Hoppar han av för tidigt?

Sv: Hoppar han av för tidigt?

Tigertofflan skrev:
Har haft så mycket problem med min häst, då han hoppar av alldeles för tidigt många gånger. Han blir helt enkelt för ivrig. Vi har jobbat mycket med låga kryss med galoppbommar framför, med studs och massor med sådana saker för att han ska lugna ner sig och lyssna mer på mig.

Hoppade honom i förrgår och tyckte att det gick ganska bra. Han var oerhört pigg och det blev lite hopp på stället och sådana saker, men till frågan, hoppar han fortfarande av för tidigt? Jag känner att jag blivit så pass hemmablind att jag inte vet om han bör komma ännu närmare hindret.

102lddu.jpg

(Detta är alltså ett kryss, ingen oxer. Bommarna ligger på det "högra" hinderstödsparet)

Tidigare har det mestadels sett ut såhär, så visst har det förbättrats.
http://i4.tinypic.com/102ld0m.jpg
http://i4.tinypic.com/102ld2v.jpg

jag tycker att han hoppar för långt ifrån, prova att lägga en travbom framför och trava in mot hindret!!

jag igen...
kommer med ett banbrytande tips:banana: rid an hindret i galopp:banana: ja .. seriöst..

TIPS I GALOPP;
* ställ en paralell oxer på kortsidan på "medellinjen", oxern bör ligga snäppet under den höjd du brukar hoppa ( ok med 40-80 cm)
bredden bör ej vara längre än 10 cm bredare än vad hindret är högt

Här rider du sedan på en stor volt, i galopp, har du hjälp är det det ultimata.. Ställ ut hinderstöden, galoppera 2-3 varv, be vän lägga ut bommarna på marken, rid 2-3 varv, lägg upp ett kryss, rid 2-3 varv, lägg upp oxern, rid an det i samma lugna tempo, 2-3 varv... Ta tillfällena då vän fixar med hindret att skritta på lång tygel, var lugn och "samlad"... ta tygel & fortsätt..

* använd dig av 5 1/2 ev. studs i tre hopp, samma här - höjd snäppet under det du brukar & höj sedan lite succecivt

Här rider du "snett igenom spåret", rid i galopp på spåret, när det känns ok så rider du in på en volt och ut igen, samma sak på nästa kortsida, känns det som ni är "ett" så ställer du honom som då du red in på volten men du rider an hindret i stället, sätt dig ner efter sista hoppet och sakta ner till trav innan du kommer ut på spåret igen..

* cavaletti-galoppbommar

lägg galopp-bommarna "cavalettin" på långsidorna, 4 st sedan ett kryss/ rätt uppstående, likadant på båda långsidorna alltså - mät så att det är några meter innan och några meter efter... Hoppa runt banan nån gång, rid lite markarbete medens din vän byter plats på bommarna innan hindret (så att du kan ta det i andra varvet oxå...)

hoppas du förstått mina tips:bump: ...

andra tips är; rid kontinuerligt för tränare som kan hjälpa dig från marken samt hitta ett ställe som anordnar löshoppning under ordnade förhållande ( många tror att det ska gå fort som fan & att ju högre de hoppar desto bättre)

råkade svara nicodemus... menar att ovanstående inlägg är till trådskaparen..

Ämelie skrev:
höja gör man ju bara med häst och ryttare som är redo för det förståss ;) min häst som gått 140 hoppningar får vi göra så på ibland och då funkar det ju, men skulle aldrig få för mig att göra det på en oruttinerad häst.

Fast min poäng var nog att även hästar som går 160 eller mer ska var lydiga på backen. Man ska inte behöva höja för att få hästen fokuserad (på vad du vill).
Ä ven en svårklasshäst tränar man i lydnad på låga hinder. Gör man inte det så är problemet kvar. Min poäng var alltså att du ska inte behöva ta till sånt som höjning, din häst ska lyda dej oavsett hinderhöjder.:smirk:

oopsie skrev:
Säkert har nån svarat det eftersom jag inte läst allt:

Trava mot. Tarvbommen kan varieras ca 2.50-3.00, då bestämmer du avsprångspunkten. MEN ha flera cavalettibommar innan. Fyra bommar, sen 2.80-.2.90 kanske, sen hinder. Då måste han trava igenom bomserien och kommer rätt på hindret. Troligen är hästen osäker på när och hoppar av "för säkerhetssskull".
Den måste hitta självförtroendet att våga vänta och bestämma en bra punkt. Sen underar jag, lutar du fram långt innan hindret? Det kan vara en annan orsak. Andra stannar om man gör det.

jag har fått lära mig att mellan travbom-hinder ska vara dubbelt så långt som mellan vanliga travbommar...

trådskaparen kan lägga ut 5 travbommar med ca 1,20-1,30 mellan (är det stor häst? stor/liten trav spelar in... prova dig fram till det som är bra). när han går bra över det tar du de två sista bommarna o lägger upp till ett kryss, och därmed får du ca 2,40-2,60 mellan sista travbommen o hindret, det brukar vara alldeles utmärkt avstånd för stor häst!

FeatherCloud skrev:
jag har fått lära mig att mellan travbom-hinder ska vara dubbelt så långt som mellan vanliga travbommar...

trådskaparen kan lägga ut 5 travbommar med ca 1,20-1,30 mellan (är det stor häst? stor/liten trav spelar in... prova dig fram till det som är bra). när han går bra över det tar du de två sista bommarna o lägger upp till ett kryss, och därmed får du ca 2,40-2,60 mellan sista travbommen o hindret, det brukar vara alldeles utmärkt avstånd för stor häst!

Nja, det beror på vad du vill uppnå, du kan variera avståndet och ändra avsprångspunkten utifrån behov. Ligger den för nära kanske denna storhoppande häst tar bom o hinder i ett.

det tror jag ska mkt till...
kommer man i trav och får den fokuserad på bommarna genom att först rida BARA travbommar bör det gå bra, har det alltid gjort för mig.

oopsie skrev:
Fast min poäng var nog att även hästar som går 160 eller mer ska var lydiga på backen. Man ska inte behöva höja för att få hästen fokuserad (på vad du vill).
Ä ven en svårklasshäst tränar man i lydnad på låga hinder. Gör man inte det så är problemet kvar. Min poäng var alltså att du ska inte behöva ta till sånt som höjning, din häst ska lyda dej oavsett hinderhöjder.:smirk:

Håller klart med, men även om hästen lyder ryttaren så måste hästen lära sig att backa upp själv ibland. Utan att ryttaren ska behöva backa hästen mot hinderna och lägga hästen rätt exakt hela tiden, hästen ska kunna bedömma lite själv och med ett högre hinder så backar de flesta hästarna upp sig ibland, så det kan vara bra att ta till som en knep... men självklart så ska hästen kunna hoppa små hinder utan att rusa också. Det är ett knep att få hästen att tänka och rätta sig själv när det blir fel. Det handlar alltså inte så mkt om ryttarens inverkan utan att hästen ska lära sig.

hade samma problem för ca 2 ½ år sedan m min häst..
nu har jag inte läst andra inlägg så jag vet inte om jag skriver samma sak som ngn annan..
men mina tips är att du ska hoppa hästen i en vääldigt samlad galopp..försök att hålla ut så mkt som möjligt och tänk "ett galoppsprång till"..det ska alltså vara JÄTTE samlad galopp,hästen ska komma nära hindet (som är ca 50 cm + högt bara,hästen sk hoppa av lika långt ifrån hindret som hindret är högt)

sen kan du även här om du ska hoppa högre-lägga 2-3 st galoppbommar före hindret..då kommer hästen automatiskt galoppera och sedan hoppa av rätt efter sista markbommen.

sedan kan du även köra så att du har travbommar in till en 3 studds serie och så efetr 3-studdsen så blir det en oxer du hoppar ut på..du har då m 7 m mellan sista studdshindret och till oxern -ca 2 språng- sedan efetr varje hopp så flyttar du den närmaste "hinderstödet" på oxern in mot sista studshindret-detta gör du tills du Bara har 4 m mellan ! alltså ett väldigt tajt galoppsprång..det kommer givetvis vara ca 1½ m "lång"oxer att hoppa över,men det klarar hästen lätt!

detta är skit bra övningar för hästar som hoppar av för tidigt.
hoppas du förstog den sista övningen,lite svårt att förklara men hoppas du förstår..undrar du över ngt så är det bara att skriva...
om inget annat så finns det säkert ngn tränare till hjälp;)

Lycka till/ Nikkis

Senast ändrad:

mataii skrev:
samla upp honom precis efter.
fast man ska låta hästen gå ca 2 språng efetr ett hinder innan man samlar upp den igen-annars blir det massa ryck i munnen och hästen blir obalanserad om man samlar upp så fort efetr ett hinder;)

Jag ser en bom framför hindret på ett väldigt konstigt avstånd. Om du travhoppar ligger bommen alldeles för långt ifrån. 2 -2.30 meter från hindret blir bättre. Om du galopperar på hindret är du mer hjälpt av att ta ett galoppsprång efter bommen. Det avstånd du har på bilden hade funkat på en kortgalopperad häst som gymnastik men för din häst blir det för svårt. Dra ut den en halvmeter så gör du det lättare för honom.

jag övade bort detta genom att travhoppa oxer mkt... lär sig att lugna ner sig.. funkade utmärkt

ja .. hur har det gått , har ni provat några tips?

Bara en liten fråga: Hur är hästen i dressyren/markarbetet?
Jag kan ingenting om hoppning, men grunden är ju att hästen fungerar, går i en bra form och en lydig "på marken" innan man börjar hoppa.

Nirak

Man kan tänka att hästen ska hoppa av lika långt ifrån som hindret är högt, så ja han hoppar av för tidigt. Rider du för tränare? :)

Jag snor åt mig sista knappen...

Tack för alla jättebra tips! :bow: De ska definitivt provas allihopa! Dessvärre har det inte direkt varit väder för, eller så har jag inte haft tid till någon hoppning, men jag ska ta tag i det i veckan! :)

NiraK: I dressyren går han bra, markarbetet till viss del likaså, det är bara i hoppningen han blir överhet och "på".

TheDot: Jag rider för tränare i dressyren, inte i hoppningen. Tycker att vi ska få rätt på lite mer grundläggande saker innan vi tar tag i hoppningen på mer allvar.

jah, den hoppar lite långt ifrån jah...

Okej, men vi vissa fall är det bra o börja från grunden i hoppningen också för tränare, så man inte börjar bygga på nåt som är fel, (säger inte att du rider fel) men man kan tänka sig för. Lycka till! :)

Helt klart! Ska se om vi kan hitta någon efter betet! :) Kan helt klart vara värt med hjälp :)

Liknande trådar

Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka! :D Det här med hoppning är ju bara så himla roligt! Och jag fattar inte varför jag inte har tänkt på...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag fick en dressyrhäst förra året som jag nu utbildar vidare. Han är 5år och är "ren" dressyrhäst. Jag har aldrig hoppat honom under...
Svar
4
· Visningar
2 376
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka