Casteloro
Trådstartare
Min häst är full av kraft och energi, särskilt när det kommer till hoppning. Hon är en sådan som skjuter ifrån med rygg och bak på ett sådant sätt som hopphästen ska göra, hon skulle kunna sköta allting alldeles på egen hand och det vore bara för mig att hänga med om jag bara slappnade av. Är den här något osäkra individen som hopptränar på låg höjd då jag inte tycker att jag är redo för 90-100 cm eller mer ännu. Mycket beroende på att jag haft svårt att kunna slappna av före hindret, vilket förstås resulterat i att det ibland varit svårt att ens styra på 50 cm då min häst blir så laddad och vill mer än mig. När jag väl vågat så har jag över och efter hindret tidigare liksom pustat ut och glömt allt vad kontroll och fokus heter.
Nu börjar det släppa och jag har kommit så långt att jag tänker att jag måste kunna rida ihop min häst efter/mellan, särskilt om jag ska kunna rida en bana utan att forcera allt i vår väg liksom. Hur gör man? Ned med handen, fokusera på vägen? Jag vet inte riktigt, men i dagsläget så tar jag tillbaka henne alldeles för mycket med tygeln och det med hög hand, vilket inte blir så bra. Vill kunna ha ett bra flyt och vara följsam. Hon kan ju mer än mig uppenbarligen, men jag vet att hon i princip alltid varit så att hon vill ta saken i egna händer och blir för het. Hon har inte gått många felfria klasser vad jag vet, just för att det blir svårt att rida ihop henne.
Vad tror ni, förstår ni vad jag menar och går vårt "problem" att lösa?
Nu börjar det släppa och jag har kommit så långt att jag tänker att jag måste kunna rida ihop min häst efter/mellan, särskilt om jag ska kunna rida en bana utan att forcera allt i vår väg liksom. Hur gör man? Ned med handen, fokusera på vägen? Jag vet inte riktigt, men i dagsläget så tar jag tillbaka henne alldeles för mycket med tygeln och det med hög hand, vilket inte blir så bra. Vill kunna ha ett bra flyt och vara följsam. Hon kan ju mer än mig uppenbarligen, men jag vet att hon i princip alltid varit så att hon vill ta saken i egna händer och blir för het. Hon har inte gått många felfria klasser vad jag vet, just för att det blir svårt att rida ihop henne.
Vad tror ni, förstår ni vad jag menar och går vårt "problem" att lösa?