Hoppaktuen - kraftfull häst som blir lite för på?

Casteloro

Trådstartare
Min häst är full av kraft och energi, särskilt när det kommer till hoppning. Hon är en sådan som skjuter ifrån med rygg och bak på ett sådant sätt som hopphästen ska göra, hon skulle kunna sköta allting alldeles på egen hand och det vore bara för mig att hänga med om jag bara slappnade av. Är den här något osäkra individen som hopptränar på låg höjd då jag inte tycker att jag är redo för 90-100 cm eller mer ännu. Mycket beroende på att jag haft svårt att kunna slappna av före hindret, vilket förstås resulterat i att det ibland varit svårt att ens styra på 50 cm då min häst blir så laddad och vill mer än mig. När jag väl vågat så har jag över och efter hindret tidigare liksom pustat ut och glömt allt vad kontroll och fokus heter.

Nu börjar det släppa och jag har kommit så långt att jag tänker att jag måste kunna rida ihop min häst efter/mellan, särskilt om jag ska kunna rida en bana utan att forcera allt i vår väg liksom. Hur gör man? Ned med handen, fokusera på vägen? Jag vet inte riktigt, men i dagsläget så tar jag tillbaka henne alldeles för mycket med tygeln och det med hög hand, vilket inte blir så bra. Vill kunna ha ett bra flyt och vara följsam. Hon kan ju mer än mig uppenbarligen, men jag vet att hon i princip alltid varit så att hon vill ta saken i egna händer och blir för het. Hon har inte gått många felfria klasser vad jag vet, just för att det blir svårt att rida ihop henne.

Vad tror ni, förstår ni vad jag menar och går vårt "problem" att lösa?

Sv: Hoppaktuen - kraftfull häst som blir lite för på?

Hoppa låga hinder ganska ofta tills du lärt dig slappna av. Är hindren på 70 cm sliter det inte särskilt på hästen. Hoppa på volt eller bygg "evighetsslingor" där du kan rulla på i all evinnerlighet om det skulle behövas, tills du slappnar av och känner att du har full koll. Då saktar du av, pustar och gör något annat tio minuter, sedan rullar du på hindret/en igen tills känslan infinner sig igen. Fokusera på din andning, när man spänner sig glömmer man ofta bort att andas och då blir man ännu mer spänd.

Tänk på att du ska hoppa på utandning, alltså när avsprånget kommer ska du andas ut, gör så tills du behärskar det och det går av sig själv, då kan du tex börja hoppa på inandning, då brukar man få lite bättre tryck i hästen, men så länge du känner att du spänner dig ska du andas ut.

Träna på att hoppa på olika "växlar" på en volt med ett litet hinder, typ sockerbitar. Treans växel är språng som du anser är normala, 3,5-meter språng. Växla upp till fyrans växel, då ska det vara längre språng, ner till tvåan, osv. Den här övningen lär dig att rida mer sätet och tanken. När du ska växla ner får du inte trycka på bromsen, du ska snarare släppa på gasen, tänk dig in i en rytm, så brukar hästen hitta den.

Lär dig lita på att det inte gör något om det går lite fort på små hinder, hoppa gärna ibland (inte alltid) på fyrans eller kanske tom femmans växel, men det är DU som växlar, inte hästen. Om du blir bekväm i att hoppa i lite törre galoppsprång kommer du att träna bort kontrollbehovet du har med handen. Lycka till!

Sv: Hoppaktuen - kraftfull häst som blir lite för på?

Ett litet knep jag har för att inte handen sak fara iväg allt för mycket är att hitta ett bara läge för handen innan det är för sent och sen tar men ett litet tag i manen där. Då känner man direkt när man är påväg att glida ifrån sitt optimala läge men det är samtidigt lätt att släppa manen om man vill flytta handen.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 410
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 816
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar