"Hoppar" in i traven..

L

lata_ungen

Rider en bruksnordis sen lite mer än ett år tillbaka och jag håller på och rider till själv. Det har gått jättebra med traven och han fattade enkelt rätt galopp även om man sprang iväg i galoppen sen. Men för ungeför två månader sen började han "hoppa" in i traven. En annan skulle nog säga att han haltar till, men jag varken ser eller känner av någon hälta, det blir när han ska börja trava och ska sätta ner vänster fram. Men bara första steget och sen travar han glatt på som vanligt. Men ibland börjar han trava som vanligt. Har honom som mitt projektarbete i skolan och ska rida LC:2 för domare 3 ggr, filma och se om det blir någon förbättring. Han kan ju inte så jättemycket så därför valde jag det programmet. En halv vecka innan jag skulle tävla tränade jag i paddocken och då fick jag inte vänster galoppen att funka som den gjort innan. Har svårt och se på honom vilken galopp jag har så det kan hända att det har varit så lite längre. Tävlade och jag fick inte vänster galopp då heller. kan "hoppningen" in i traven och den plötsligt svåra vänstergaloppen ha ett samband och kan det vara på väg att bli en låsning i bogen ? Eller kan det ha att göra med min sits ?

Jag har provat allt känns det som. Ställa utåt, vrida mej utåt så jag får fram vänster höft, fattat galopp i en sväng. Vet inte vad mer man kan göra. Har longerat i vänster varv för att se om det är han eller jag. visst fattade han vänster galopp men fattade höger några enstaka gånger också. Ska också be min kompis rida honom och se om hon får honom att fatta rätt galopp.

Någon som varit i liknande sitts eller har lite tips och råd på vad jag kan göra ?

Sv: "Hoppar" in i traven..

Jag har allmänt en häst som hoppar in i traven men det har med styrkan att göra. När jag rider ihop honom så bakdelen är på plats och bogarna inte skenar iväg och med en ärlig bjudning framåt blir övergångarna betydligt bättre. Det är som du beskriver bara det första steget som blir hoppigt sedan travar de på som vanligt.

Nu när jag har tränat mycket på övergångar är han betydligt bättre. Men vi har inte haft något liknande problem som du beskriver...

Min nordis har också samma "hopp" in i traven när han inte är med bakifrån, typ första traven under ridpasset. Sen när han är varm och mjuk och bakdelen är med så flyter det bättre. Kan det vara därför? Problemet med Galoppen kan jag tyvärr inte spekulera i.. men ta hjälp av en annan ryttare, som du själv skrev, för att se om han har samma problem då. Kanske det är din sits eller inverkan? Eller kanske han är stel i nån muskel?
Hoppas det löser sig!
Mia

Tack för svaren. Tror det är som ni skriver, att han inte har med bakbenen och då "hoppar" in i traven. Han gör det inte när jag håller ihop honom mer. Fick hjälp med galoppen här om dagen och problemet är att han skjuter in vänsterbogen och bara kastar sig iväg och då blir det fel galopp. Så jag skulle vara stark i vänsterskänkel och trycka ut bogen :S Nåt sånt. Men det blir nog bra det där. /Annika

Jag har ett kallblodssto som också brukar hoppa in i traven som du beskriver. Även ett annat sto av samma ras jag provred för några dagar sen gjorde så vissa gånger. Jag tolkar det som en reaktion på framåtdrivningen att den skuttar till när man börjar trava. Eftersom båda gick rent i traven sen tror jag itne det beror på smärta.

Varför får han inte med sig bakbenen, kan vara en bra fråga att ställa... Lycka till! :bow:

Nu är ju denna tråden inte helt färsk så det kanske inte är aktuellt längre men:
Eftersom att du har ridit honom så pass länge, dvs han har varit under träning en längre tid, och detta fenomen nyligen plötsligt uppenbarade sig så skulle jag först och främst låta vet.undersöka honom! Det är stor risk för att han är ofräsch på det ben som han inte vill skjuta på med. Att han även har börjat få problem i vänstergaloppen stärker enbart ännu mer mina misstankar.

Hade han gjort så ända från början så hade jag kunnat luta mer åt att det enbart rörde sig om styrka men det är inte det första jag tar för givet om det uppenbarar sig efter 10 månaders träning.

Att han inte känns halt för övrigt är tyvärr ganska vanligt. Hältor kan vara väldigt smygande och svåra att upptäcka. En van veterinär som gör böjprov, longeringsprov osv behövs oftast för att hitta hältan. Just vid "påskjutsproblem" brukar hältan sitta högre upp (knä, has, problem i länd etc)

Så jag hade som sagt gjort en vet. undersökning först och främst innan du går vidare med träningen.

Mitt Irish cob sto hoppade ocksp in i traven förr.. :)

Håller med dig. Smärta var det första jag tänkte på.
Om en häst har ont i ett av sina bakben, belastar den mer fram, vilket gör att den kan visa hälta i diagonala frambenet.
Precis så det vart på min häst. Han har fått upp en gammal skada i vänster has, vilket gör att han belastat höger fram något otroligt. Han haltar när jag försöker länga traven, och faller gärna in i galopp istället.

Skriver som Saigon, ta ut en veterinär och låt denne titta på hästen. Hittar den inget, ta ut en fyiso, equeterapeut eller kiropraktor som kan gå igenom hästen ordentligt, eller låt röntga hästen. Hoppas det löser sig!

Tänkte på liknande...
Min nordsvensk gjorde samma sak förut men "hoppandet" försvann när jag bytte sadel. Det var alltså en rörelsepåverkan från min gamla sadel som inte låg rätt.

Kan säga att min häst varken hoppar in i traven eller fattar fel galopp längre.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama