Jag vill gärna ha en långbent häst med väl ansatt hals och sluttande kors. Galoppen måste vara reglerbar.
Jag läste i en bok av Frank Chapot (amerikansk OS-ryttare) där han citerar amerikanska "lagveterinären" som tydligen studerat framgångsrika hopphästars exteriör och hade följande synpunkter (Chapot menade på att de ibland kunde vara lite oortodoxa, men att han tyckte att det stämde bra):
*Bogbladet ska vara långt och sluttande (ingen liggande bog här alltså, de hästarna har för svårt att få upp sina framben ordentligt)
*Halsen ska vara högt ansatt.
*Extremt kort rygg kan göra att hästen inte riktigt kan basculera, detta är oftast lättare för hästar med lång rygg. Å andra sidan är det lättare att få en kort häst att gå i balans, och då (1992) föredrogs oftast de kortare hästarna.
*De har ofta en "jumping bump", som om jag förstod det hela rätt är en "knöl" vid högsta punkten på korset. "Tuber sacrale" kallas det visst, vilket inte säger mig så mycket.
*Höftknölarna är högt placerade och sitter ofta ganska långt bak.
*Skenbenslängd och hasvinkel är oviktigt. Haserna måste dock klara de påfrestningar som hoppning innebär.
Några av veterinärens (Dr. D. Marks) synpunkter alltså, vilket var ganska intressant läsning tycker jag. Jag läste någon annanstans att hopphästar gärna fick ha kort hals, det gjorde att de inte så lätt hamnade i framvikt.