. De får bra kapacitet, bra gångarter och är väldigt tuffa och orädda på allt man styr dem mot. Dock inga hobbyhästar men jätte bra tävligsidivider.

Alla dessa hingstar är välbeprövade och som lämnat många bra hästar upp till svårhoppning.

Alla är ju så fina. HUR ska man kunna välja?

Hittade inget på Elmshorn.

Han finns på Heliotrops hemsida sen fis det många trådar här om honom.

"Elmshorn är godkänd för avel i Holland, Tyskland, Italien och Sverige."
Inget Finland tyvärr... :(

Sen önskar jag ingen maffig biff-hingst. Jag är liten och klen och vill ha den sportigare smala typen ni vet, fälttävlans sorten. :)

Nej det spelar väl ingen roll. Önskar ju förstås godkänd hingst, men det är nog inte så petnoga eftersom hon har blankt på faderns sida. Så det har ju ingen betydelse..

Tror du de skulle matcha då? På någotvis lutar det mer mot skimmel hingst, men man är väl öppen för allt. :)

Jag hade valt den tyske hingsten EL BUNDY ( Escudo I - Rebel Z).

¤ Lätt i typen.
¤ Trevligt temperament.
¤ Togs in sperma ifrån honom i år, av en tjej i Karlshamn.

Titta på honom på följande sida; www.LandgestuetCelle.de

Hippos kan du hitta listor på de hingstar som verkar i finsk halvblodsavel, och även regler för vilka utländska hingstar som kan godkännas om man ansöker och hur det går till.

Hippos kan du hitta listor på de hingstar som verkar i finsk halvblodsavel, och även regler för vilka utländska hingstar som kan godkännas om man ansöker och hur det går till.

Jo har nog kollat Hippos många gånger. Men intressant att fråga er vad ni tycker och jag har fått finfina förslag! Nu blir det om möjligt ännu svårare..
Får väl dra lott eller nått. :p

Svårt för mig att säga vilken hingst som passar bäst. Försök att skaffa så mycket info om hingstarna och deras avkommor som möjligt. jämför sedan hingstaras för/nackdelar med stoets. Lycka till

Jo har nog kollat Hippos många gånger. Men intressant att fråga er vad ni tycker och jag har fått finfina förslag! Nu blir det om möjligt ännu svårare..
Får väl dra lott eller nått. :p

Alltså, det som står där är ju viktigt om du vill avla fram ett renrasigt FWB. Om det inte spelar någon roll om hästen blir "äkta FWB" så behöver du bara hitta en bra hingst som man får tag i seminet på i Finland. Nu vet inte jag hur det ser ut med registreringen av föl efter icke godkända hingstar i Finland, i Sverige finns ett system med olika färg på pappren beroende på föräldrarnas status, men de registreras (om de är halvblod) i samma förbund.

Hennes avkommor kan inte bli FWB i nuläget. Oavsett om det är en godkänd eller icke godkänd hingst. För mitt sto har inte mer uppgifter på farsan än hans namn. Hon är reggad som "statistikshäst". Men till rasen är hon hannoveranare.
Så, om jag vill ha en renrasig FWB, så måste jag för det första hitta hennes farsa och få bevisade dokument på att en betäckning har skett mellan hennes morsa och denne Cavalier Servente xx år 1991, i England. Om jag har sån tur, så ska hon omreggas till hannoveranare och detta kan ta år. Nog här i alla fall... :)
Jag jobbar på det som en galning.
För jag missar alla unghästchampionat om hon är reggad som statistikshäst när hon får sitt första föl, de blir ju då naturligtvis också reggade som statistikshästar (vet inte vad det heter i Sverige, bara friskt översatt) och har ingen rätt att delta i championat eller dylikt.

Hoppas det blev rätt nu.

Hej!
Tänkte blanda mig in.. Alltså man kan nog söka godkännande från Hippos till vilken som hellst importspermahingst, som är godkänd i ngt annat EU-land. Det kostar 50 euro, man måste bevisa hingstens godkännande, stamtavla osv. Lättast är säkert om du vänder till ngn hingststation och ber de söka licens till hingsten. Den här licenseringen måste ske senast i början av april.

Så skulle rekommendera att du hittar en hingststation först! De kan hjälpa dig.

I Vörå finns det veterinär Anne Niemi, som är importör för både Jaguar Mail och Casir Ask. Jaguar är tillgänglig endast via fryst sperma. Ditt sto kan vara för gammal för fryst sperma.. Casir Ask får man färskt och han har mycket god fertilitet. Han har bra lynne, ger mer storlek och mycket hoppförmåga. Borde också passa som fälttävlanspappa, hans fullblodgener är så pass nära. Han har fullblodsprocent över 50.

Jag själv försökte få mitt sto (f. -92) gravid med importsperma. Sen i slutet av augusti gav jag upp och tog henne till Ypäjä hos Jetset-D. Hon blev gravid med detsamma. Jetset-D är nog kanske aning mer lämpad för dressyravel, men hans stamtavla är nästan ren hopphäststamtavla. Nog har han hopphästavkommor också, som Hugo Simons Pasoa Dice. JEtset ger mer storlek (mitt sto är också omkr. 160 cm), bra samarbetsvilja och bra gångarter. Han var jättesnäll i boxen och jag hörde att han är mycket lättriden. Han tävlade i hoppning som ung. Han är inte för tung, han har också rejält med fullblod. De har också jättebra service i Koivulehdon tila där han står.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka