Hoppa dräktigt sto

Habina

Trådstartare
Nånstans i bakhuvudet har jag att man inte ska hoppa ett sto som gått in i femte dräktighetsmånaden. Funderar på varifrån den regeln kommer och hur pass skriven i sten den är?

Det jag kommer sakna allra mest ifall mitt sto blir dräktig nästa år är just hoppningen. Hon med, hon älskar verkligen att hoppa. Att man inte får tävla efter fjärde dräktighetsmånaden känns ju sunt, likaså åka runt på träningar pga smittrisken.

Men hoppa några språng ibland på ca 50-60 cm? Mest bara som variation i ridningen? Ser ni erfarna uppfödare detta som fel också?

Nu kan det förstås gå som förra gången stoet var dräktig, då gick hon in i nån slags mamma-dimma ungefär i dräktighetsmånad sex och sedan var det förenat med livsfara att ens tänka tanken att rida henne. ;)
 
Jag har hört om vissa som är ute och galopperar typ en månad innan fölning, för att stoet vill och behöver det. Och att hoppa 50-60cm om stoet inte är tung och trött är ju inte värre än att bocka omkring lite i hagen.

Jag har för mig att travhästar får starta till femte månaden? Där är det ju ELIT-träning man talar om. :)

Edit, kollade upp det, dom får starta till dag 120, alltså fyra månader!
 
Tror också du förväxlar det med tävlingsreglerna. Jag vet mindre (ponnyston) som hoppat 50-70 cm i 5-6e månaden, och storhästar som hoppat t.o.m 80-90 cm så sent som i 6-7 månaden (hopphäst som hoppade betydligt högre i vanliga fall, kan tilläggas). Varken de eller deras föl verkar ha tagit någon skada av det, och särskilt om stoet dessutom är tydlig med vad hon tycker/tänker hade jag litat på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp