Hoppar för högt...

Jempan

Trådstartare
Vad ska man göra för att hästen inte ska hoppa för högt över hindret? Har en travare som tycker d e superkul o hoppa vare sig d e 120 eller 30 cm... Känns som att hon hoppar 180 vilket som, va ska man göra för att få henne "lägre" i språnget? :crazy:

Sv: Hoppar för högt...

Hej, hästar som överhoppar sig är oftast osäkra på var de har sig själv och tar i lite extra för att inte slå i. Träna mycket på att bara ligga och rulla på småhinder så att han/hon lär sig taxera och hitta sig själv över hindren. Ett kryss på mitten och åttvolter över är ett enkelt sätt.

Är hon inte hoppad så mkt så kommer det nog med tiden ska du se. Så var det för min unghäst när vi började hoppa, men efter ett tag lärde han sig att inte överhoppa sig, så det kommer nog med tiden.

Haha inte alltid.
Knasfian som jag tävlar är 10 år och hoppad ganska mkt.
Kan säga att på låga hinder hoppar hon knappt, men när det är typ 70 cm så hoppar hon iaf en halvmeter över.
Och på tävling överhoppar hon sig något så in i...
Det är lite svårt att sitta kvar men det är bara att kämpa på.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023