Hoppa gammal ponny

Nalogi

Trådstartare
Ja har nyligen lånat ut mitt russ på foder. Han är 20år och har i sina "yngre dagar" tävlat upp till LB i hoppning. Han har alltid varit pigg o framåt med mycket energi o är fortfarande lika pigg. Men saken är att han har tagit de lugnt dom närmsta 7åren. Perioder reds han 4-5 dagar iveckan, o sen kunde han stå upp till 2v innan han reds igen. Men nu vill fodervärden träna LB och tävla LC. Ja tycker nästan 80cm är rätt högt för en B-ponny på 20år, speciellt med tanke på hans 7års "vila". Ja sa från början att träna o tävla ibland på LD nivå är okej, men nu vill dom satsa högre. Vad anser ni är lagom i denna situation?

Ja har nyligen lånat ut mitt russ på foder. Han är 20år och har i sina "yngre dagar" tävlat upp till LB i hoppning. Han har alltid varit pigg o framåt med mycket energi o är fortfarande lika pigg. Men saken är att han har tagit de lugnt dom närmsta 7åren. Perioder reds han 4-5 dagar iveckan, o sen kunde han stå upp till 2v innan han reds igen. Men nu vill fodervärden träna LB och tävla LC. Ja tycker nästan 80cm är rätt högt för en B-ponny på 20år, speciellt med tanke på hans 7års "vila". Ja sa från början att träna o tävla ibland på LD nivå är okej, men nu vill dom satsa högre. Vad anser ni är lagom i denna situation?

Jag hade nog dragit i handbromsen, först måste ponnyn sättas igång med allsidig träning och sedan kan han börja träna lite hoppning, när den är igång kan tävling bli aktuellt. Sedan avgör hur ponnyn hålls igång samt hur den svarar på denna ökande aktivering vilka klasser som skall vara som mål. En hoppglad ponny kan mycket väl ta ut sig med skador som följd och då går ju alla deras drömmar i kras. Även en äldre ponny klarar träning och tävling men det måste vara tränad för det och skötas om lite extra för att hålla.
Du får nog prata med dem vänligt men bestämt hur du vill ha det, jag tror att det är bra att vara övertydlig och konkret när man har att göra med personer som gärna vill tänja lite på överenskommelser.

20 år är ingen ålder för ett russ enligt min erfarenhet förutsatt att den är hel och frisk. Vet många som varit pigga och ridbara upp över 30 års ålder. Tycker ponnyn att det är kul att hoppa och håller för det ser jag ingen fara med det, men den måste förstås sättas igång gradvis och man får vara mer uppmärksam om den tycker att det verkar för jobbigt än man hade behövt med en yngre häst. Men det är klart att den som äger hästen också måste vara bekväm med hur den används.

20 år är ingen ålder för ett russ enligt min erfarenhet förutsatt att den är hel och frisk. Vet många som varit pigga och ridbara upp över 30 års ålder. Tycker ponnyn att det är kul att hoppa och håller för det ser jag ingen fara med det, men den måste förstås sättas igång gradvis och man får vara mer uppmärksam om den tycker att det verkar för jobbigt än man hade behövt med en yngre häst. Men det är klart att den som äger hästen också måste vara bekväm med hur den används.

Dom fick hem honom för lite mer än 3mån sen o har byggt upp hans kondition väldigt försiktigt. Plus att ja hade en medryttare som red 3ggr/veckan innan han åkte dit och hon hann rida honom ca 4mån tror ja. Så de ska nog vara lugnt med igångsättningen. Men tycker ni inte 80cm är lite högt då? Blir ju ett bra skutt för en B-ponny. Hade snarare tänkt att 60cm räcker då ja mer va inne på att dom får träna o tävla för skoj skull utan att satsa så hårt. För när ja läser om andra som hoppar sina äldre hästar så skriver många att dom nöjer sig med 50-70 typ, o då är de större ponnyer eller stora hästar. Blir ju lite skillnad då.

Vad som är högt är ju väldigt relativt med tanke på hur talangfull hästen är. Finns ju tex vissa stora hästar som fortfarande går 1.50 klasser som 17-18 åringar. Min B-ponny jag red när jag var liten kunde utan problem gå banor på runt metern som 20 åring. Hon fyller 31 i år och är vad jag vet fortfarande frisk men pensionerad till småbarnsponny.

Vad som är högt är ju väldigt relativt med tanke på hur talangfull hästen är. Finns ju tex vissa stora hästar som fortfarande går 1.50 klasser som 17-18 åringar. Min B-ponny jag red när jag var liten kunde utan problem gå banor på runt metern som 20 åring. Hon fyller 31 i år och är vad jag vet fortfarande frisk men pensionerad till småbarnsponny.

Okej! Men att han inte har hoppat på ca 7år har ingen betydelse eller? Eller är samma sak där, att man kan bygga sig uppåt i höjder så är de lugnt om han verkar ok med de? För om han hade fortsatt hoppat mer regelbundet så hade ja inte haft några problem med höjden. Är bara så nojjig eftersom ja va mer inne på att han kunde hoppas för skoj skull, inte satsa så hårt liksom! Men dom ändrade sina planer rätt snabbt.

Tror inte det spelar så stor roll att hästen inte gått ordentligt på rätt många år så länge den sätts igång långsamt och varit ordentligt riden som ung. Visst tar det lite längre tid att bygga upp en äldre häst men så länge hästen är frisk så ser jag inga problem med det. Hade hästen däremot aldrig varit riden ordentligt som yngre så hade det nog kunnat bli problem med hållbarheten.

När min ponny var 21 så hoppade vi banor på 75 cm och enkelhinder på 85, min tränare tyckte vi skulle hoppa 1 m typ men jag var mer "hindret är 30 cm mindre än honom:eek:" han kunde men jag var för feg:D
Nu är han 23 och än frisk och pigg men han blev huggormsbiten och fick fång förra året och sen blev det is när vi kom igång igen så ruta ett är vi på nu, men jag tror han utan problem kan komma tillbaka till banor på 70 cm och enkelhinder på 80 typ.
Han är 132 cm hög
Jag tror du kan vara lugn om det är en lite större B-ponny, är han 115 är det ju en annan sak:D

Viktigast av allt är att du ska vara bekväm med hur hästen rids och tycka att det känns ok. Det är trots allt din häst och du som får stå där med hästen om den plötsligt blir oridbar.

Annars har jag varit i en lite liknande situation där jag började rida en 20-årig c-ponny som inte hade hoppat på nästan två år, men dessförinnan gått höga klasser. Den hästen red jag rätt snabbt LB på, och efter en tid kom vi upp i LA med högre på träningarna + en del fälttävlan. Men din ponny har ju varit utan hoppning ännu längre, och om den ska hoppa banor på 80 cm så tänker jag mig att en mer försiktig uppbyggnad av hoppningen är lämplig, så att den i alla fall börjar med lägre hinder något år. Jag tolkar det som att den har hoppat i tre månader nu (?), och det är ju inte så mycket alls.

Det borde ju också gå att hitta andra bra fodervärdar till en b-ponny om nuvarande skulle vilja mer än vad du är ok med, jag tycker inte att du ska gå med på något bara för att vara snäll.

Du kanske kan provhoppa honom för att vara på säkra sidan? Jag har en 27 årig D-ponny som jag hoppar ungefär varannan vecka med. Upp till 85 cm går det jättebra och när jag hoppar 90 cm så känns det fortfarande bra men inte lika "sviktande". Därför hoppar jag inte högre än 80 cm. Så det är något man får känna av genom att vara otroligt lyhörd. Sålänge hästen känns pigg och glad efter att ha hoppat en bana så är det ganska lugnt. Men det måste kännas lätt att hoppa en hel bana och man ska inte behöva kämpa sig runt bara för att man vill hoppa högt. Hoppas det löser sig och att ditt russ får det roligt :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama