Hoppa med kanin

Träna ca 3 mån, tävling är inte godkänt före 4 mån, för längd & höjdhopp 8 mån.
Man börjar i lätt klass dvs 25 cm och vinner sig uppåt i klasserna o därmed höjderna, max är elitklass på 50 cm.
På träningar börjar man på 10 cm och upp till 25-men disciplin är viktigare än höjden i början. Dvs springa rakt fram med jämn fart o inte putta ner hinder med nosen osv. Inte vända sig om heller.

Och det viktigaste: Låt kaninen ta sin lilla tid på ig. stressa den aldrig. blir det fel, så börja om igen. Tålamodet är din bästa vän, när det gäller att träna kaninhoppning.

Har själv en omplaceringskanin, som när hon kom tll mig var den aggressivaste kanin jag någonsin träffats. Hon hade varit med om mycket, den lilla kaninen. Vi var osäkra på om vi någonsin skulle kunna få henne att lita på människor, och att hoppa med henne var det inte tal om.
Idag är Cissi världens snyggaste, snällaste, keligaste kanin. Hon litar blint på människor, kan springa lös på tomten, och springer till och med fram och nosar på folk som går förbi. och hoppningen har vi också börjat med så smått. Hon hoppar jättefint, men blir lätt stressad när hon inte förstår vad jag vill.
Om jag inte fått den hjälp jag fått med henne, samt haft en ängels tålamod, fast jag många ggr bara skulle velat ta bort "kräket", så hade vi aldrig klarat henne...

Så kom ihåg det. Aldrig skrika, vifta eller stressa... kaninen är din bästa vän, även om den inte vill hoppa!!

Jag började träna min kanin när den var ca 5 månader men man kan nog börja lite tidigare. Jag tränar inte så jättehöga hinder... 20-30 cm... Om man har en kanin som går i lätt klasser ska man inte träna på högra höjder tycker jag. Då kan kanin börja slarva på låga höjder...

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
525
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
541
· Visningar
12 777
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar