Hoppa häst som inte hoppat på länge, hur ofta?

N

Nina83

Min häst har hoppat 2 gånger på ca 2 år, senaste gången var igår. Av olika anledningar har vi inte hoppat mer förut, då hästen hade stora besvär av sin kroniska bronkit(helt symptomfri sedan drygt 1½ år tillbaka..), och även haft två benskador (hagrelaterade, huggorm, spark/slag..). Jag är ingen hoppryttare heller så.. :smirk:

Utöver dessa 2 gånger, har det ju varit lite småskutt i skogen (30 cm? :smirk:), löshoppat ca 2 ggr och gått över cavalettis och så, under det senaste året. Men nu vill jag alltså börja hoppa hästen mer, hon är jätteduktig och tycker hoppning är det näst roligaste som finns. Full fart i galopp är roligast (fd galoppör)! :D

Jag hoppade inte högt när jag hoppade senast (onsdag), max 50 cm. Men nu undrar jag hur ofta jag kan hoppa och hur högt. Nästa gång tänkte jag skulle vara nästa helg eller i veckan efter den helgen. Jag vill hoppa för att bygga lite muskler och styrka i rygg/mage och bakben. Och det behöver jag ju inte hoppa högt för att göra vad jag vet. Jag klättrar även givetvis, även om det är lite svårt nu när det är lite halt och snart när det blir hårt som sten i backarna..

Så, är det bara att börja hoppa, eller ska man ta det succesivt? Det högsta jag vill hoppa är 1 meter om ngn undrar.. :smirk: Kanske att jag ngn gång åker till ridhus och hoppar lite högre i framtiden. Fast jag är rätt feg så ska inte säga för mkt.. :D

Även lite tips på bra hoppövningar, studs kanske? Isf hur stort avstånd ska man ha? (153,5 cm häst, lätt att få små galoppsprång på, men kan även få långa, hmm..)

Kanske detta passar bättre under hoppning? :crazy: Men då skriver jag till en fråga här om mer "bygga muskler"-övningar! Vad har ni för tips på lager? ;)

MVH Nina

Studs är ju väldigt bra för att få ner farten och få upp tekniken och bygga muskler. Ingen aning vad avståndet ska vara... När du fått till fart och teknik kan du ju variera lite för att hon ska få korta/länga sig osv.

Såg även på "hästliv" en övning som verkade bra. Man bygger på en volt upp 2-3 hinder med ett galoppsprång mellan varje hinder. Man ska då vara noga med att hästen är eftergiven i nacken och böjer ordentligt, och det är en JOBBIG övning!

Kombinationer kan ju lugna ner, men även hetsa upp.. hur är pålla på den fronten?

Jag skulle satsa på att få ner farten lite och få till lite muskler innan jag började hoppa högre, håll dig på 40-60...

Bra svar Karin! "håll dig på 40-60" :D

Men tack så mkt för tipsen! Jag kan hålla ner farten bra, även om hon gärna skulle galopperat fortare. Men hon är ju väldigt vändbar eftersom hon är så nätt och lätt. :smirk:

Eftergift i nacken är ju en annan sak.. :crazy:

Kombinationer tror jag hon kan bli mer exalterad för faktiskt.

Att hoppa studs är en suverän övning och jag tror det passar din häst bra så här i början. Börja med en sax och öka ut till 3 eller 4 sedan. Hästen får träna teknik och det är ju inte jobbigt för den eftersom hindren är låga. Du kan prova att lägga dem på 3,10 meters avstånd. Sedan får du anpassa till din hästs galoppsprång. I början är det bäst att ha avstånd som stämmer med din hästs naturliga galopp. Efter ett tag kan du länga resp. korta avståndet för att träna hästen att länga sig eller hoppa upp sig bättre fram. Studs är ju ett bra sätt att träna sin sits och följsamhet också.
Hoppa en stund en gång i veckan. Bara en kort stund i början och sedan kan du utöka tiden.
Jag använder mig av studs själv då jag rider mest dressyr. Hästarna behöver ju träna andra muskler och få variation i sitt arbete och då tycker jag studs passar perfekt.
Jag är inte alls någon hoppryttare men visst är det kul att skutta lite. Hästarna brukar ju tycka det är kul också.
Lycka till med hoppningen

Jag tror hon menade att du kan börja med 2 hinder först i studsen och sedan öka till 3 och sen 4 hinder. Ju fler desto jobbigare såklart ;) Tänk bara på att studs är jobbigt för hästen även på låg höjd men jag tror å andra sidan inte du sitter och hoppar på en studs i 30 min ändå ;)
Något du kan göra som knep för att få henne att höja ryggen lite mer om hon lägger upp hög fart över studsen är att ha mittenhindret lite högre än de andra två (när du hoppar med 3 hinder alltså). T.ex. 30-40cm på nr 1 och 3 och 50 cm på nr 2. Sedan när du hoppar fler hinder kan du "luras" genom att ha varannat lite högre osv. Bara så hon blir uppmärksam på hindrena och använder sin rygg som ju är tanken och inte tar allt på bara fart.

Sedan är det väldigt stärkande att travhoppa. Lägg 3 travbommar med 1,10 mellan och mellan sista bommen och hindret (ex ett kryss) har du 2,4 m. Det kan du sen höja och hoppa gärna det i trav på minst 60 när ni hållt på några gånger för det har jag alltid fått höra är jättebra och stärkande för bakbenen. Vissa hästar tar galopp istället för de orkar inte men sänk isf hindret och träna träna träna, för det är en jättenyttig övning! (Fick hoppa uppåt 1 meter på sånt hinder en helgträning för Pernilla Glatter!)

Jag tycker du kan lägga upp travbommarna åtminstone i ena änden så minskar du risk för vrickningar (har iaf jag fått höra?) vid tramp på bommen och hon får nyttigt lyfta tassarna :cool:

Ha så roligt!!

Tack!

Har lite begränsat material. Vi har cavalettibommar som har en låg sida och en hög. Svårt att förklara.. Men bommen kan man ställa så att den blir antingen t.ex. 20 cm över marken, eller så kan den bli 30-40 cm över. Vi har 5 el 6 st.

Så kryss kan jag ju inte hoppa tyvärr. Dock kan man ju hämta trädgrenar och ha som bommar förstås.. och hämta däck på bilskroten och använda som hinderstöd, eller nåt.. Hm hm..

Sax.. tänk dig en stooooooor SAX ligga på marken med utspretade "knivar" alltså en "öppen" sax, tänk dig att bara ställa hinderstöd i ändrarna...

så e det väl?

Studs, som redan nämnts är ju jättebra. En annan variant är att bygga en studsserie med vartannat hinder och vartannat bara en bom. Efterhand som hästen går bra över en sådan serie kan man plocka bort bommarna imellan och vips har man en kombination :)

Sedan är det ganska nyttigt att hoppa på volt, ställ upp 4 hinder på en 20-metersvolt, ett förslag är att man inte ger sig på alla fyra hinder på en gång utan först går utanför två och hoppar två. Det kan man ju leka vidare med genom att hoppa, lägga en volt (antingen inåt eller utåt beroende på vad man vill komma åt), hoppa samma hinder igen och sedan gå på nästa. Man kan även använda de fyra hindren till att göra åttvolter mm. Jag kan roa mig i veckor med fyra hinder på en volt :D Tänk bara på att inte ha de hindren som kryss/saxc utan låt bommen ligga rakt, då det är lätt att man kommer snett på om man inte gör perfekta volter.

Sax är det korrekta namnet på vad många kallar för ett kryss. Ett krysshinder ser ut som ett kryss uppifrån. (med 4 hinderstöd) Är du med?

Det är ju supernyttigt att hoppa hinder på böjt spår, tre kryss på ca 50cm med sex meters mellanrum brukar bli lagom i galopp. Börja med stor volt och minska efter hand. Jag är en riktigt fegis och ägnar mig hellre åt sådana här övningar än att bara hoppa höga plank... :)

Re: En allmän fråga bara...

Är det verkligen ingen här som vet skillnaden på en sax och ett kryss?
Det är flera som pratar om kryss, men ni menar saxar.

6 meter mellan hindren är väldigt trångt. Man behöver bygga med minst 6,5 m om man inte är ute efter att korta galoppsprången och få hästen att hoppa upp sig extra fram.

Oj, oj, vilka kreativa övningar! Hade glömt bort hur kul det var att hoppa; min nuvarande ridlärare är ett inrotat dressyrfreak och om vi hoppar är det endast i lydnadssyfte och max 70 cm..=/ (andra bullar var det när jag gick i hoppgruppen - jag ramlade av massor men hade otroligt kul!)

Jag ska nog anmäla mig till en av ridskolans hoppkurser som de har varje jul *inspirerad* =)

Sv: Hoppa häst som inte hoppat på länge, hur ofta?

Börja med att hoppa övningar som bygger lite muskler.. tex. studs...brukar ha ca.3m mellan hindrerna... har då en häst som hoppar rätt stort... men om du vill att hästen ska länga sig lite så kan det ju funka... löshoppning... med studs sen ett galopp språng och oxer el räcke eller bara studs är också bra då hästen får hitta tekniken utan att något stör dem... Lycka Till

Sv: Re: En allmän fråga bara...

Är det verkligen ingen här som vet skillnaden på en sax och ett kryss?
Det är flera som pratar om kryss, men ni menar saxar.

Skillnaden mellan Sax & Kryss är väl att bommarna läggs upp på samma sida/varsin sida, alltså inte någon särskilt stor skillnad. Och hur vet du vad de menar?? :crazy:

Sv: Re: Hoppa häst som inte hoppat på länge, hur ofta?

veronican skrev:
Jag tror hon menade att du kan börja med 2 hinder först i studsen och sedan öka till 3 och sen 4 hinder.

En studs-serie bör inte innefatta färre än tre språng då två hinder i en studsserie kan uppfattas som ett längdhinder. Alltså, 3 språng är lämpligt på en orutinerad häst till en början.

Sv: Re: Hoppa häst som inte hoppat på länge, hur ofta?

sax,är det riktiga/korekta ordet för kryss, själva ordet kryss är ett längdhinder. Det består av 4 hinderstöd och 2 bommar (eller flera om det är högre). Bommarna ligger från främre vänstra stödet till bakre högra stödet och från främre högra stödet till bakre vänstra stödet ,det ser alltså ut som ett kryss uppifrån.BTW lärde mig detta i dag ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama