Hoppa in slarvig unghäst.

karolinakempe

Trådstartare
hej!

Jag skulle vilja ha lite tips om hur man hoppar in en slarvig unghäst.
Vi tränar med bommar och där går det kanon lyfter fint, hon är 3,5 och löshoppat mycket och bra.
Men nu till problemet. hon struntar fullständigt i hindrena och om bommarna åker ner lr inte. inte rädd om sig för fem öre. vägrar att hoppa i trav då b
förösker hon bara lyfta över benen och skiter i om hela hindret rasar. i galopp hoppar hon men tar knappt i för att komma över. hon har öronen framåt och verkar tycka det är roligt. samma sak om vi hoppar små pinnar ute.

så några tips från någon med denna erfarenhet skulle var kanon.

har hoppat in flera hästar men ingen som denna.

ha en bra dag alla buke människor

Sv: Hoppa in slarvig unghäst.

Ge henne lite tid, hon är bara tre år gammal! Lägg ner hoppningen helt och prova igen nästa vår/sommar. Kanske hon behöver mogna lite och hitta lite balans. Jag tycker det är tidigt att börja hoppa en treåring men det kan ju gå bra att introducera lite försiktigt om hästen är redo för det, det verkar inte din häst vara.

Sen är det faktiskt så att inte alla hästar passar som hopphästar hur fin stam och teknik dom än har.

Tack för det enda svaret. :-)
Det är inte min häst men jag som ska hoppa henne som planen va.
Jag känner inte att det är hennes ålder som är problemet. Balans ja visst men inte speciellt nämnvärt för att vara 3,5.
Hon tycker det är roligt och bom övningar är inte problem. Utan att hon inte lyfter ordentligt.
Visst kanske vissa tycker det är tidigt men hon ska gå 4års testet va tanken. Och hon är både mogen och väl växt. Men vi kanske får lägga ner och se om det kan vara det. Humm svårt det här :-)
nu har vi ju bara testat ett kryss kanske 5g och hoppat 2 skutt ute. Men vill som sagt börja bra då detta är något nytt för mig.
Ha en bra dag

ingen erfarenhet av hoppning av unghästar, men hur ligger sadeln? kan ju vara att hon inte tycker om hur sadeln ligger och inte orkar hoppa ordentligt pga den.

annars så kan det vara ngt att rida ut mycket och låta hästen lyfta på benen över rötter och stenar, bygg upp kondition och ballans ute och testa att hoppa mindre fasta hinder med en rutinerad häst tätt framför.

annars så finns de dom som lägger upp tyngre bommar på hindret för att få hästarna mer rädda om benen helt enkelt :/.

Är den vinglig att rida i övrigt när man inte hoppar? Om den är det kanske man ska vänta lite med hoppningen. Men om den inte är det kanske det behövs lite större hinder för att ta det på allvar. Men kan inte hoppa så höga när den är så ung så det är nog bara fortsätta traggla med mycket bommar osv så att den lär sig vad den har benen. Även rida ut i skogen och att den där ser vad den sätter fötterna brukar hjälpa

Har suttit och funderat på detta ett tag och jag hade nog släpat fram tyngre bommar men inte bygga högt om hon slår i.
Sen hade jag nog fixat fram lite "titthinder", en planka, grind, vattenmatta.
Då brukar dom dra åt sig tassarna och fatta att dom verkligen ska hopp ÖVER inte igenom.

Bomserier som avslutas med ett hinder kan också funka och är ju lite snällare än dom andra alternativen.
Hoppa i galopp och ha inte för små hinder, allt under 50cm räknas som bom ;)

tack alla för svar :laugh:
vinglig och vinglig hon är ung men tycker hon känns väldigt stabil.

Ja detta har varit en klurighet för mig med då hon är jätte fin både innan och efter hindret. (I galopp)
hon håller samma tempo hela tiden, stressar inte och tvekar inte. Hon bara inte lyfter ordentligt.
jag är van att unghästar brukar vara rädda om sig men denna dam visar tydligt att inget skrämmer henne , men man vill ju att hon ska låta bommarna vara :D

blir nog att höja och lite titthinder.
känns som att vänta vore onödigt då hon är så pass stabil annars.

tack för alla svar och hjälp i denna fråga.

Hur är hon att löshoppa?
Om hon hoppar bra på löshoppningen så är det ju inga problem att bygga lite högre hinder, hon vet ju vad hon ska göra.

Jag håller med både Arwyn och Kallebus. Låta henne vila lite från hoppningen ett tag, Vissa unghästar kan bli lite "Åh shit hur var det man gjorde igen?" Och börja lyfta på benen då. Titthinder gör samma sak och dom märker att "fan vad bekvämt det var att hoppa över istället för igenom", typ.

Håller med några av de övriga!

Löshoppa!? Har ni gjort det? Annars gör det!! Då får ju hästen skapa sig en egen relation och uppfattning av hindrerna.

som jag skrev hon är mycket löshoppad och gör det bra. dubbel diplom på 3års

vila från hoppningen har jag avskrivit då hon ju som sagt bara hoppats två g .
nej blir att höja och lite mer titt hinder..
tack alla för era tankar.
ha en bra dag

Tja, alla gör ju som de vill, personligen tycker jag det är jättekonstigt att hoppa höga hinder när hästen inte klarar av låga. Lite som att springa innan man kan gå.

Man får ju känna av hästen lite också.
En hel del hästar (framförallt dom som är bra) hoppar dåligt på låga hinder.
En del är nonchalanta och slår i, en del hoppar med god marginal men urusel teknik.
När det blir högre eller något annat än dom vanliga bommarna så skärper dom sig och hoppar fint.

En häst som är van att bli löshoppad och dessutom gör det bra är nästan helt säkert bara nonchalant när det blir små kryss på 40 cm.
Dom är ju vana vid oxrar på en meter och ibland mer, inte så konstigt att dom inte hoppar utan ska försöka gå över kryssen och då drar med sig bommarna.

Senast ändrad:

som jag skrev hon är mycket löshoppad och gör det bra. dubbel diplom på 3års

vila från hoppningen har jag avskrivit då hon ju som sagt bara hoppats två g .
nej blir att höja och lite mer titt hinder..
tack alla för era tankar.
ha en bra dag

Det tar betydligt längre tid än två gånger att få hästen att hoppa bra med ryttare. Den är tre och ett halvt år och ska plötsligt hoppa med ryttare på ryggen.

Min häst hoppar också superfint på 1,20 men slarvar sig gärna igenom 50cm. Det betyder inte att jag inte tränar på det och målet är att få henne att hoppa riktiga språng även på lilla hindret på framhoppningen. Jag går aldrig på räcket innan jag fått henne att hoppa ordentligt på lilla.

Kallebus: de allra bästa hästarna med riktigt skickliga ryttare hoppar utmärkt på små hinder, jag skulle vilja påstå att det är ett ryttarfel eller ett fel i grundutbildningen om hästen inte kan hoppa små hinder. Med min tränare på ryggen hoppar även min häst som en tiger på 50 cm, så i vårt fall är det ett ryttarfel. :)

Jag försår absolut hur ni menar, jag fattar ju att ni inte menar att pressa över 1,20, och det är mycket möjligt att det fungerar utmärkt att hoppa upp på lite större hinder. För mig skulle et kännas oerhört bakvänt och jag skulle inte ens försöka hoppa innan jag känt att jag fått en ändring i markarbetet som jag tror är roten till allt ont. Och allt gott. :)

Oftast hoppar inte unghästar så bra de första gångerna, så tror inte du behöver vara speciellt orolig. Den kommer nog snart på hur den ska göra för att ta sig över hindret istället för igenom;)

Fick den diplom på 3-års är den ju inte obegåvad på något sätt. Nu ska den väl bara komma på hur man ska ta sig över hindret samtidigt som man balanserar en människa på ryggen.

Tyngre bommar hade jag nog tyckt varit lite obehagligt om hästen är så oförsiktig i nuläget, vill inte att den ska bryta ihjäl sig.. Några språng på titthinder känns som en bra idé däremot; då kanske det går upp ett ljus för hästen att det faktiskt går att hoppa med ryttare, om man tar i lite extra. Använder du tunga bommar kommer hästen inte se skillnad på det och normala bommar, utan riskerar att slå sig rejält första gången. Så kanske börja med titthinder och se om det hjälper i första hand. :laugh:

Hm? Våra tunga bommar ser definitivt inte ut som dom vanliga och hästarna ser att det är ett stabilare hinder och hoppar därefter.
Man ska absolut inte lura hästen för då kan det gå illa!

Det är klart att en häst som hoppar och tävlar 1,20 (eller oavsett höjd) ska hoppa låga hinder ordentligt.
När jag säger "dom bra hästarna" så menar jag ju inte dom som redan tävlar utan dom unga, ohoppade och talangfulla hästarna som ju tråden handlar om.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama