Hoppade in i spegeln

Ela

Trådstartare
I går var jag in och longerade min unghäst i ridhuset, allt gick bra men så fick hon ett ryck och bockade och drog.
Tyvärr tappade jag henne med linan och hon sprag lite, sen tog hon sats och försökte hoppa ut genom spegeln :crazy:
Spegeln gick givetvis i tusen bitar och hon fick lite småsår på mulen, det värsta verkar vara hennes knä :cry: väntar på att mamma ska komma och ta barnen nu så ska vi till ATG och röntga. Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt. Allt känns så himla dumt och onödigt :cry: Skönt iaf att man har vänner som ställer upp och följer med :bow:

Undra vad som hände med spegeln, måste jag betala den? Eller har de egna försäkringar? Kanske har jag någon försäkring som täcker ? Hemförsäkringen eller hästens (IF) kanske?
Vad tror ni?

Just nu är iaf det viktigaste att min älskling blir bra, jag är så orolig.

Vet inte vad jag ville med denna tråden kanske bara skriva av mig lite. Moderatorn får flytta den om jag lagt den fel.

Sv: Hoppade in i spegeln

Just detta är anledningen till att man ALDRIG skall ha vanligt spegelglas i ridhus, många hästar har fått sätta livet till.

Efter en sådan olycka är det dessutom så att det oftast inte räcker med att bara sätta upp en ny spegel utan har glaset gått sönder så finns det ofta även i underlaget vilket gör att man även får byta underlag vilket inte är billigt, räcker med att där är en skärva kvar i underlaget för att det skall kunna sluta illa om en häst har otur och trampar in den i strålen.

Med alla de varningar man har gått ut med vad gäller att använda vanligt spegelglas efter det stora antal olyckor som hänt så är det nästan så man tycker att ridhusägaren som är så oansvarig skall få stå för kalaset själv (så kanske de lär sig den hårda vägen och i stället sätter upp den nya typen av okrossbara speglar) men tyvärr för din del så är det nog inte så utan du får nog glatt öppna plånboken, det du kan kolla är om det på någotvis kan gå på din egen drulleförsäkring (som man brukar ha i hemförsäkringen) iom att det var en olyckshändelse och du inte medvetet gjorde det dumma misstaget att släppa lös en häst när det fanns en ej övertäckt spegel.

Lite KL
Många försäkringsbolag har hårda regler för vad de ersätter när djur har tagit sönder något. Har fått erfara det själv:crazy:

Skulle tro att den som äger ridhuset har det försäkrat, möjligen kan du få stå för självrisken. Otur att det gick som det gick för er, hoppas att din häst inte fått några bestående skador av det.

Även om det pratas en del om att hästar försöker hoppa genom speglarna så hör det ju knappast till vanligheterna, det är heller inte så lätt att avgöra vilken typ av material speglarna är gjorda av om man inte själv äger ridhuset.

Undra vad som hände med spegeln, måste jag betala den? Eller har de egna försäkringar? Kanske har jag någon försäkring som täcker ? Hemförsäkringen eller hästens (IF) kanske?

Jag tror inte att hästförsäkringen träder in i det här fallet.
Antingen har klubben/ridhusägaren egen försäkring och då kanske du får betala självrisken, eller så blir det din hemförsäkring (ansvarsdelen) som är tillämplig. Kolla med ditt försäkringsbolag.

Immer

Hej, och tack för svaren :bow:

Nu har vi iaf kommit hem och hästen verkar ha klarat sig undan med lite skärsår och blotta förskräckelsen. Hon är röntgad lite överallt med de hittade inget, tack och lov.

Jag ska ta och höra med mitt försäkringsbolag, men vet och även några andra jag pratat med var ganska säkra på att ridskolan själv bör ha en försäkring som täcker sådant här. De trodde inte ens att man behöver stå för självrisken i och med att man hyr ridhuset och betalar en avgift för det. Men jag hoppas att jag iaf "bara" får betala självrisken.

Just detta är anledningen till att man ALDRIG skall ha vanligt spegelglas i ridhus, många hästar har fått sätta livet till.

Även veterinärerna på ATG påpekade detta att det borde vara förbjudet med speglar av denna typ.

Pratade precis med mitt försäkringsbolag och de sa att det var min ansvarsförsäkring som isf kunde ersätta spegeln, men endast om jag brustit i mitt ansvar allså varit vårdslös och inte följt säkerhetsföreskrifterna.

Men nu longerade jag vilket är tilllåtet i ridhuset, sedan blev hon av någon anledning rädd och jag tappade henne (möjligtvis bristande anvar, men det händer att hästar blir rädda och man ramlar av, tappar dom osv) Mitt försäkringbolag trodde iaf inte att jag blev tvungen att ersätta den utan att riskolan själva ska ha en försäkring som täcker likande skador. Så på min beskrivning till honom så ansåg han att riskolan själva bör stå för detta.

Du hade tur!

Vet att det hänt att hästar skurit ådror i halsen vid sådana här olyckor...

Och jag kan tycka att alla som har ridhus (som inte är privat) ska tillhandahålla gardiner som man kan dra för när speglarna inte ska användas, tex vid löshoppning.

Ja visst låter det fånigt, gardiner... men folk fattar vad jag menar, hoppas jag... och det Är vanligt förekommande ed gardiner som kan dras för, just pga att hästar kan göra det som hände dig TS.

Varje seriös ridklubb/förening med ridhus borde ta sig en funderare på denna typ av olycka och fundera även på om de är villiga att riskera att inte ha något som kan dras för, vid longering och löshoppning...

Fan va hemskt.. Min häst har åxå den tendensen att vilja fly in i speglarna.. Nu har vi säkra speglar i ridhuset men visst är det läbbigt.
Tycker nog att alla ridhus med speglar borde ha ngn form av övertäckning typ rullgardiner som det bara är att dra ner och säkra ifall man vill löshoppa eller på annat sätt ha sin häst lös i ridhuset.
Man minimerar ju risken betydligt att ngt sånt ska hända då.
Lycka till med din häst och hoppas att hon klarade sig!:)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 788
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama