hoppa tova!!

T

TovaTut

Hej!

Nu har jag ridit min lilla nordsvensk Tova ett tag och det är dags att börja hoppa:bump: . Jag har skrittat och travat henne på volt men vete sjutton hur ja ska bära mig åt för att göra galloppfattning med henne i paddock på ett kontrolerat sätt?? Förslag?
Något annat jag gjärna vill ha tips och råd om är hoppning med nordsvensk, Tova är en väldigt liten norsvensk (145) men jag som är van vid halvblod skulle uppsakatta lite råd om hur jag ska gå till väga för att lära henne. (Är en rockie på att rida just nordsvenskar)

Tack alla snälla söta!!:banana:

Sv: hoppa tova!!

Hejsan! Jag har själv haft två "ohoppade" nordisar och det jag har gjort är väl att börja med bommar för att sedan höja hindret en aning, hålla hästen mellan skänklarna och styra mot det. I början kommer den antagligen att riva men då får man inte ge upp, till slut lär sig hästen hur den ska hoppa för att klara hindret. Att hoppa nordisar skiljer sig faktiskt inte så mycket från att hoppa med andra hästar som du verkar tro? Lycka till! Kram Bea.

Hej!
Jag har en fantastisk kille som är frieser/ardenner ca 160cm hög och väldigt tung och fyrkantig men han kan hoppa! Det är egentligen för svårt för honom med hoppträning men han gör det med hjärtat! (+att jag JUBLAR varje gång han hoppar) Han har hoppat i ungefär 1½ år nu och hans största merit är att klara en oxer på 1m samt hoppa felfritt i en clearround på 60cm. Jättebra:love:

Så din lilla häst kommer nog också kunna hoppa, löshoppa lite först. Jobba med bommar och cavaletti. "Hoppa" över cavaletti. Tag med en polare och hennes häst ut i skogen. Bygg ett litet hinder med hjälp av slanor, som lätt kan rivas, och hoppa efter din kompis med ett lagom avstånd. Jag gjorde mycket sån med min, det funkade. Men sen beror det ju också på hur hästen är, min var livrädd för hinder först men blev pigg och stark när han "kom på" att han verkligen kunde hoppa efter typ ett år. Kallblod är ju också individer precis som halvblod..

Jag har longerat mina kallblod och varje gång de ska galoppera så använder jag rösten och ber om "gaaaaaloooop". Sen använder jag rösten även när jag sitter på och lägger samtidigt till galoppskänkeln. Nu funkar det utan röst, men vill jag ha direktrespons så använder jag fortfarande rösten.
Mina älskar att hoppa, ena hoppar bana 110 cm och den andra är på 70 cm´s bana. Att sätta upp en lågt hinder med en galoppbom framför är en bra början, flera låga hinder (studdshinder) efter varandra.
Lycka till!

Tack allihopa för alla bra svar! Har börjat hoppa henne nu och det går jättebra, började med löshopp. Har tillåmed anmält oss till en minitävling som våra grannar har (clearround) :love:

När jag skulle lära min nordsvensk att fatta galopp i paddocken ökade jag traven några steg innan och gav galoppskänkel på kortsidan vid a/c och drev mer eller mindre på tills det blev galopp. när det blev galopp fick han en klapp direkt sen saktade jag av innan långsidan slutade och fattade ny galopp på den nya kortsidan igen. då har hästen fått upp bjudningen och börjat förstå att man ska galoppera och det går lite lättare.

Har mest hoppat ute med min då både han och jag tycker det är mycket roligare och han bjuder på av sig själv + att han hoppar mycket bättre ute än "inne".

Lycka till med galoppen och hoppningen :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Sirap
·
Hästvård Jaha då var det dags igen. Har under hela förra vintern och våren rehabiliterat min pålle från en skada på dels gaffelbandet dels på...
Svar
7
· Visningar
1 842
Senast: gicageli
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar