Hopphingst eller Multitalang?

_Peplis_

Trådstartare
Vilket ska man eg. välja?
Behöver en hingst med MKT bra galopp, o gärna bra skritt o trav också.
Och så klart som hoppar bra på alla sätt.

Är en hingst som både rör sig bra och hoppar bra en multitalang? Eller finns det "rena" hopphästar med bra gång?

Stoet i fråga är 164 cm, men en ej så vanlig stam (Willibald-Gassendi-Nepal) så de mesta i hingstväg går att lägga på henne. Hon har ok skritt o trav, men sämre galopp. Har dock enorm vilja och hoppar välidgt kvickt o är oftast försiktig. startad tom 130.
Det är alltså en framtida hopphäst jag vill ha..
Vad skulle ni ha valt för hingstar?

Sv: Hopphingst eller Multitalang?

Jag är ju löjligt förtjust i come back II.
Han har ju lämnat rätt bra också. Dessutom 148 i blup på galopp.

Jag älskar också Come Back II, om han läggs på rätt ston. Dom har en tendens att bli lite nerviga med mkt temp.
Jag har sett TS häst många gånger och jag är verkligen ingen avelsexpert, men jag skulle välja en hingst med bra temp och lite storlek, och om det är en framtida hoppstjärna som TS vill avla fram så tycker jag att hon ska välja en ren hopphingst med egna meriter på tävlingsbanan och erkänt fina avkommor.
Om jag fick välja hingst till TS sto skulle jag ta Cardento eller Lasandos utan att blinka.

Både Aerline och Elmshorn är ju hopphingstar som visat var de går för på tävlingsbanan samt lämnat många avkommor i de höga klasserna i hoppning, och ger bra gångarter.

Har hon haft föl innan?

Camaro M har ju bra BLUP på både galopp och hopp men även på typ. Gillar Calido blodet generellt. Sen finns ju även Quite Easy som ger ovanligt goda gångarter på för att vara en hopphingst. Vet dock inte om han finns via AI/TAI nästa år.

Jag skulle tittat på Jaguar Mail.

På stammen låter ditt sto som att hon skulle kunna vara åt det tyngre hållet och förutom att han hoppar fantastiskt och har en underbar prestationsstam är JM dessutom över 75% xx.

Lasandos blup visar inte att han förärver så bra skritt & trav?
Om man nu vill förbättra även dessa gångarter, menar jag.

Lucky Point HE, Cartier, Camaro M tex är hoppstammade hingstar som även rör sig bra.

Ja det skulle man kunna tro, men hon är inte så tung..Snarare fullblodslik åtminstonde som unghäst. Pappan har Fullblod i Andra led. Så jag behöver inte ha en lättare hingst, tror jag (?)
Bedöm själva:
21701232.jpg

23506424.jpg

Men det finns ju 1 miljard Cardento :P iofs är det nog ett säkert kort. har träffat o ridit en del Cardento hästar, visst dom är trevliga, men inget som tilltalar mig.
Lasandos vet jag dock inte så mkt om, visst är det du som har en stoor brun efter honom?

Nä lite nerv har ju min och det kanske inte funkar med CB II?

Vet du vad de har för poäng?
Nope inget föl innan, så det blir dags snart. Hon är 9.

Jag för min del föredrar multitalang. Jag resonerar som så att om inte hoppningen fungerar har man ändå en häst med gång som kan gå dressyr. Fungerar inte hoppningen och ingen gång, ja då har man ingenting. För det är ju så att även om man avlar på t ex hoppstam så kanske det inte blir som man tänkt sig. Hästen kanske inte har temperamentet som passar för hoppning i de högre klasserna. Och även om hoppningen blir bra så är det aldrig fel med bra gångarter. En hingst som ofta ger bra galopp är Quite Easy. Man ser lika många avkommor på dressyrbanan som på hoppbanan från honom.

jag tycker att du skall ta cagancho, crelido eller Camaro mm som ger mkt bra hopp och ok gångarter. Alla de tre har calidoblodet som ger mkt bra gallopp o hopp o mkt elasticitet!! Även Cartier verkar ge bra multitalanger men de är inte så gamla ännu.

Qe och cardento ger riktigt tråkiga avkommor typmassigt tycker jag.

Niveau har mkt bra stam ö det skall bli kul att se vad han ger typmassigt. Skulle bli mkt förvånad om hans avkommor ej hoppade och rorde sig bra. Iowa ar en hingst som har gett bra!! Ngn som vet vad han ger för typ på gångarter?

Senast ändrad:

Ja fast jag har två stora bruna E. Lasandos :D. Unghästen är 5år har felfria rundor i 1.10 och startad 1.20 med bra resultat i år!
Den äldre har gått Falsterbo och Breeders som 6 åring och startad tom 1.35 hopp. Han har vart skadad sen i våras men är på G nu!
Jag skulle inte lägga CB II på ditt sto om jag var du.
Även om man kan uppleva tex Cardento hästar som "tråkiga" kan man inte säga annat än att det är förvärvningssäkert, om man vill ha en bra tävlingsindivid. Jag tänker själv betäcka min lillfjutta med antingen Lasandos, Cardento eller Feliciano när det är dags!

Senast ändrad av en moderator:

Här du bild på dina lasandos? Han ger väl bra typ? Här han gett bra avkommor? Hur gamla år de äldsta?

Kolla Stalypso (Stakkato-Calypso II) finns på Sprehe. Vet att det finns film på nätet, men kommer inte ihåg var ja hittat den. Härlig häst, både hoppar och rör sig fint, dessutom ok pris... e lite sugen på att välja honom åt mitt sto (e Gardeulan) å linjeavla lite på Gotthard.

5 Åringen ser riktigt fin ut! Hur gamla är lasandos äldsta ungefär ? Här nagre kommit upp i klasserna?

5 Åringen ser riktigt fin ut! Hur gamla är lasandos äldsta ungefär ? Här nagre kommit upp i klasserna?
Leonardo MB kom 2:a på YR SM (inomhus iår) med Antonia Lönberg i sadeln tex.
Little Lightfood, Loriot , Looping 3, Sandor är alla E. Lasandos och har plac i svår hoppning.
Occra MB startad svår hoppning, plac Breeders som 6 åring, Laciano MB (helbror med Occra) gick Falsterbo och Breeders som 6 åring, plac 1.30. Skulle tro att dom äldsta avkommorna i Sverige är födda 1996-1997.

Senast ändrad av en moderator:

Leonardo MB kom 2:a på YR SM (inomhus iår) med Antonia Lönberg i sadeln tex.
Little Lightfood, Loriot , Looping 3, Sandor är alla E. Lasandos och har plac i svår hoppning.
Occra MB startad svår hoppning, plac Breeders som 6 åring, Laciano MB (helbror med Occra) gick Falsterbo och Breeders som 6 åring, plac 1.30. Skulle tro att dom äldsta avkommorna i Sverige är födda 1996-1997.

Enligt Markebäcks hemsida har Lasandos avkommor i svår klass i Tyskland och USA.

Enligt blupen är den första svenskfödda född 1997.

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 020
Senast: Karoliten
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 546
Senast: Unafraid
·
Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
4 093
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka