doleron

Trådstartare
jag har ett lite problem som jag inte vet hur jag ska bli av med.

det är så att min häst, istället för att slida i stoppen, "hoppar" med bakbenen, även fram ibland. vet inte vad det är jag gör fel eller hur jag ska bli av med det. nån som haft likanade problem och vet vad man ska göra åt det? :confused: :confused:

Sv: hoppar

en orsak som jag tror att det kan vara är underlaget... Är det lite för hårt underlag så brukar hästar oftast hoppa med bakbenen i slidestoppen... Annars är jag inte så haj på Reining... ;)

nja jag tror inte det är det. det är ganska mjukt underlag på plan, men ändå inte så att dom behöver plumsa om man säjer så..

en fjording och nej hon har inga slideskor.
jag gör ju inga abnorma 10 m stoppar utan har just börjat träna lite smått..

nej men det går ju fortfarande att lära dom, fast dom har det lite svårare. och i traven går det ju bra..eller bättre iaf :smirk:

Jo, det gör det ju iofs. :)
Hur brukar du göra när du tränar stopp?

Ber om ursäkt för mina tidigare inlägg, inte meningen att vara så negativ.

Kaktus_nr_9 skrev:
Jo, det gör det ju iofs. :)
Hur brukar du göra när du tränar stopp?

Ber om ursäkt för mina tidigare inlägg, inte meningen att vara så negativ.

ha ha ingen fara.
har hitills mest gjort från trav
förberett henne med en halvhalt, tryckt ner hälen och lagt skänklarna något längre fram, lutat bak axlarna och gjort stoppkomando

En häst har väldigt svårt att slida i trav, oftast så blir det bara en stop....

Om hästen hoppar i stoppen kan det bero på att du tar för mycke i tygel, sitter obalanserat eller att helt enkelt hästen inte kan stoppa på ett bättre sätt.

nog kan dom allt slida i trav.. visst har dom säkert lättare att göra det i galopp men det är inte omöjligt..
och som sagt gör min inte världens perfektaste slides öht, men det funkar bättre i trav.

ja det är ju antagligen jag som gör något fel, vet bara inte vad det är :confused:
medn hon kan slida bra, har lyckats med det nångång.. att det ska vara så svårt att lära sej. pust

jag skrev inte heller att det är omöjligt att slida i trav, men att det är svårare.... ;)

Att hästen hoppar i stoppen kan bero på flera saker:
Den använder inte rätt teknik alt. den är inte stark nog i bakdelen för att kunna hålla bakbenen stationära i underlaget genom hela stoppen.
Den har inte slidingskor/är inte korrekt skodd i bak.
Underlaget är inte det rätta; för djupt, för strävt, för ojämt etc.
Motstånd mot ryttarens hand.

Det är omöjligt att säga varför just din häst inte orkar hålla stoppen, men ett tips är att se över skoning och sedan träna mycket teknik från låga farter.

/Ole:bump:

Hola,

Det låter på din beskrivning som att du blir "stel" i stoppet. Dvs fram med fötterna, spänner benen och lutar bak axlarna. Att kroppen blir som en rak linje med axlarna längst bak o fötterna längst fram (typ som en slash / på tangentbordet).

Om ryttaren är "stel" så kommer den ofelbart att studsa i sadeln. I förlängningen så kommer hästen bli stelare och stelare i stoppet då den är rädd för att det kommer dunsa smärtsamt i ryggen.

För att slippa dunsa i sadeln (och slippa en häst som hoppar i stoppen)så måste ryttaren vara "mjuk" i bäckenet och runda korsryggen. Så istället för att ha axlarna som bakersta position så bör det vara ryggen. Ryttaren kan ta fram fötterna en aning, men framför allt vinkla bäcken och korsrygg (du får tänka dig som att du får en smäll i magen, hur man kutar i ryggen då) och axlarna tippar nästintill lite framåt. Motsvarande tangent på tangentbordet borde bli en parentes ).

Testa från skritt först och sedan från trav så ser du snart om det känns bättre.

Lycka till!

mvh Eva

tack både ole och eva!

kommer att bli mycket grundträning framöver och jag blir nog säkert ganska stel i kroppen. ska försöka att inte konsentrera mej för mycket på själva stoppet utan slappna av lite mer..

_Eva_ skrev:
Hola,

Det låter på din beskrivning som att du blir "stel" i stoppet. Dvs fram med fötterna, spänner benen och lutar bak axlarna. Att kroppen blir som en rak linje med axlarna längst bak o fötterna längst fram (typ som en slash / på tangentbordet).

Om ryttaren är "stel" så kommer den ofelbart att studsa i sadeln. I förlängningen så kommer hästen bli stelare och stelare i stoppet då den är rädd för att det kommer dunsa smärtsamt i ryggen.

För att slippa dunsa i sadeln (och slippa en häst som hoppar i stoppen)så måste ryttaren vara "mjuk" i bäckenet och runda korsryggen. Så istället för att ha axlarna som bakersta position så bör det vara ryggen. Ryttaren kan ta fram fötterna en aning, men framför allt vinkla bäcken och korsrygg (du får tänka dig som att du får en smäll i magen, hur man kutar i ryggen då) och axlarna tippar nästintill lite framåt. Motsvarande tangent på tangentbordet borde bli en parentes ).

Testa från skritt först och sedan från trav så ser du snart om det känns bättre.

Lycka till!

mvh Eva

håller med Eva.

Jag brukar låtsas att jag har en bunt 1000 lappar i bak fikan jag håller på att tappa när jag skall stanna.

Då dras magen automatiskt in och kors ryggen putar ut lite.:bump:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: ufot
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka