Hoppgalen 2åring!

T

Tracyblue

måste bara få skriva av mig lite, mitt tvåårssto är hoppgalen! hade henne på banan med ca 120cm högt staket (jag vill ha högre men stallägaren vill inte bygga om med tanke på att det nytt ;))
och skulle låta henne springa runt lite men då försökte hon hoppa ut för att hon såg de andra hästarna borta i hagen. Misslyckat- vi ledde istället och gick in igen.

Så tar jag med hennes ena hagkompis så hon håller sig lugn, båda får galoppera över småskutt vilket går skitbra (max 60cm) och de hoppar kanon bådatvå.

helt plötsligt tycker sällskapsfjordingen -som visst gärna hoppar 1m men inte om han inte måste- att han ska ut och skuttar glatt över staketet men fastnar med sin tjocka mage och kravlar sig över (jisses vad jag skrattade han såg så fet ut- som tur var hände inget), och 2åringen hoppar också över som f*n! Trodde ej hon kunde!

Men ännu värre, nu springer båda över vägen till stallet och vad händer där förutom att fjordingen stannar och äter som vanligt?
Ja 2åringen hoppar över staketet IN i hagen till sin bästist. staketet är mer än 120cm hög.
ja vad ska man säga? den hästen vill man bara rida in och börja hoppa =) men visst ska hon få vara unghäst ett tag till..

nytt problem: nu vet hon att hon kan hoppa, var på väg ut över staketet igen när den ena kompisen blev hämtad-... usch va gör man :eek:

Sv: Hoppgalen 2åring!

jag la fram det förslagte för övriga i stallet men de var ej glada åt det :(

Stallägarens skyldighet är väll att utrustningen ska vara tillräcklig bra för att hästarna inte ska kunna hoppa över och skada sig själv och andra?
Annars får du hoppa henne med longeringslina.

ja man tycker ju det men det har varit en del diskussioner och jag känner att jag vill hålla mig låg så de inte blir irriterade på riktigt
=)

hoppa med lina är en bra idé men då kan man bara hoppa med så låga hinder, dvs med tunnor som hinderstöd, de riktiga stöden hamnar ju i vägen för linan

Beroende på hur höga dina hinderstolpar är och hur många du har: kan du inte sätta upp ett i var hörn av paddocken och dra en lina/eltråd emellan så staketet automatiskt blir högre om du vill löshoppa högre hinder? Sedan tar du bort dem när du är klar. Då kanske hon låter bli?

Min systers 1 åring hoppar över smala eltrådar (plast) på 140 cm utan att blinka. Inte så lätt att stänga in honom kan jag ju säga.:eek:

känner igen det där, hon hoppar nog trots att det är band i vägen tyvärr.
imorse samma sak när de fick komma ut efter denna regniga natt, hon fattade inte att de andra hästarna hde gått runt hörnet i hagen bara och trodde hon var tvungen att hoppa ut för att hitta dem...

men men, nu börjar hon få rätt bra teknik också :P

känner igen det där, hon hoppar nog trots att det är band i vägen tyvärr.
imorse samma sak när de fick komma ut efter denna regniga natt, hon fattade inte att de andra hästarna hde gått runt hörnet i hagen bara och trodde hon var tvungen att hoppa ut för att hitta dem...

men men, nu börjar hon få rätt bra teknik också :P
,

hahaha! smart häst:D
vad är det för ras och stam på henne?

okänd alltihopa. men fin kan man vara ändå säger hon! :D

jag la fram det förslagte för övriga i stallet men de var ej glada åt det :(

Var det själva grejen att det var eltråd eller att du ville höja?
Om du själv står för kostnad+arbete kan det väl inte göra nån skillnad för dem att staketet blir högre?
Fast skulle inte rek. att höja med bara en eltråd, risken finns att din häst inte ser den och hoppar rakt in i den. Blir rätt läskiga skador när dom "skär" sig på trådarna/banden...
Bästa är nog att använda nåt som syns ordentligt eller ev. att knyta masa färgglada saker, typ plastpåsar i tråden så att hästarna verkligen ser den i tid för att hinna stanna vid ev. hopp försök...

Att unghästar hoppar över staketet är inte ovanligt. De är ju så lätta...

Varför staketet till paddocken inte är högre än så tycker jag är konstigt. Det är viktigt att en häst inte kan komma på tanken att hoppa ut, lika så att rusa igenom. Rejäla grejer behövs, speciellt om man har en unghäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 608
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 559
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama