Hoppande Islandshäst!

Gullan86

Trådstartare
Min Islandshäst på 130cm älskar att hoppa och jag har mestadels hoppat terränghinder ute i skogen, han bjuder alltid jättefint och skulle aldrig få för sig att springa vid sidan eller vägra.

Jag har nu tillgång till en bra ridbana med hinder och tänkte lära honom hoppa lite mer, för allt handlar väl om styrka och teknik/avståndsmätning när man börjar höjdhoppa?

Innan har vi hållt oss på 30-50cm hinder typ.

Han älskar att löshoppa och jag behöver inte ens ha infångare utan han hoppar glatt själv.

I söndags testade jag på lite cavaletti(orkade inte ta fram riktigt hinder då)

Hur högt tror ni detta blev?
dsc_0220_61209637.jpg

dsc_0232_61210473.jpg

Vad tycker ni om hans teknik?

Jag tycker det ser ut som att han behöver någon avsatts bom så han kan lära sig mäta avståndet vad tycker ni? hur lär man dem mäta av på bästa sätt när hindren blir högre?

Sv: Hoppande Islandshäst!

Detta på bilderna var troligen det högsta han hoppat hittils(löst) jag har inte haft möjlighet att låta han hoppa högre då jag bara haft kvistar till hinder innan typ.

Jag vill inte att han ska bli rädd eller tycka att han inte klarar hindren utan vill att han ska bli starkare och verkligen med god marginal klara hindren utan att han måste slita ut sig helt för då är det risk att man tar på hans självförtroende som ibland kan vara lite känsligt.
För kan säga att eftersom han aldrig höjdhoppat innan så blev det lite utav en chock för han när jag höjde från en cavaletti till två st så han slog emot lite vilket han aldrig varit med om förr så då blev han vad jag uppfattade det som, sur och kickade/bockade efter hindret? som att han blev arg för att han inte klarade det, speciellt när det revs, har ni varit med om det?
jag tycker det känns lite negativt då eller?
så jag lät han bara hoppa det höga 2-3gånger sedan sänkte jag.
Han klarade det första gången sedan rev han de två andra gångerna vilket inte heller kändes så bra, men han är tjock och inte så bra tränad så...

Hur ska man träna upp han på bästa sätt?

Hur tycker ni att jag ska lägga upp det?

Såhär hoppar han med ryttare:
dsc_0132_61207110.jpg

28953038.jpg

men ibland är det som att han tycker detta är fjutt hinder för då kan det bli såhär:
28953001.jpg
hihi har han inte precition så säg, den lilla korta bommen hihi, när han löshoppades med de korta "pinnarna" så siktar han alltid in sig inte en gång har han sprungit på sidan.

ni får gärna kommentera min sits med. Men rider i en dressyr sadel med långa läder så:angel:.

jag har bara hoppat såhär lågt på "bana" hittils som jag har bild på då jag som sagt inte vill att han ska ta ut sig och tycka att det är tråkigt/jobbigt.
han är lite segare på bana speciellt uppsuttet men löshoppningen älskar han.

Här syns kanske lite hur han "mäter av"
dsc_0170_61207665.jpg

dsc_0171_61207818.jpg

dsc_0172_61208107.jpg

Ser det bra ut eller kommer han för nära?

Ni lär säkert tycka att jag är idiot som låter han löshoppa med träns och sadel så jag förklarar mig direkt.
Detta var när vi red förbi paddocken så han fick bara hoppa några snabba gånger sedan red vi vidare och då tyckte jag det var onödigt att sadla och tränsa av. såg till att träns stigbyglar osv satt bra.

Senast ändrad:

23291928.jpg
här är en äldre bild med.

Hur brukar ni göra när ni löshoppar? låter ni hästen hålla ett högre tempo i galoppen vid högre hinder och ett lägre tempo vid lägre hinder? eller ska man inte låta dem:
dsc_0218_61209461.jpg

utan mer:
dsc_0164_61207433.jpg
???

Målet med detta är att träna upp min häst med en rolig träningsform som han älskar, jag vill att han skall fortsätta gilla detta så det får inte bli ett tvång/för jobbigt eller för svårt för honom.
Meningen är inte att jag ska tävla och så för jag är väl för stor för en häst på 130cm för den delen? På vanliga hopptävlingar alltså?
Men eftersom han gillar detta kanske det är en bra träningsform att stärka bakben, rygg, mage och ja banta bort lite eller vad tror ni?
galoppen borde ju stärkas med?

Det hade varit roligt om vi kunnat göra galoppombyte, hoppa en lättare bana och att han smidigt och lätt kan hoppa lite högre hinder vid löshoppningen.

vad tror ni om det?

Måste tillägga att han hoppat 130cm en gång ut över ett staket och ner för en backe, inte så bra kanske men uppenbarligen klarade han det jättebra för han hade ingen vidare satts heller(liten hage).

mycket svar tack!:)

Senast ändrad:

Så länge han tycker de e kul så är de väl bara hoppa på, har själv hoppat en islandshäst en gång i tiden faktiskt, iofs sjukt många år sen men ändå! Vi startade en clear round på 75 o 90 cm. De kom in en trippelbarr i 90 o de var me nöd o näppe han tog sig över haha;) Men han tyckte de var jätte kul!
Utöver detta har ja ingen som hellst erfarenhet av att just lära islandshästar o hoppa men bilderna o dömma tycker ja de ser bra ut;)

ser ut som du har en bomlös sadel? Den ska du absolut inte hoppa i. Sen behöver du korta dina läder rätt rejält.
Börja med att trava o galoppera över bommar.
När ni börjar hoppa hinder är det vikigt att du försöker att lära dig att se avståndet så att du kan hjäpa hästen att komma rätt, inte bara sparka på o hoppas att hästen ska lösa det själv.
En bra tränare är guld om man inte är så van själv.
5 1/2 gör att hästen kommer rätt o ger bra självförtroende.

Använd två hinder när du löshoppar. Ett pluttehinder och sen ett (eller två) galoppsprång till själva hindret.
På så sätt hjälper du hästen att hoppa med bättre förutsättningar.
Hästen ska gå i ett bra tempo/samma tempo både på låga och höga hinder.
Springer den av sig själv så behöver man ju bara stödja den, det är viktigt att aldrig bli jagande.

Att hästarna bockar eller liknande första gångerna de slår i hinder är absolut inget ovanligt. Det gör nog de flesta hästarna.

Sen när du ska hoppa uppsuttet så måste du korta lädren ordentligt och ge mycket mer eftergift i handen!
Är du själv inte så hoppvan så är det viktigt att du bara gör väldigt enkla övningar om/när du inte hoppar för tränare.
5½an är bra, eller bara två hinder i följd med x antal galoppsprång mellan hindren.
Det tyckte jag kändes bra med min häst. Typ 4-6 galoppsprång, då får man lite tid på sig att "tänka" och träna sitt eget öga också :)

Tänk även på att när du ska hoppa "ordentligt" så är det viktigt att hästen redan ÄR i god kondition.
Att hoppa små hinder och lite gymnastik när man håller på och bygga upp muskler är bra, men att hoppa mycket när hästen är tjock och omusklad tycker inte jag är någon bra idé :p

Lycka till med hoppandet :)

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 395
Senast: Mustang
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 532
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Jag har en islandshäst som jag gärna vill hoppa lite med! Har ridit ponny/stor häst förut, egentligen största delen utav min "karriär"...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: dengra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka