Hoppar över bommen...

Kickis

Trådstartare
Om en häst hoppar över bommen i fram på transporten - kan den då ta sig tillbaka själv eller måste man lossa bommen?
Jag har en special bygd trailer med en platta som foderbord framför bommen. Min två åring har börjat hoppa upp med framhovarna på plattan. I början tog jag ut honom på en gång, vilket gjorde att han då kom på att han får komma ut så fort han gör så. Så nu, så fort han gör så, så struntar jag bara i honom och låter han ta sig ner själv och hoppas på att han lär sig att han inte får nått ut av de. Men då jag funderar på att köpa en ny trailer, en vanlig, så undrar jag vad som händer om han gör de då? För alla hästtransporter har väl inte säkerhetsbommar i fram?

Kan tillägga att jag har testat allt, med olika sortes uppbindningar osv.

Sv: Hoppar över bommen...

Hej
Det låter obehagligt, jag har inte haft problem med det, men på en star trailer som jag har finns det så att man kan ta bort frambommen.
Kan det vara så att bommen sitter för långt ner?
s

Jag tänker som sussa holm, kan bommen vara för låg?
En annan ska jag tänkte på var att grimskaftet kunde ha vart för långt, men du skrev att du testat olika uppbindingar så..

Jag har en gammal trailer och den måste man lossa bommen på om hästen börjar klättra. Dock är det tur att man bara behöver dra ut en "stopp" så lossnar bommen. Vet vissa trailer's som man måste börja skruva lös bommen på.:crazy:

och även om dom har säkerhetsbommar, så hjälper det inte så mycket om hästen har slått runt.
eller det är ju lättare att få ut hästen, men skadorna kan ju redan uppstått.....

jag har stått i transporten och sett ett mycket kort bundet, halvblod på 1.68 komma över bommen helt utan problem.(bommen satt på högsta, i en ny trane-transport)

byter du transport till en "traditionell", så försök ha hårt pressad halm, väl inpackat framför bommen upp till bommen innan din pålle har slutat med sin grej.

halvblodet jag skriver om dog ett år efter olyckan, av dom kotförskjutningar hon ådrog sig.

har redan skrivit ganska mycket om detta i olika trådar.

kommer hästen över bommen, så kommer den definitivt inte tillbaka själv.

"kommer hästen över bommen, så kommer den definitivt inte tillbaka själv"

Tack - det var det jag ville veta. Då blir det nog till att behålla den gammla trailern tills jag är säker på att han slutat med dom här "dumheterna"!

Kan tillägga att bommen sitter högt och hästen är kort bunden, men en smidig två åring som vet vad han vill kan klara vad som helst.

kommer hästen över bommen, så kommer den definitivt inte tillbaka själv.

Varför inte?? Har inte haft häst som legat över bommen i transporten men dock över tjuderbommen ute som har ungefär samma höjd. Jag frågade bara hur länge han skulle hänga där och efter två försök var han nere :D Han gillade inte klippmaskinen, men numera går det bra.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

gått upp på ? eller gått över ?

hoppar den upp på bommen, så ja visst kan den "gå ner. därför har vi halm framför ibland.
slår den runt så, nej den kommer inte upp. (då den hamnar som ett u framför. med huvet under bommen och "fötterna" i taket.

sanolikheten att den "slår över" är ganska hög, om man inte tajmar händelsen pricis.

jag skulle gärna vilja veta hur du löst det framför bommen, det lät intressant.;)

vi håller på och "bygger om" våran transport, och det vore skönt att slippa krånglet med halm med vissa hästar.:angel:

Tjenna.
Prova med en halsrem, det gjorde vi med ponnyerna som hoppade upp på bommen, fungerar utmärkt.

vi hade både halsrem och grimma på halvblodet, jag skrev om.

Ett litet inlägg bara till alla som har trailers där man kan ta loss bommen utifrån.
Körde en äldre transport där lösningen var som på Lillkumpula transport. Hästen hamnade över bommen, vi drog ut sopparna på utsidan och ingenting hände, bommen satt järnhårt fast och hästen låg där den låg. Det blev brankår och en tämligen obehaglig upplevelse.

Så om du har ett släp med en bom med någon sort utlösningsmekanism på utsidan, prova att den fungerar innan det händer en olycka.

Så när dom hoppar upp/över bommen så slår dom oftas runt då eller? Låter väldigt obehagligt!:eek:

om hästen "bara" lägger benen upp på bommen, så går det att "putta" tillbaks dom. men fortsätter hästen "skjuta på"(vilket dom flesta gör, om man inte hinner ingripa) eller hoppar upp med stor kraft(som halvblodet ja nämde) ja, då slår dom runt och det är obehagligt.
dessutom blir det ofta skador som kan ta lång tid innan dom visar sig.

jag och min gubbe ska försöka bygga något smart överresningsskydd till min transport, då vi ofta kör orutinerade/unga hästar.

vore jättesnällt om du ville fixa en bild på din lösning, alla ideer motages tacksamt :banana: :banana:

nya fautras släpen har en trevlig lösning, den bommen löser ut vid för hård belastning ovanifrån.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur