Hoppar inte högre hinder

EriiicaaP

Trådstartare
Jag har ett ganska jobbigt problem med min häst som jag gärna skulle vilja ut och tävla med. Hon verkligen ÄLSKAR att hoppa och blir supertaggad och de flesta tränarna säger att hon verkligen hoppar jättefint. Men problemet är att när hindren blir högre än typ 90 cm så springer hon åt sidan, hon laddar precis som hindren är lägre fast istället för att hoppa så slänger hon sig åt sidan i precis sista sekund innan du knappt hinner reagera. Någon som har nåt bra tips? Hon kan ju, det är bara självförtroendet som fattas...
 
Sv: Hoppar inte högre hinder

det kan finnas mängder av saker som gör att hästen inte vill hoppa,tex; dålig ridning, dålig sadel, dåligt underlag, dålig grundutbildning, eller helt enkelt att hästen inte orkar över 1m. har du testat fem och en halv an? bra för både häst och ryttare att komma rätt på hindret och bättre än enkelhinder när man vill testa lite högre hinder.

har hästen löshoppats mer än 1m, kanske ska löshoppa den igen?
har du hoppat mer än 1m? en minimal osäkerhet hos dig kan utlösa att hästen börjar vägra.
 
Sv: Hoppar inte högre hinder

Hon tvekar även vid löshoppning och jag har själv hoppat betydligt högre, så jag är aldrig osäker.

Fem och en halv an har jag aldrig testat, den kan jag testa :)
 
Sv: Hoppar inte högre hinder

hur gammal är hästen? började tänka på hur benen är på den om den får ont eller ngt, kanske ta in den på klinik och röntga benen och ev ultrajud för att kolla senorna.
 
Sv: Hoppar inte högre hinder

Tvekar den på 1m vid löshoppning så ska du nog se dig om efter en annan häst om du vill tävla!

Min häst kan också sticka undan ett hinder ibland men det är dom gångerna jag litar för mycket på att han ska hoppa och tappar kontakten med skänkeln. Men det borde din tränare ha sett?!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp