hoppa extra hinder?

em76

Trådstartare
Är det tillåtet att hoppa ett hinder som inte ingår i banan?
Var på en tävling idag där ett ekipage hoppade torrgraven som inte ingick.

nej..det räknas väl som fel väg..eller vad det nu kallas..och man blir utesluten..fast dom kan ju ha ändrat sen jag var ute..

näe precis..det får man inte göra. Då blir man som sagt utesluten..

Om hindret inte var inflaggat så får man ta det utan att bli felbelastad.

TR III mom 325: .... Att passera genom eller över ett ej inflaggat fast hinder medför ingen felbelasting.

men du har inte angivigt om hindret var inflaggat eller, hur var det??

Som Domaren redan sagt så var det i det fallet inte fel att hoppa torrgraven.

Jag vill bara poängtera att det är bara FASTA hinder som får hoppas 'extra' om de inte är inflaggade. Hinder som går att flytta på får INTE hoppas även om de inte är inflaggade.

TR, har lite motstridig information:
Mom 316 säger att ALLA uppbygda hinder på banan som inte ingår i klassen ska vara spärrade och det gäller även fasta hinder som bankar och gravar.
Mom 325 däremot säger att de måste spärras om de ska användas senare under meetinget, rider man igenom ändå blir man avstängd från klasserna efter.
Också Mom 325: Om fast hinder inte är inflaggat så blir man inte bestraffad om man rider igenom det.

Följer arrangören Mom 316 så ska det alltså inte finnas några hinder alls som inte är inflaggade eller spärrade (spärrningen är ju också en sorts inflaggning, den ska 'helst' göras med korslagda flaggor och då finns det ju ingen möjlighet att klämma sig emellan den vita och en röda flaggan :D)

Jag såg i lördags ett ekipage göra precis så, alltså hoppa ett hinder som inte ingick i banan.

Det var i unghästklassen. I avd. A så var hinder 8 sista i grundomgången, och nr 9 första i omhoppingen.
De stod på rak linje efter varandra.
För unghästarna så var nr 8 sista hindret. En ryttare hoppade även nr 9, hon blev inte utesluten, utan hade "noll fel" enligt domaren.

Månne om domaren missade det hela?

Antingen missade domaren detta eller bestämde sig för att vara snäll och förbise detta (det sista är inte korekt men men...)

Båda två är nog möjliga.
Och jag tror inte det gjorde ngn skillnad på placeringar heller, så ingen annan ryttare hade ju anledning att protestera heller.
Så va faaan, spela roll, det var ju ett fint ekipage! ;)

Men det kan väl inte stämma att man skulle få hoppa ett oinflaggat hinder inne på banan.. Om det då är så att hästen ska hoppa i nästa klass också, så har ju hästen redan hoppat det. Det blir ju fuskigt för resten av startfältet.. Så om man har en tittig häst, kan man ju hoppa hindret när man gått i mål, så hästen säkert hoppar det till nästa klass...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka