Hopphästens exteriör

alice

Trådstartare
Nu vet jag inte om denna ska ligga här eller på gnägg. Men gör ett försök.
Hur bör en hopphäst se ut rent exteriört? Lång/kort hals? Lång/kort rygg? Långa/korta ben? Hög/låg ansatt hals? Rakt/sluttande kors?

Försök beskriva hur de "ska" se ut, gärna med förklarande bild.

//Alice

det finns väl ingen direkt bild av hur en hopphäst ska se ut, men den ska ha goda förutsättningar kolla på Butterfly Flip så ser du en häst som ser ut som en hopphäst!!
sne finns det ju kraftigare hopphästar också som Clinton å många mer..alla ser ju olika ut.
Idealen nu för tiden är väl att de ska ha långa ben och kort kropp vad jag har hört..men det viktigaste är ju att den är hoppglad och har hjärta att hoppa!

Det finns inte någon sådan beskrivning! visst rätt byggda hästar kan ha lättare för sig men det hänger ändå på vad den har i huvudet när det verkligen gäller :)

Det är klart att det finns ett ideal hur man vill att en hopphäst ska se ut. En kropp som är byggd för att klara hoppningen så bra som möjligt. Det finns en liten sammanslutning, "klubb", av uppfödare som föder upp med inriktning på elithoppning. De har sina avelsmål, och det är väl dom som är "idealet". Tyvärr har jag dom målen tillgängliga. Någon annan här som sett dom?

Okey, men om vi ställer frågan så här istället: Vad vill ni INTE se hos en hopphäst, men som ni kan acceptera på en tex dressyrhäst?

//Alice

Det är nog mer tvärtom här, hopphästarna har i många fall en sådan exteriör som man inte vill ha hos dressyrhästarna såsom tex långa bakben och lite överbyggda som dom Franska hopphästarna oftast är. Men det är ju inte så att man inte vill ha hopphästar i uppförsbacke för det.

sedan har hopphästarna oftare mkt mer power i galoppen med riktigt bra hasarbete som man sällan ser hos dressyrhästen men som man mer än gärna vill ha.

Jag vill gärna ha en långbent häst med väl ansatt hals och sluttande kors. Galoppen måste vara reglerbar.

Jag läste i en bok av Frank Chapot (amerikansk OS-ryttare) där han citerar amerikanska "lagveterinären" som tydligen studerat framgångsrika hopphästars exteriör och hade följande synpunkter (Chapot menade på att de ibland kunde vara lite oortodoxa, men att han tyckte att det stämde bra):

*Bogbladet ska vara långt och sluttande (ingen liggande bog här alltså, de hästarna har för svårt att få upp sina framben ordentligt)
*Halsen ska vara högt ansatt.
*Extremt kort rygg kan göra att hästen inte riktigt kan basculera, detta är oftast lättare för hästar med lång rygg. Å andra sidan är det lättare att få en kort häst att gå i balans, och då (1992) föredrogs oftast de kortare hästarna.
*De har ofta en "jumping bump", som om jag förstod det hela rätt är en "knöl" vid högsta punkten på korset. "Tuber sacrale" kallas det visst, vilket inte säger mig så mycket.
*Höftknölarna är högt placerade och sitter ofta ganska långt bak.
*Skenbenslängd och hasvinkel är oviktigt. Haserna måste dock klara de påfrestningar som hoppning innebär.

Några av veterinärens (Dr. D. Marks) synpunkter alltså, vilket var ganska intressant läsning tycker jag. Jag läste någon annanstans att hopphästar gärna fick ha kort hals, det gjorde att de inte så lätt hamnade i framvikt.

Tycker detta var en intressant tråd, så jag provar att väcka den till liv igen, ifall det tillkommit någon som är intresserad av ämnet. :)

Vad som är viktigare än hur hästen ser ut extriört är viljan att hoppa! Så länge hästen har mod och någon form av teknik ( :p) så brukar det gå! Det underlättar om hästen har en bra galopp också!

Så haka inte upp er för mycket på hur hästen är byggd, lägg fokus på hästens mentalitet för med en pålle som har ett gott lynne kan man komma riktigt långt!!! :bump:

Jodå, det är naturligtvis mycket viktigt, en förutsättning faktiskt. Men om två hästar har likvärdig inställning och den ena har en fördelaktigare exteriör, är det ju troligt att den blir en bättre hopphäst.

Nej, men?!?! Har ni sparkat liv i min gamla tråd? :eek: ;)

Visst spelar hästens vilja och inställning en enorm roll. Se bara på WC vinnaren! :p
Jag har nu köpt en hopphäst som inte riktigt har exteriör för att hoppa, men hoppa kan hon! :love: Hon är lång i ryggen, har något kort hals samt för platt kors. Men vad tusan....det spelar i hennes fall inte någon roll eftersom hon har tekniken och fram för allt viljan och lusten.

Så man ska inte bara hänga upp sig på exteriören...

//Alice

Samtidigt är ett aldrig så bra psyke ingetting om hästen inte håller

När de talade om ridbarhetsindex, så var önske-exteriören ungefär den samma på både hopp och dressyrhästar. Som kuriosa: Sören Nordins beskrivning av en bra travare beskriver också en liknande häst. Islandshästens exteriör avviker

Bra lutning på bogen och mellan bärbensknöl och höft (ca 45 grader) Kort rygg, lång länd (en överlinje som består av en tredje del hals, en tredjedel rygg och en tredjedel rumpa), Hästens bål är ungefär lika som mankhöjden ev lite längre, ett rakt framben...

Jag tror att en hopphäst bör ha en kortare kota än en dressyrhäst. Där vill vissa gärna ha en vekare kota som gör hästen bekväm att sitta på och ger lite ökad svikt i steget. Det sker ju på bekostnad av hållbarheten. Dressyrhästen ska också ha bra ganaschfrihet (3 fingrar mellan ganasch och atlaskota)

Jag har ett kompendium om kroppsform och samband mellan exteriör och prestation.

så här står det:

Stort bröstomfång - goda hopphästar
Stor bogbredd - -"-
stor höftbredd - -"-
långt kors - -"-
liggande lårben - -"-

Ja sen står det hur mycket mer som helst som kan vara positivt och negativt för hopphästar...

fast hoppryttarna har gått ifrån den korta ryggen och vill ha hästar med längre rygg nu, dom flesta hopphästar internationellt är ganska långryggade nuförtiden.

Klart att den kan, men det finns ju ändå en hopphäst exteriör man eftersträvar då man avlar på hopphästar..

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar