L
lata_ungen
Rider en bruksnordis sen lite mer än ett år tillbaka och jag håller på och rider till själv. Det har gått jättebra med traven och han fattade enkelt rätt galopp även om man sprang iväg i galoppen sen. Men för ungeför två månader sen började han "hoppa" in i traven. En annan skulle nog säga att han haltar till, men jag varken ser eller känner av någon hälta, det blir när han ska börja trava och ska sätta ner vänster fram. Men bara första steget och sen travar han glatt på som vanligt. Men ibland börjar han trava som vanligt. Har honom som mitt projektarbete i skolan och ska rida LC:2 för domare 3 ggr, filma och se om det blir någon förbättring. Han kan ju inte så jättemycket så därför valde jag det programmet. En halv vecka innan jag skulle tävla tränade jag i paddocken och då fick jag inte vänster galoppen att funka som den gjort innan. Har svårt och se på honom vilken galopp jag har så det kan hända att det har varit så lite längre. Tävlade och jag fick inte vänster galopp då heller. kan "hoppningen" in i traven och den plötsligt svåra vänstergaloppen ha ett samband och kan det vara på väg att bli en låsning i bogen ? Eller kan det ha att göra med min sits ?
Jag har provat allt känns det som. Ställa utåt, vrida mej utåt så jag får fram vänster höft, fattat galopp i en sväng. Vet inte vad mer man kan göra. Har longerat i vänster varv för att se om det är han eller jag. visst fattade han vänster galopp men fattade höger några enstaka gånger också. Ska också be min kompis rida honom och se om hon får honom att fatta rätt galopp.
Någon som varit i liknande sitts eller har lite tips och råd på vad jag kan göra ?
Jag har provat allt känns det som. Ställa utåt, vrida mej utåt så jag får fram vänster höft, fattat galopp i en sväng. Vet inte vad mer man kan göra. Har longerat i vänster varv för att se om det är han eller jag. visst fattade han vänster galopp men fattade höger några enstaka gånger också. Ska också be min kompis rida honom och se om hon får honom att fatta rätt galopp.
Någon som varit i liknande sitts eller har lite tips och råd på vad jag kan göra ?